Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 2317 ggr
Midlingur
0

Billig utrustning till billiga hästar?

Detta kanske är ett provocerande debattämne, men jag undrar varför shettisar inte har rätt till kvalitétsutrustning. Man stöter ofta på människor som inte vill investera i bra, välinpassad utrustning, detta av anledningen: Men vi rider/kör så sällan (detta sällan kan vara 1-2 gånger i veckan enligt vissa! Fot i munnnen Inte sällan enligt mig). Men är det verkligen en anledning till att inte ha bra/rätt utrustning? Shettisar är billiga och de ska enligt många vara billiga i drift. Hästar för en högre prislapp får bättre utrustning. Men varför är det så egentligen?

Annette
0

Jag tror det oftast beror på okunskap om hur en bra sele/sadel skall vara. Sedan är det inte alltid lätt att hitta sadlar som ligger bra.

CamillaAndersson
0

Tror främst att det beror på att det just inte finns bra utrustning i passande storlek.

Sadlar av känt märke har jag inte hittat passande shetland i mängder. Nån gång har jag stött på det.

Sak samma med träns, ofta är det f.r.om stl Ponny som det finns träns i bra kvalitet.

Så det beror nog i vissa fall på att det helt enkelt inte finns ett så brett utbud utav bra kvalitetsutrustning till shetland, snarare än "who cares".

SHV-Pysen
0

Vi försöker hitta så bra som möjligt till våran, men vi har ju en sådan låg budget att gå på.. eftersom de andra pållarna bara rids så får dem en lite dyrare sadel än shettisen, eftersom shettisen rids och körs och då måste han ju ha tre olika dyra saker (vagn, sele, sadel) till skillnad från storhästarna som har en dyr pryl (sadel). Därför är ju hans lite billigare än vad jag vill, men dem är ju fullt dugliga, vi köper ju inga dåliga saker. möjligtvis att nyinköpta selen var lite för stor, men han har ju också världens mest konstiga storlek, en som inte finns, utan alltid måste vara skräddarsytt om den ska sitta perfekt. men nu har vi ju haft någon här som intygat att den går att använda, men det är iaf vår anledning till att vi har lite billigare..

SannaHolmgren
0

#3 Vi är nog många som håller med om att våran shettis har en "konstig storlek, en storlek som inte finns"  -  men det kanske är så att det är utrustningen i rätt storlek som inte finns!

Många selar säljes i för stora storlekar, dvs en shettisstrl passar b-ponny, och ministrl passar standard. Utom just vissa detaljer som gör att man måste köpa till nya delar eftersom det inte går att förlänga/göra nya hål. Samma sak med träns. Svårt att hitta nya som passar perfekt. Med en bra sadelmakare o ett gott öga så kan man få en kanonutrustning till sin shettis, En av de svåra sakerna tycker jag är bett. Var hittar man utprovade handsmidda bett?

Men av min erfarenhet så vet jag att det finns en mängd storhästar som också har svårt att hitta rätt storlek på sele, sadel mm direkt efter inköp. En stor del har att göra med (o)-kunskap, Om man vet väldigt lite så kan man förändra väldigt lite. Jag tyckte själv för två år sen att jag gjorde ett grymt bra inköp: Min giggsele! Men efter att ha lärt mig massor sen dess så duger den iallafall. Kunde vart värre.  Det är inte kvaliten som stör mig, utan passningen. Däckeln är något sned efter en noga koll, och bakselen passar en mkt större häst.

Det är nog vi som hästägare som måste kräva en bättre utrustning och betala mer för den. Då kommer det dyka upp mer.

tilja
0

Håller med om att det är svårt med bra storlekar. "Finare" träns och dyl säljs ofta inte i shetlandsstorlek tycker jag. Kan bli väldigt besviken när jag tittar i olika kataloger, de fina grejerna är till för de större hästarna. Själv kan man få välja mellan mintgrönt och babyrosa med mulle-emblem på! Sedan kan jag tänka att vad det gäller sadel så har ju jag så små barn som rider att en dyr sadel skulle känns lite överdrivet, med det inte sagt att den inte skall vara bekväm för hästen. Vi håller oss än så länge till ponnyputa (Simon rider nästan alltid barbacka). Känns viktigare med en bra sele i sådana fall för det är då det blir något arbete att tala om.

