Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1399 ggr
Therese_Melberg
0

superpigg ponny

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! jag har ett shettissto som vi har börjat köra igen efter att hon har fått föl. Problemet är bara att hon är extremt pigg! I halten studsar hon på bakbenen och smakar man på henne galopperar hon på stället. Hon brukar vara pigg när hon körs men nu är det värre än vanligt. Jag tror att hon har överskottsenergi, men eftersom vi har fölisen hemma i stallet kan vi inte köra så långt och länge som hon skulle behöva för att bli trött. Någon som vet vad man kan göra för att få henne trött, men som inte tar längre än 1 h?  Jag har försökt tömköra henne med inspänningstyglar för att hon skulle få jobba ordentligt men efter en timmes dressyrträning studsade hon fortfarandeFlört Jag gillar när hon är pigg, men det måste finnas gränser… Hon körs nu 5 dagar i veckan, ca 1 h per gång.

Emmelie
0

Löshoppning inblandat? Få henne att använda huvudet mycket.. försök få henne trött i huvudet, oftast gör ensidig träning att de blir lite knasiga =P

june
0

hvordan er hun når føllet er med da? er hun lugnere da? kan jo hende at hun bare er stresset fordi føllet er hjemmet.? det var iallefall vår hest i begynelsen.Glad

Therese_Melberg
0

#2Hon är lika om fölet är med, hon är pigg även i vanliga fall, när hon inte har föl. Men nu går det inte att göra halt med henne längre. Hon bara studsar! Fölet är bara 2 månader så jag vågar inte ha henne med när vi kör, är rädd att hon ska bli överansträngd då…

#1 jag ska prova lite löshoppning, hoppas att hon blir lite trött. Ensidig träning får hon ju inte direkt, vi blandar tömkörning, terrängkörning, körning på grusvägar och klättring. Hon studsar fram vad hon än gör=)

jaja, får väl hålla i mig och hoppas att hon lugnar sig snartFlört

Annette
0

Är det första fölet? Hon kanske vill vara hos sitt föl. Kan du inte låta henne vara mamma på heltid ett tag?

Therese_Melberg
0

#4 Hon är inte nervös efter fölet, hon gnäggar inte ens när hon lämnar det i stallet. Hon försöker inte vända hem när man kör och hon är lika pigg när man kör iväg som när man vänder hemåt. jag tror inte det är fölet som gör att hon är pigg. Första veckan när jag var ute och ledde henne för att livmodern skulle dra ihop sig (hon hade efterbörden kvar) gick hon och gnäggade, stegrade och försökte vända, när man gick in i stallet slängde hon sig in i boxen. Hon beter sig inte alls på samma sätt nu. Jag är ganska säker på att det inte är fölet som drar. Hon är helt lugn när hon lämnar det i stallet och hon försöker inte vända hem, gnäggar eller stressar (är nervös alltså, pigg är hon ju) när hon kör. Eftersom körning är det bästa hon vet blir hon bara deppig av att inte få jobba. Jag tror hon mår bra av att få röra sig och fölet behöver lära sig att det inte är farligt att mamma/ de andra hästarna går iväg, de kommer alltid tillbaka sen.

Cattis
0

Om fölet bara är två månader tycker jag personligen att det är ganska mkt med en timme ensam i box. Men det är jag det.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Charlotte-Aveback
0

#0: Av det du beskriver så känns det inte som om det är rastlöshet som är problemet. Det känns snarare som att det är en stark naturlig instinkt som driver henne - du kan kalla det "vildhästen" inom henne. Den kommer att driva henne tills hon stupar - innan dess kommer hon förmodligen inte att lugna ner sig eller ge upp!

Det känns som om hon just nu är "programmerad" att vara mamma och ta hand om sitt föl, vilket är helt naturligt! Att separeras från sitt föl för tidigt kan vara oerhört traumatiskt för ett sto. Jag håller med #4 och #6 ovan att det bästa för henne nog skulle vara att låta henne bara vara mamma ett tag till! Tids nog så finns det utrymme för aktiviteter utan föl - men hon kanske inte är redo för det ännu.

Annette
0

#7.Tror du har helt rätt, Lottie.

Therese_Melberg
0

#7 Det är INTE fölet! Som jag sa tidigare lämnar hon fölet jättsnällt, hon är helt lugn när hon går från stallet, och hon är helt lugn när man tar av vagnen när man kommer hem. Det är bara när man hoppar upp i kärran och börjar köra som hon studsar, och då springer hon framåt, inte tillbaka till stallet ( vilket hon mycket väl skulle kunna göra om hon fick för sig det, hon har liiite egen viljaGlad)  Även fölet är jättelugn när mamma går iväg, hon gnäggar i max 5 minuter, sen brukar hon hitta på roligare saker, klia rumpan, tugga på saftdunkar m.m.

