Diplom
kan jag söka diplom på min ponny fast hon inte är tre år längre. Jag har i efterhand sett att hon hade det som krävdes när hon var tre?
lite konstig fråga kanske
/Emelie :)

Om hon visades på premiering då hon var tre fick hon sitt diplom då om hon var berättigad.
Om hon var tre då Dubbelguldsdiplomen infördes så är det tyvärr försent. Ansökan om diplom måste ske senast 31 december gällande år. Det går alltså tyvärr inte att få i efterhand.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
okej, jag ska höra med de som ägde henne när hon var tre och fråga. Jag har frågat förut men de visste faktiskt inte riktigt. "diplomsto" stod det på deras hemsida men mer än så vet jag inte…..
Det får bli till att samla till SUCH istället
men på shetlandsponny.com står det ingenting om när hon fått diplom om hon nu har fått det…….jaja tror jag lägger ner detdär nu…..

Du kan ju även visa fram henne på premiering för stamboksföring. Då kommer hon få samma värdebokstav - GI - som diplomstona.
jag föstrår inte detdär med primering och vet inte vad det är, kan vam som helst åka på sådant?

Du kan premiera henne för att hon skall få ett RS-nummer, dvs bli införd i Riksstamboken för shetlandsston. Och för att få GI, som hon får om hon har guldmeriter/diplom. Med tanke på det guldet du plockade i dag (jag stämplade ditt pass btw :-)) så är Organza ju solklar för GI. Himla fin är hon!
På en premiering avelsvärderas stona och förs in i Riksstamboken (om man vill). På en utställning är det "bara" en skönhetstävling.
/Cattis
tack för en bra förklaring:)
så himmla kul..vart hittar man på en sådan då..?*lost*

Premieringar? De finns på www.svehast.se - men i år är det försent då man skulle anmäla sig i maj/juni typ till de flesta.
/Cattis
#8 finns uppsamlingspremiering i Åstorp i september. Anmälan utgår 1 augusti

Jo iofs, men då hon bor här uppe är det kanske lite långt…
/Cattis
jag har ingen aning om vart hon bor 
tack för alla bra svar!
Spinner vidare på tråden…
Om pållan får två guld på utställning, likställs alltså det med diplom och ger G1 vid stambokföring? Gäller isåfall en 13åring.
Fick lite storhetsvansinne i lördags när pållan skötte sig så bra och undrar inför nästa års premering.

#13 Japp!
"Erhållit minst två guldplaketter, varav det ena vid lägst ett års ålder och det andra vid lägst tre års ålder, på avelsvärderingsgrundande bedömningstillfälle med två olika auktoriserade domare" står det i bestämmelserna.
Ger GI vid stamboksföring - eller så kan man anmäla till premiering för höjning av värdebokstav om ponnyn redan är stamboksförd. Ger lika mycket poäng (30) till föräldrarna som diplom.
Fast kanske det inte kan likställas helt med diplom, då diplom endast tilldelas treårsston och många fortfarande verkar värdera det högre. 
Som jag ser det (och de som författat reglerna) är det dock precis lika mycket värt om man har ett sto som får GI i vuxen ålder. Så lycka till!

Jag kan också visa mitt sto för GI, får bli nästa år.
jag ska visa min treåring för GI. Hon fick gångartsdiplom och är berättigad till GI direkt utan avelsdiplom.

#16 Ja, GI kan man ju även få på bra meriter från treårstest, kvalitetstävlan eller bruksmeriter.

Hoppas hon får vanligt diplom också!
#18 ja hoppas gör man ju men man kan aldrig vara säker…. bara en vecka kvar!
# 14 Okidoki. Då gäller det att hon visar sig från sin bästa sida en gång till då
så siktar vi på G1 nästa år.
Diplom är ju iofs diplom, men det är ju så att alla utvecklas i olika takt och en som inte fått diplom kan ju bli riktigt bra senare i livet så det är ju bra att även de pållarna får chans att skrapa ihop lite poäng åt sina föräldrar.
jahapp, dethär får jag nog klura på, hjälp vad mycket det fnns att tänka på. Hur som helst så ska jag ansöka om SUCH i år, detdär med diplom, är ju försent, så mycket har jag fattat …hmm jaaa,
tar alla dedär bokstäverna nästa år..