Midlingur
0

Jag ska vara helt ärlig och säga att jag tycker det är fel att säga att det inte tillverkas något i "rätt" storlek. Finns inte rätt storlek så kan man be någon sadelmakare sy upp.

När det gäller dessa putor så är det inget som säger att det är bekvämt för hästen. En sadel ska ju vara tryckutjämnade, en puta är det inte.

Ett tips är Jensens sadlar. Finns i storlek 14,5 och har olika vidder (bara det är sällsynt bland shetlandssadlar!) www.jensensport.se
 6700:- + frakt.

Pyttis
0

MEN 14,5 till shetland???Förvånad Den kan nog vara "liite lång" på shettis!!!

Silenos
0

Jag vågar knappt skriva. Med risk för att bli nertrampad tar jag mod till mig och skriver. Vi har en begränsad budget, jag har inte råd att köpa  sadlar för 6700 kr/st till mina shettisar.

Jag läser ofta trådarna som handlar om utrustning. Jag kan förstå vissa argument, men ibland blir tonen lite väl hård. Använder man tex en vanlig bröstsele med fast brösta får man höra att det är djurplågeri, och det är väl ändå att ta i.

Jag tror vi alla vill våra hästar väl och försöker hitta så bra grejor som möjligt utirfån var och ens förutsättningar.

Milla
0

#8 kan berätta för dig att jag ofta brukar säga att det är bättre att lägga pengar på en bra utbildning än en massa dyr utrustning. Sen kan även en billig utrustning vara en bra utrustning, inget som säger att dyr utrustning är bättre än den billiga.

Man ser många ryttare speciellt som har svindyr utrustning men som inte kan rida ordentligt, jag blir lika illa berörd varje gång. Tycker personligen det hade varit bättre om dom hade lagt dom pengarna på att lära sig hur hästen fungerar och hur man rider än på dyr utrustning.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Milla
0

Mina hästar har billig utrustning MEN en utrustning som är väl tillpassad och den fungerar utmärkt.

Har man bara kunskapen om hur en väl tillpassad utrustning ska sitta så kan man aboslut köpa en billig.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Houdini
0

#6   Det lät ganska stort för en shettis (brukar väl ha ca 10-12")

tilja
0

#8 Faktiskt samma för mig, som vår ekonomi ser ut är 6000 för en sadel en astronomisk summa. Då skulle jag hellre köpa en ny vagn för sådana pengar. Jag sköter mina hästar på alla sätt och vis men har inte råd men den dyraste utrustningen, är jag en dålig hästägare? Tycker också att det är skillnad på en häst som hoppar eller går dressyr eller min lilla Bella som bär en liten unge på ryggen i skritt. Simon rider som sagt var dessutom mest barbacka till glädje för både häst och ryttare som det verkar!

Ellinor Johansson
0

När jag köpte minishetland och började köra dem hade jag mycket liten kunskap om hur en sele och vagn skulle vara för att vara bra för pållen. Jag var omgiven av hästkunnit folk men så här i efterhand tror jag inte att de tog mig på allvar. Som någon skrev, "kör du bara en eller två dagar i veckan" med den lilla pållen är det inte så noga. Herregud vilka selar och vagnar vi har haft, vagnar med fel tyngdpunkt, vagnar med massor av kilo på manken, osv. Vi körde då med bröstselar och var mer eller mindre katastrof.

Efter mycket om och men beställde jag en sele av Agneta Hecht. Selen kom I DELAR på posten. Jag ringde Agneta som försökte förklara på telefon hur det skulle vara, jag fattade inget. Det slutade med att Agneta fick komma hit och sätta ihop selen, hon selade Felix och vi spände för vagnen. Jag har aldrig sett Felix så glad, han travade framför vagnen med svansen rakt upp i vädret, arbetade för första gången rätt med rygg och bakben. Förmodligen hade hans tidigare utrustning tillåtit honom att göra det.

