Kameror
Har ni här inne ngt tips på bra och relativt billiga digitalkameror man kan köpa?
Jag kan inte vidare mkt (läs inget) om vad jag skall leta efter och undrar om ni kan tipsa mig om ngn modell? Inte med trehundra superduperfinesser. Bara så enkelt som möjligt, fast inte en "barnkamera".
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
du ska köpa en kamera med minst 5 megapixel. Jag har en Minolta som kostade ca 1500. Vet att det ska finnas bra kameror för runt 1000 lappen idag
förnormalt bruk dvs förstoringar upp till A4 går det bra med 4 megapixels enligt min fotokunnige vän. Satsa på ett känt märke, ingen billighetskamera på netonnet alltså.
Fick tag i en Kodak på ICA Maxi för 999 i vintras, 4 megapixel, helt OK videofunktion ingår. Ex på bilder jag tagit är bl a de som jag skickat in till forumet. Är jättenöjd med min kamera…
Jag har en Canon IXUS60, den är kanon, ger super bilder, klara fina, tror den går på runt 3500-4000kr dock
min mamma köpte en kanonfin kamera på netonnet, Sony, vilket är ett kanonbra märke. Tror hon gav under 1000 lappen
Något man ska satsa på är uppladdningsbara batterier och en bra laddare till. Även ett extra minne då minnet ikameran oftast är svagt.
netonnet har just nu en Kodak kamera med 5 megapixel och tillhörande extra minneskort för 1149kr. LCD skärm. Den låter prisvärd.

Optisk zoom? Jag har nu 10x optisk, o det är iaf minimumkravet. Min gamla kamera är det bara 2.1 mpix på, men på sin tid var det jättemkt. Och bilderna har varit himla bra faktiskt. Innan jag tappade den i backen…
/Cattis
Köpte till minneskort till min kamera på 512(?) och vips så kunde jag ta 300 kort eller filma 15 min. Håller med om att uppladdningsbara batterier är kanon, vill man, som jag, ha på displayen så formligen käkar kameran batterier.
#7 ja det är ett kanonbra minne. Mer behövs absolut inte tycker jag.

#7 Med vilken upplösning är då dessa 300 bilder?
Min kamera jag har (hade) var det också uppladdningsbara batterier till, inkl laddare, då jag köpte den. Men i ärlighetens namn så glömmer eller orkar jag sällan ladda dem, så jag är storkonsument på Duracell. :-)
/Cattis

Vår kamera är en Konica Dimage G600, 6,0 megapixels. Vi köpte den förra året för 2500:- Jag är jättenöjd med den, den är enkel och jag är ingen vidare fotograf. Men den duger till mig.
Jag ringde runt idag, behöver köpa ett extra minneskort till Halmstad. Om jag köper ett på 512 (?) så skulle det gå att ta ca 160 kort. Köper jag istället ett med 1 ge(?) får jag plats med ca 350 bilder. Det kostar 600, 512:an kostar 249. Jag tror jag skall slå till på det stora. Vore väldigt snopet om man fyllde minnet första dagen.
#10 nä men där jag köpte kameran sa dom man kunde ta 300 bilder på 512
# 9 Högsta dvs 4.0 Vill jag ha lägre upplösning typ 2 så blir det ca 500…

#11 Hur många bilder det får plats beror på upplösningen.
#13 aha! jag har inget minneskort…. men det märkte vi häromdagen…. 

#11. Jag pratade både med Onoff och en "riktig" fotoaffär. Det är den sistnämndas uppgifter jag skrivit, känner större förtroende för dem. På Onoff fick jag andra siffror, men personen jag pratade med verkade inte så insatt, om jag skall vara ärlig.
#15 nä men det stämmer säkert om du har det på 6 megapixel så kan man ju ta färre kort. Men kanske behöver du inte ha den så högt ställd? jag har min på 5 och det blir superduperkort och då kan du ju ta fler

#14 Vi gjorde ju det av ngn konstig anledning..

#16. Visste inte ens att man kan ändra. Kanske skall läsa hela bruksanvisningen.

#18 Men inte kan man ändra antalet megapixlar?! Man ändrar kvalitén på bilderna. Hög eller låg upplösning… Väl?
Inte är det väl samma sak?
/Cattis

#19. Det måste väl vara kvalitén på bilderna man ändrar, men hur vet jag inte. Jag läser aldrig hela bruksanvisningar, kanske borde börja med det.

#19 Antalet megapixlar anger upplösningen på bilderna. Minskar man upplösningen minskar man oxå antalet pixlar.

Enligt Robert - foto.ifokus:
fler pixlar ger dig möjlighet att förstora upp bilderna utan kvalitetsförsämring. Kanske du vill bara behålla en viss del utav bilden och kommer att beskära bilden, även då är det bra med många pixlar.
/Cattis

Jag tror jag har det som det är och köper det där minneskortet för 600:- istället. Nu vet jag i alla fall hur det blir.
Jag har en Canon EOS 350D med ett SIGMA objektiv 28-105mm. Har 1GB i minne och 8 megapixel upplösning. Med bästa upplösning kan jag ta 260 bilder och med den "sämsta" som jag inte tycker att det är något fel på kan jag ta 999 bilder. Det är en Digital systemkamera som jag är mycket nöjd med. Jag kan ta en bildserie på ca 14 bilder och kameran startar på 1,2 sek. Det är uppladningsbara batterier och det är enligt min åsikt helt klart att rekomndera!! Mitt batteri räcker hur länge som helt känns det som, tycker att det går åt mer batterier när man för över bilderna till datorn… Tar ca 90 min att ladda batteriet. Är jättenöjd med den. Innan jag bestämde mig så läste jag mycket på www.pricerunner.se för bästa pris!
Delad glädje är dubbel glädje :)

Jag har en Konica och den är kanon bra och hur enkel som helst att fota med , min har 5 megapixlar ..
Sen har jag minneskort på 256 och jag får plats med ca 150 bilder om jag fotar med 5 ..
köpte mitt minneskort i tyskland och gav nappt 150 kr för det där ;-)

#24. Det var en bra länk. Den får jag nog studera närmare vid en annan tid på dygnet.
#19 jo man kan ändra pixlar i kameran.
När jag köpte min kamera sa fotohandlaren att man inte skulle haka upp sig så mycket på megapixlar. Märket på linsen var tydligen viktigt och vilken sorts zoom man hade.

Köpte häromdagen en ny kamera. En HP med 5 megapixlar, enkel att knäppa kort på med meny på svenska. Min förra var också en Hp kamera, men den hamnade i plurret när vi var och badade…… Anledningen att jag köpte HP igen är att vår dator är en HP. Bara att stoppa minneskortet i datorn och vips är bilderna nerladdade. Toppen

#24 Precis en sådan kamera som jag vill ha! Har idag en vanlig systemkamera och den är verkligen kanon, men en digital systemkamera hade varit ännu bättre. Har fundrat på att köpa digitalkamera väldigt länge nu, men inte kommit så långt än. Kan inte bestämma mig om jag ska ha en vanlig digitalkamera eller en digital systemkamera. Systemkameran är ju oftast rätt stor och klumpig och inte så jättelätt att ha med i handväskan när det är fest. Dessutom är de rätt dyra..
Brukar låna min brors digitalkamera, en Panasonic DMC-FX7 på 5 megapixel. Fugerar bra och tar bra kort, men tycker att batteriet tar fort slut.