Jag tror inte att det hjälper att vänta ett tag, hon är nog lika pigg ändå.. Som jag sagt är hon pigg att köra även när hon inta har föl ( tacktar, småreser sig och drar på) men nu kan hon inte stå still alls och hon vägrar skritta, jag tror snarare att hon har överskottsenergi, hon kördes väldigt mycket innan hon fick föl så hon är van att jobba ganska hårt…

Annette
0

Frågan är om man ens skall försöka få ett sto med ett såpass litet föl trött. Vad tjänar det till? Om fölet är fött 26 maj är den ju inte ens 2 månader gammal och stoets första föl? Personligen skulle jag inte köra mitt sto så hårt.

Therese_Melberg
0

#10 Hon behöver inte bli trött ( = helt slutkörd) bara bli av med lite överskottsernergi, som det är nu blir hon inte ens svettig av vara körturer/ motionspass, vilket innbär att hon laddar upp med mer energi tills nästa gång hon ska ut. Hon körs ju max 1 h, oftast runt 35-40 minuter för att fölet ska slippa vara ensam så länge, men det är ju egentligen inte riktig motion för henne. Men jag kanske för stå ut med en studsboll till fölet blir så gammalt att man kan köra längre turer…

Annette
0

#11. Fungerar det inte är det ju bara att låta bli att köra ett tag. Det här verkar ju bara stressa henne, vilket kan leda till ännu mer problem.

Therese_Melberg
0

#12 Jo, men jag tvivlar på att hon är lugnare när jag börjar köra henne då.. Man måste ju börja bygga upp konditionen nån gång. Funderar på om man kanske skulle kunna göra lite markarbete, NH-träning eller nåt, så hon får använda huvudet, typ gå i bildäck, över pressänningar och sånt, då kan ju fölet vara med också… Hon är en väldigt het ponny överhuvudtaget, och när hon då inte blivit körd på 5 månader är det ganska naturligt att hon studsar fram. När vi fick henne, bockade hon i 1 timme när vi tömkörde henne första gången, sedan var hon lugn igen. Men jag vet inte hur jag ska göra, blä!

Cattis
0

Ett sto med föl vid sidan har ganska mkt att håll i huvudet ändå. Jag tycker inte det är rättvist att kräva mer av mamman då dess föl endast är två månader gammalt.

/Cattis

Emmelie
0

Träna en del NH kan du ju göra också.. då behöver du inte lämna stallet och hon måste lära sig att vara uppmärksammare på dig. Kommer med fler tips om jag kommer på

MvH EMmelie

Cattis
0

NH är väl en bra grej. Om du vill pyssla med stoet. Annars tycker jag att man nästan får välja. Går stoet i avel kanske man inte kan räkna med superkondis samtidigt. Avel och hög kondition går liksom inte alltid hand i hand…

/Cattis

Zebben
0

En het häst är ofta en lat häst.

Nu är jag inte kunnig på detta med avel, så jag kan inte säga om det är rätt eller fel att träna stoet när fölet är 2 mån. Det är nog väldigt individuellt vad som passar stoet/fölet.

Men vad gäller träningen, så låter det som om Du behöver börja om med Din ponny. Lyssnar hon inte på dig, så får man backa i sin träning. Som jag skrev i första meningen. Jag upplever många heta hästar, som att de försöker komma ifrån arbetet/slippa jobba iform. Så mitt råd är att backa i träningen.

june
0

hm.har du utelukket at hun har vondt noe sted?

Ellinor Johansson
0

Den första tanke som dök upp i mitt huvud var Låt henne bara vara mamma. Jag tycker tydligt att hon visar att hon vill bli körd.

För att bygga kondition och muskler på en pålle behövs fett, tänk vad närning det går åt att ge fölungen mat.

Vi ska göra brukprovet på en fyra års hingst i sep. av erfarenhet tränas hingstarna på vinter och tidig vår innan. Under betäckningssäsongen går de med sin stoflock och alla fyra åriga hingstar är inte mentalt klara att lämna sin flock, nu i aug  ska vi börja träna igen. När vi kör och tränar pållaran och hela iden att alla inblanda ska tycka att det är kul och att det sker på alla villkor. Någon skrev innan i ett tidigare inlägg man får backa tillbaka i utbildningen om det inte fungerar så sant.