Jag vill ha riktiga grejor som passar perfekt till pållarna så att de går att träna dem på bästa sätt. Det behöver däremot inte var nya grejor eller "märkes saker" bara de fungerar som jag vill.

VeronicaP
0

Vi har 15 sadlar till våra shettisar och inte är de alls stora på dem ligger perfekt faktistk och barnens rumpor får alldeles utmärkt plats.

Håller med dig millan bättre att det passar och att ryttarna kan rida än en svindyr utrustning och ryttaren inte kan rida :-)

Ahnna
0

Jag upplever faktiskt att det är en viss sorts människor som inte vill lägga ner pengar på sina hästar, oavsett vilken ras det rör sig om. Jag förespråkar t.ex. att man passar in sin sadel/sele ordentligt, vilket kostar pengar om man måste stoppa om och så vidare, och jag får ofta till svar ifrån hästfolk att "det är en onödig kostnad", "min sadel är bra ändå", "det kostar för mycket, jag har inte råd" och så vidare. Hästens väl och ve kommer alltså i andra hand. Vad det beror på, om det är okunskap eller bara en ovilja att lägga ner pengar på att hästen ska må bra, det vet jag inte. Okej att det är jobbigt att inte ha pengar, men hästar ÄR ingen billig hobby!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#15 Menar nu inte att folk som har begränsad ekonomi är dumma i huvudet, jag har själv inte pengar som gräs, men vissa människor vill helt enkelt inte spara pengar för att köpa bra saker till sina hästar. Det var så jag menade…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annette
0

Sedan finns det motsatsen också. De som köper massor med utrustning som de inte begriper hur de skall använda. Kanske inte inom shetland, men det är vanligt bland ridfolk där det går mode i allt från bett till olika sorters hjälptyglar.

Cattis
0

Man kan ha ganska billiga saker som duger fint, även om det finns svindyra saker som är bättre. Allt som kostar mkt är inte alltid bäst. Och man måste inte alltid ha det bästa, bara det är bra nog för ändamålet.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

Ja du jag jobbade som ridlärare i många år och kan bara tala om att mycket hemskt har man sett folk sätta på sina ridhästar/ponnyer bara för att det är en inne sak sen om hästen behöver det eller inte spelar ingen roll, eller om de ens vet hur det ska sitta eller hur man ska använda det .

Fast nog skulle inte jag köpa en svindyr sele för att jag kör någon enstaka gång då hade jag mycket väl bara haft en vanlig brösta och helt utan baksele och annat ..

Nu använder jag bara travselen för att jag tycker den är bäst och att allt sitter bättre på hästen, skaklarna mm.

Silenos
0

Vi har en granne som köpt dyr sadel och fina täcken till hästen. Men  när hästen var dålig tyckte de var för dyrt att ta ut veterinär…

SannaHolmgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Man mäter putorna och vanliga engelska sadlar olika. Putorna mäts efter ryttarens bakdel, de vanliga sadlarna mäts hur långa de är från framvalv till bakvalv. Därför är putor och westernsadlar strl 10"-11" och vanliga sadlar är 14".

På bilden en sadel i 14",

Denna kommentar har tagits bort.
SHV-Pysen
0

#20 Samma här! En som hyrde stallplats i samma stall som jag är i hade en massa prytlar, dyra som billiga. häststackarn var ständigt lindad och hade täcke m.m men när hon blev halt så väntade dem, trots våra råd om att inte göra det, en vecka innan veterinär tillkallades. Detta ledde till avlivining för det annars fullt friska och fina fullblodsstoet.

Blev lite irriterad när samma familj köpte ett fyraårigt sto direkt från galoppbanan bara några månader senare. Nämnde jag att den enda riktigt hästintresserade och den som höll på med hästen mest var en 13årig tjej?