Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 1113 ggr
thira
0

Näring i betet

Undrar hur ni gör, tillskottsfodrar ni ston med föl på bete, och i så fall med vad, tycker det är svårt att veta näringsvärdet på gräset och om det räcker för stonas behov?

Säg att man har ett rikligt bete, dock ej gödslat, ska det räcka fullt ut för ett digivande shetlandsto, även på eftersommaren?Fundersam

AnnaLundin
0

Nu i juli är proteinhalten i gräset ganska nära obefintlig. DÅ får de digivande stona här oftast tillskott. Men gräset kommer igen i augusti och är det då bara nog med bete så räcker näringen långt in på hösten! DÅ är det ögat som får avgöra ifall tillskottsfodring är nödvändig.

Det ögat ska titta på är om stona tunnar ur över rygg och rumpa, det är där man ser när proteinbristen kommer - och när man ser det tydligt så har det varit brist ett tag…

Hanna-D
0

Beror nog på betet - har tillskotts fodrat ett sto ett år (2003). Här är de runda och feta Glad

nallebjörn
0

mina får baljor med vitaminer/mineraler som dom själva betjänar

thira
0

Jo, mineraler får ju alla pållarna ändå, fast det var kraftfoder jag tänkte på. Men om det är som #1 skriver om dålig proteinhalt i gräset just nu.

Vad för foder använder ni i så fall? Krafft Breed, Hippo Breed? Själv har jag använt Hippos Müsli, tycker den är bra, eller ska man ta något med ännu mer protein?

nallebjörn
0

jag tycker det är onödigt att stödfodra om det finns gräs i hagen. det är farligt om man inte vet vad man pysslar med. våra små troll klarar sej påmkt mindre än man tror och visst kan dom få fång även nu

AnnaLundin
0

#4 Jag brukar ge Krafft Pluss Grön (f.d Krafft Breed) när unghästar och digivande fölston behöver tillskott.

#5 jag vet inte var du lärt dig om näringsläran… Visst klarar de sig normalt på bete, NÄR det är näring i gräset! Men ett digivande sto där fölet är 3-4 månader gammalt har ett extra energibehov på 100%, utöver underhållsbehovet alltså. Och proteinbehovet vid samma ålder på fölet är 200% utöver stoets underhållsbehov. Så det går FORT att ge ett sto proteinunderskott om behovet är tredubbelt och tillgången är nära noll…

Och vad gäller fång så har vi diskuterat det förr också och varit oense… Men enligt de forskningsrapporter jag har att relatera till så är det KOLHYDRATER som utlöser fång. Man ska alltså INTE vara orolig för att ge proteintillskott! Framförallt inte när behovet vida överstiger betets innehåll! Det viktigaste är att man är försikitig vid förändringar av foderstaten. Det är inte mängden mat som gör att det blir fång utan när matintaget förändras, så att det blir en störning i tarmfloran. 

Och jag skulle ALDRIG ALDRIG ALDRIG ens tänka tanken att underutfodra en häst/ponny bara för att den kaaaanske skulle kunna få fång av det! En häst SKALL ha tillräckligt med bra foder, varje dag i sitt liv!

thira
0

#Verkar vettigt det du säger!

Tror gräsets näringsinnehåll varierar väldigt mycket, vi har mest naturbeten, men nere i Skåne är det väl mest beten på näringsrik åkermark och då kanske man aldrig får det problemet?

kacka
0

hur stor roll spelar kalkhalten i betet för unghästar och digivande ston??

Själv får mina alltid liiiiite kraftfoder även på sommaren för att få i dem vitlök (mot fästingar).

nallebjörn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 hur 17 kan du tala för ALLA här inne? hur vet du hur betena ser ut och hur hästarna framförallt ser ut i hullet? har du sett mina hästar någon gång? skulle jag fodra dom med kraftfoder utanpå betet skulle dom dö av fetma! Jag tycker inte vi ska ha ponnyerna i fettmahull. Hur bra mår dom av det? mina har en vitamin/mineralbalja där dom tillgodo ser sej behovet. Sen äter dom GRÄS!

Fotot är nytaget på min dräktiga treåring. Inget underhull direkt. Och kraftfoder hade säkert bara gett henne fång…. nä tack. Fodra hur ni vill mej jag tänker inte fodra mera iaf.