Therese_Melberg
0

Som jag sagt tidigare tror jag, om man dömer efter hästen kroppsspråk, att hon bara har överskottsenergi och inget annat! En häst som har ont eller är stressad/missnöjd går med huvudet högt, ryggen sänkt, öronen bakåt, svansen indragen och kämpar ofta emot bettet. Vannah visar inga sådana tecken, hon ser jätteglad ut när hon kommer ut på skogsvägarna (öronen fram, går i form och trampar under sig). Trodde jag att hon mådde dåligt fysiskt eller psykiskt skulle jag SJÄLVKLART inte köra henne. Fölet verkar heller inte må dåligt av att bli lämnad i stallet en stund, hon har lärt sig att mamma kommer alltid tillbaka igen. Hon bruakr gosa med "barnvakten". jättebra att passa på att rykta, kratsa hivar och sånt medan mamma är borta. Jag lämnar inte fölet helt själv utan brukar ha någon som pysslar och håller henne sällskap medan mamma är borta. Bifogar bild på vannah när vi var ut förra helgen, som man ser ser hon varken stressad ut eller som hon skulle ha ont!

Annette
0

#20. Nej, men det kan vara ganska mycket rent psykiskt att få sitt första föl. Varför inte låta henne få vara ett tag.

jullan
0

Efter att mitt sto hadde haft fång och stått ett helt år ! Var hon lika dan som din om inte värre ! I vagnen var hon värst  , hon stegrade så fort hon inte fick som hon ville , stack gärna , het som bara den , Vägrade att stå stil för då var det bara upp på bakbenen i gen . Det är inte kul när de är så här. För även om de max är 107cm så vet ni hur starka de kan bli! När hon reste sig på bakbenen blev hon mkt högre än mig! Jag får lov att säga att den tiden var jag nästan lite rädd för att köra henne.

Men vi jobbade på och jag gav inte upp. Jag hadde pappa med mig i början , och vi såg till att inte korsa någon "stor" väg. Det gick sådär! Hon var ändå knäpp! Så jag började rida henne i stället. Efter nån månad så där satte vi för i gen.Det var lite lungnare då. Men hon bråkade fortfarande i halterna!Men då var det nåt som flög i mig! Mitt sto är nämligen envis som en åsna! Och när min pappa typ gett upp hoppet om att få henne att funka i vagn någonsinn , blev jag skit förbannad på henne! Jag tog ut henne på egen hand och struntade i om hon så skulle "dansa" fram hela vägen! Körde henne varje dag och lät henne aldrig "vinna" våra duster! Efter några veckor började allt gå mkt bättre.Vi hadde då endast kört små sträckor från stallet. Så jag frågade en kompis om hon kunde hänga med ut med sin shettis på en lite längre runda. Det gorde hon och då funkade Linnéa som hon heter mkt bättre! Körde på sedan och nu är hon jätte snäll men hon behöver hållas mkt kort hela tiden. Hon är en ponny med mycket egen vilja!

Mitt tips till dig är : Rid henne om det går , ha med en annan häst , Och ge inte upp!

Therese_Melberg
0

#22 rida är nog ingen bra idè, hon hatar det rent ut sagt. Hon bara piper, bockar och stergrar, hon är inte ordentligt inriden heller. Vannah är inte så att man inte kan köra henne, eller blir rädd när man kör. Hon reser sig aldrig högt och hon sticker inte, även om hon ligger på bettet. Det är bara lite irriterande att inte kunna göra halt utan att hon ska börja tjafsa. jag vill helst inte "tukta" henne för mycket eftersom jag tycker det är kul när hon vill framåt, jag vill inte ha en häst som bara lunkar fram. Däremot får hon inte bli för het så att man inte kan köra henne utan att hon sticker, men riktigt så är hon inte än.

Kul att du inte gav upp och att du fick ordning på din ponny=)

PP
0

Jag har en ponny som påminner lite om din i sättet: är väldigt framåt och lättar gärna fram om man vill att hon ska stå stilla. Jag vet inte om det är det rätta, men jag brukar helt enklet köra på framåt i skritt och trav till att börja med och låta henne "springa av sej" innan jag börjar träna halter. Det brukar funka för henne. Det och mycket halvhalter. Flört

Kanske att du kan ändra fodringen? Vissa hästar blir småtokiga av havre till exempel och funkar bättre på ett helfoder.

