Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 1344 ggr
PP
0

Bett med parerstänger

Har parerstängerna någon mer effekt än att hålla bettet på plats? (Jämför med travbetten som har parerstänger neråt.)

Bör man använda en sån "läderflärp" på övre parerstången för att hålla den i rätt läge?

JennyStaaf
0

Parerstången ger ett lätt tryck på motsatt sida. Jämför med en grimma, om du drar i den till vänster skapas ett lätt tryck på höger sida. Samma med parerstång, drar du i tygeln/tömmen på vänster sida skapas ett lätt tryck på höger sida. Hästarna lär sig snabbt vad tryck-kommandot betyder. Jag tycker man kan säga att det förstärker hjälperna på ett väldigt milt sätt.

Hoppas ni förstår att jag med "drar" inte menar att man tar i för kung och fosterland, utan helt normal hantering.

Jag har aldrig använt den där läderflärpen som det står att man skall använda, har inte förstått hur den skall sitta.

cinna
0

Låter som samma effekt som på ett bett med D-ringar alltså?

carl-gustaf
0

Ringar, D-ringar o parerstänger är till för att man inte skall dra bettet genom munnen.

cinna
0

# 3 Eller fästa tyglarna i…

Milla
0

#3 nja inte helt rätt, parerarstängerna är till för att få bettet att ligga bättre på plats och vill man ha ett litet starkate bett så kan man fästa övre stängern i sidostycket så får du ett bett med lite hävstångseffekt

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

cinna
0

#5 förstår inte riktigt hur du menar, kan du inte lägga in en bild på ett sådant bett? Jag trodde parerstänger bara var typ en pinne mellan ringen och bettdelen. Med mitt slöa modem orkar datorn inte leta upp någon sådan bild på nätet;-)

Milla
0

ska kolla

Milla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här ser ett parerastängbett ut