AnnaLundin
0

Jag vet inte hur dina beten ser ut, MEN jag VET hur gräsets näringsinnehåll varierar. GISSA en gång varför man vill ha in hö före midsommar helst… I Juli har de allra flesta grässorterna blommat och har således inget protein kvar.

KOM IHÅG att det är protein jag pratar om! Det BLIR underskott på protein när betet innehåller för lite av det, framförallt hos digivande ston! Sen kan du ha hur feta ponnyer du vill - fettet innehåller inga proteiner! Även smällfeta ponnyer kan få proteinbrist!
Kan du inte lösa det på annat sätt så får du begränsa betestillgången så att du KAN ge proteintillskott!

OM du råkar ha beten som består av grässorter som är av det ovanliga slaget så att de har massor av proteiner kvar även i juli, då är det ju tur för dig, men jag skulle vilja säja att minst 99 % av oss här INTE har det och det är DESSA jag pratar om!

Kratern
0

#10 Jag förstår att du anser dig vara väldigt insatt i näringsläran, men jag tror inte du ska prata för hur gräset är över hela Sverige.

Det där med proteinbrist tror jag du får lugna ner dig med.Glad

Det är alldeles rätt att fång till viss del uppstår pga kolhydrater, men varför överfodra med proteiner om ponnyn är fet.

Jag förstår inte vitsen med att ge proteintillskott. Tycker det låter lite hysteriskt om jag får säga min mening (och det får jag ju)Flört

kacka
0

Att alla hästar behöver vitaminer och mineraler är vi väl iaf överens om? Det får man inte glömma!

Jag undviker större mängder av EXTRA kolhydrater OCH proteiner till runda hästar under sommarhalvåret då de har gräs.

AnnaLundin
0

#11 VAR har jag skrivit att man ska överutfodra med proteiner? Såvitt jag vet har jag bara skrivit att hästens behov ska tillgodoses och att digivande ston har ett STOOOORT behov av proteiner för att försörja både sig och fölet via mjölken. Och när proteinvärdet i betet är näst intill obefintligt är det stor risk att det blir proteinbrist hos de digivande stona!

Jag tycker bara det är sorgligt för jag ser varje vecka flera ston (av alla raser!) som har ordentlig proteinbrist medan de ger di. Och med ägare som, av okunskap hoppas jag, ser ut som frågetecken när man påtalar det… "Vaddå, den är ju jättetjock!", säjer de och syftar på den stora biaframagen. Att revbenen syns och rumpa och rygg ser ut som en takås ser de inte…. Skrikandes

Men gör ni som ni vill, jag slutar gärna dela med mig av de kunskaper jag har, det är ju ändå ingen som tar det till sig. :(

VeronicaP
0

Jag har väl ett sto som ev kanske behöver stödutfodras( har koll på henne) , men hon har ju alltid haft svårt att hålla hull, sen har jag några ston som absolut inte behöver det och de får inget..

Vi gödslar våra beten här på våren ,plus att de sås om vart 3-5 år , den hagen som jag har haft på vintern blir omsådd året efter så går det på löpande band , det funkar bra här i allfall att göra så.

Ja det enda jag kan säga är ju faktiskt att fler hästar får fång av för hastiga foderbyten eller foderförändringar än av själva betet och som sagt våra små behöver precis lika mycket protein som halvbloden … Det är kolhydraterna som är farliga..

thira
0

#13 Jag tycker det var bra skrivet om proteinbristen…Glad är ju inne på samma tanke själv, just när jag ser på mina två digivande ston, det var därför jag frågade om tips på bra tillskottsfoder. Det finnns ju ännu mer koncentrerade proteinfoder att tillgå, någon som använder sig av det?

nallebjörn
0

#13 men hur kollar man proteinhalten i gräset?

