Tränings schema ?
Jag har nu tänkt att lägga upp et tränings schema för Fiona. Jag kör henne 5-6 dagar i veckan, och vill att schemat ska inehålla kondition, muskel, dressyr, precision, och maraton träning.
Dressyr träningen har jag redan klart för mig vad jag ska göra, jag tränar varannan vecka för tränare i Dressyr så den veckan är den träningen löst. Och den veckan jag inte kör i ridhuset tränar jag på dt vi gjore förra gången.
Precisions träningen är dt väl bara att köra genom konor med bollar men dt blir ju tråkigt i längden , så fler tips på precisions träningen ?
Sen vill jag gärna ha träningstips på kondition, muskel och maraton träning!
Hoppas att ni förstår och kan kma med bra tips, tacksam för snabba svar (: // Jenny
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Skriv dagbok . Ett tips. Gå tillbaka till vad som var bra om du kör fast.

Tack (; Vill gärna ha tips på vad för saker jag kan göra vid dom olika träningarna ! ;P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Intervallträning brukar ge bra resultat konditionsmässigt. Tycker det låter mycket att träna körning sex dagar i veckan. Variation håller motivationen uppe. Kanske byta ut något pass mot tömkörning?

6 dagar i veckan är för mycket, tycker jag, särskilt om du tränar maraton och precision m.m. som är både konditionskrävande och muskelkrävande. Då behövs mer vila. Och jag håller med Hanna, variation förnöjer! 
När jag tränar precision så brukar jag öka svårighetsgraden för både mig och hästen tills det är nääääästan omöjligt att klara portarna. Det gör i alla fall MIG mer motiverad att fortsätta försöka och sedan öka igen när jag klarar det. Oftast så tränar jag på vagnens bredd + 10-20 cm, inte mer. Och bollar struntar jag i, det blir för mycket jobb! Det räcker med koner, tycker jag. Man hör ju om man kör på dem.
Att ställa 3 portar på rad är en bra övning, om den 1:a och 3:e porten står precis mitt för varandra och den 2:a står ca 2-3 meter åt höger eller vänster. Genom att minska avståndet mellan portarna så blir det svårare eller lättare att klara S-kurvorna. Nyttigt!
Att klättra i branta backar i skritt med eller utan vagn är bra för kondisen. Långsam, statisk träning är aldrig fel om man varvar med mer explosiva övningar som precisionen innebär, t.ex.
För att träna maraton kan du t.ex. lägga upp 8 bommar i en "korsning", alltså med 4 vägar in mot mitten (2 bommar på varje sida om "vägen") där du antingen kan fortsätta rakt fram eller svänga i 90 grader för att komma ut. Gör en likadan "korsning" med 3 eller 5 vägar och träna på samma sätt. Eller varför inte kombinera såna "korsningar" med portar av koner?
För att öka och bibehålla konditionen är det inte fel att varva skritt och trav, ca 5-10 minuter åt gången i varje gångart. Man kommer otroligt långt (rent geografiskt) på bara en timme! Är man ute i 2 timmar så kan du ju tänka dig… Man hinner tillryggalägga flera mil.
Lycka till med träningen, men glöm inte vilan! 4-5 dagar i veckan räcker gott och väl.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Våra travponnyer brukar köras varannan dag , sen när själva tävlingsäsongne är igång kan det bli något mindre , men våra rids ju också just för att variera träningen.

Tack fr alla svaren! Jag har funderat på dt med tömkörning och brukar göra dt cirka en gång i veckan så fortsätter med dt då ;) Jätte bra tips #4 ! (: Dt är inte ofta dt blir 6 dagar i veckan , dt beror på hur mkt dt är i skolan osv så detta ska nog bi bra ;D
Jenny