Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 2646 ggr
Asagard
1

Hyperemi?

Någon som vet vad Hyperemi är för något? En häst dog pga detta (?!), men vad är det? Hittade ingen info när jag sökte på nätet.

Annette
0

Du kanske menar hyperlipemi?

nallebjörn
0

menar du hyperlipemi så kolla under skador och sjukdomar här för vi har haft flera diskussioner om det.

Asagard
0

Nej, det var första tanken som slog mig också att det var hyperlipemi, men nej, det heter hyperemi detta. Har aldrig hört det förut och jag vet heller ej om det är en sjukdom eller ett symptom. Fundersam

nallebjörn
0

#3 men var har du hört det? han du inte fråga dom och likaså om symptomen?

Sofia_Schultz
0

Verkar lite knasigt att ha två sjukdomar som heter nästan samma sak…Fundersam

nallebjörn
0

jag slog upp ordet men blev inte klokare av det. Det kan heta en massa saker framför och uppkommer vid olika sjukdomar. Mer som nåt extra symptom. Vad har jag inte lyckats hitta

cinna
0

Ändelsen -emi betyder att det har något med blodet att göra. ex anemi = blodbrist, Hyper betyder att något är förhöjt, ex hypertoni = högt blodtryck, hyperlipemi = mycket fett (tycker iofs att det borde vara hyperlipidemi = mycket fett i blodet…)

Har aldrig heller hört talas om det. vet att man vid vissa medfödda hjärtfel kan få för mycket röda blodkroppar som kompensation, men om det här är det?????

Gunilla H
0

Hyperemí = lokal blodöverfyllnad,

till följd av ökad blodtillströmning eller till följd av försvårat blodavflöde

jullan
0

Jag tor ar absolut inte säker! Men att det kan uppkomma som biverkning när ett annat fel också finns!? lr har jag helt fel!?