Vill dock påminna om att små föl behöver dia väldigt ofta för att hålla ph-värdet i magen på rätt nivå. De behöver tutta minst en gång i halvtimmen, annars finns det risk för att de kan få magsår. Särskilt viktigt de första två månaderna. Något att tänka på även för de som transporterar sina föl längre sträckor. Fölet kan ha svårt för att hålla balansen, tutta och svälja.

jullan
0

Presis som du säger ( #24 ) är det bra att träna halter när man kört ett tag då brukar de lugna ned sig . Ett bra sätt brukar vara att träna halter några meter innan stallet , de brukar ofta vara lugna då!

Vill bara tilllägga en sak : Till #23 : Min häst Linnéa som hon heter , var inte rädd! Bara fruktansvärt envis! Då hon varit van att göra som hon ville med den andra ägaren! För en rädd häst ska man absolut inte "tukta" . Bara så du förstår att jag inte var dum mot henne!Hon är absolut inte den som är en vägsnigel. Helst ska hon springa som tåget!SkrattandeOch kör man två samtidigt får man se upp!Som när vi körde ett russ och henne!Då satte hon av först och russet jagade bakom!Hon kutade så jag trodde hon skulle spränga sig!När hon sedan kände att russet tog in på henne försökte hon att typ präja henne i stället! Sådan vinnar skalle!!Hihihihi men det är ju självklart kul med en ponny som är frammåt!! Och om du tror att din ponny kan bli "lusig" av att envisas lite med så ska du ju naturligtvis inte göra det! Hoppas det går bra för dig! Synd med ridningen! Det brukar oftast vara enklare då det inte blir lika stor konsekvens om något händer som med vagn! Men om hon går bra så är det ju bra! Jobba på och lycka till!

/Jullan

Therese_Melberg
0

#24 Ja, hon får havre, ca 4 dl för att hon ska få i sig mineralen. Hon har aldrig blivit pigg(are) av havren för, men då motionerade hon ju rätt mycket… Jag har funderat på att byta havren mot kornkross så fort säcken med havre tar slut, får se om hon blir lugnare.

ang. ridningen har jag inte riktigt någon som kan rida henne heller, jag är ju för stor och ingen av grannarna är rutinerad nog att klarar av henne. Tömkörning funkar ändå ganska bra, för då kan hon ju studsa som hon vill utan att det gör någotGlad Hon har bra kontroll när hon "reser sig" även med kärran, hon vet hur högt hon kan gå innan det blir ostadigt. Så det är ju inte på nåt sätt farligt att köra henne, bara irriterande att hon vägrar stå stillOskyldig

june
0

korn inneholder for lite protein for avelshoppe og unghest.skal du fore med korn må du gi mineraler og vitaminer i tillegg.hadde vert lurt å gi noe annet en havre ja.det gir jo mye energi.hva med å kjøpe for som er lagd til avelshoppe/unghest? da får du allt hesten og føllet ditt trenger pluss at hun kanskje vil lugne seg ned litt.Glad

Therese_Melberg
0

Hon går bra bra bete, så hon behöver egentligen inte kraftfoder just nu, hon får det bara för att hon ska äta mineralerna. I vintras fick hon havre, mineral, betfor samt B- och E-vitamin. Det funkade bra, hon såg jättefin ut även när hon var högdräktig. Tänkte att hon kunde få korn nu, bara för att hon ska få ned mineralen, så byter jag nog tillbaka till havre i höst, då är ju fölet äldre så då kan man ju köra lite hårdare med henne igen…

Ellinor Johansson
0

# 28 Jag måste fråga vad du har för planer för ditt sto eftersom det är så viktigt att börja träna så tidigt efter fölningen?

Therese_Melberg
0

planer har jag inte nåt speciellt. Däremot har jag en stor häst som är jättenervös när man möter bilar, men hon är lugnare om hon har shettisen med. Eftersom jag bara har två vuxna hästar plus fölet är det bra om man kan köra shettisen, annars måste jag rida ut helt själv på stora hästen och det är lite nerrvigt när man möter bilar då…  Eftersom fölet inte verkar bry sig speciellt mycket om att mamma går iväg (om hon har något roligare att göra) och stoet tycker det är så kul att bli körd, samtidigt som jag slipper rida ut ensam tycker inte jag att det är något problem att köra henne, även fast fölet är litet. Självklart lämnar jag inte fölet i stallet längre stunder, oftast när jag kör är jag borta i ca 35 minuter. Det är väl ungefär 1 timme fölet behöver stå inne i boxen ( 15 minuter för att rykta, tränsa och sela på, 35 minuter körning och 10 minuter för att sela av). Tömkör jag eller är i hagen har jag fölet med, så jag ser inte några problem med att motionera vannah fast fölet är litet.

Ellinor Johansson
0

# 30 OK