Jag tycker du skriver lite som om alla andra är okunniga och bara du är kunnig vilket gör oss andra läsare lite lessna. Skulle våra ponnyer se ut sådär som du påstår? Tjock buk och tunnt kors och en massa utstickande revben? Här inne finns flertalet stora uppfödare som genom årtionden fött upp shetlandsponny. Vad jag vet så har flera av dessa hästarna ute tills november och även december utan något som helst tillskott. Gräset räcker gott och väl. Jag tror inte att dessa små ponnyer heller får något tillskott på shetlandsöarna och det gräset kan väl inte vara så himla proteinrikt? Jag tycker man ska ha med i beräkningen vad det är för ras vi har att göra med istället för att stirra sej blind på siffror. Det går inte att jämföra med ex fullblodet eller ta Welsh ponnyn som snabbt tappar i hull. (sorry men den erfarenheten har jag av just welsh)

Jag tittar först och främst på mina ponnyer hur dom ser ut. Är det en lagom rund ponny med både fett och muskler på rätt ställe kommer inte jag att tillskottsfodra. Jag kan även tänka mej att fodra med andraskörd till mina hästar… ve och fasa… det är hugget efter midsommar….. första skörden kan faktiskt bli sämre än andra skörden beroende på hur det infaller sej. Det är ju från år till år.  Att stirra sej blind på vad ponnyn måste ha i sej är inte vad jag strävar efter. Jag strävar efter en så frisk och sund ponny som möjligt utan krussidull. Den ena ponnyn är inte den andra lik. Man kan inte fodra två ponnyer exakt lika bara för att dom är lika stora och lika gamla.

Kratern
0

#16 Jag håller med dig.

Dessutom tror jag att naturen också bestämmer lite. Att det är låg proteinhalt i gräset i t.ex Juli ska man nog inte få panik över. Det kanske rentav behövs. 

Själv har jag haft hästar i 35 år (halvblod, fullblod, varmblod och ponnyer). INGEN av mina hästar har fått de "symton" som #13 nämner. Vi har dessutom bara tilläggsfodrat tävlande hästar.

Charlotte-J
0

Jag tycker att det är jätte bra att få tips på vad man kan göra om ens häst blir som en "takås" som Anna skriver. Jag vill gärna veta vad sånt beror på (mer än att hästen har fått för lite mat alltså ;-). Själv har jag gett mina digivande ston Fibergi müsli med ett helt otroligt resultat. De "kom i form" jätte fort så det kan jag varmt rekommendera. Det är dessutom jättedrygt då man utfodrar endast 100 gram per 100 kilo häst.

Amor vincit omnia Kyss

thira
0

Om gräsets näringsinnehåll på Shetlandsöarna vet jag inget, men det kanske någon annan (Pernilla P? t ex) vet. Men varför skulle det inte kunna vara rikt på protein, mineraler, osv?

Har läst mycket om foder på sistone och insett att hästarna ofta lider brist på ämnen som finns i örter etc. Det kan vara massor med gräs i en hage, men inte ge hästen allt den behöver iaf.

Kratern
0

#18 Självklart är det bra att få tips om man har ett  problem, men man ska inte förstora saker i onödan. Tråden startade inte med en problem-fråga.

AnnaLundin
0

Okej…

För inte alltför länge sedan (typ 70-talet) talades det fortfarande om bra och dåliga fölårgångar. Detta var före de "moderna" tillskottsfodrens och utfodringsrådens tid, när man fortfarande lät naturen sköta betestillgången och näringstillförseln.

I dag, i efterhand, kan man de att de dåliga fölårgångarna växte upp de år då betestillgången var särskilt dålig och proteinhalten i grovfodret var låg.

Ärligt talat, visst kan man "ta igen" en kortare tids underutfodring av protein, men jämn tillfösel ger en jämn tillväxt hos unghästen och det borde ge en bättre hållbarhet i längden, åtminstone i min tankevärld.

Hur näringsvärdena är på shetlandsöarna har jag absolut ingen aning om, men spelar det egentligen någon roll? Det viktigaste är väl vilket näringsbehov hästen har och att det ska tillgodoses. Det är inte mer rätt att utfodra "fel" bara för att det sker på shetlandsöarna… Och hur vildhästar växer upp? Tja, de äter det de hittar, ibland blir det bra och ibland blir det skit. Ibland blir det en "dålig fölårgång", för att gräset torkat bort och de inte har hafr skuggan av en chans att få i sig det de behöver för att kunna växa upp till starka individer.

Och vad gäller de digivande stona så går det åt en viss (stor) mängd protener för att producera mjölken åt fölet. Om de inte kan få i sig den mängden proteiner så tas det som behövs från kroppens "reserver", dvs musklerna bryts ner. Och hur bra tror Ni att det är för kroppen? Tror ni inte att det är bättre att ge stoet lite tillskott så detta slippe ske?

#17 citat
Själv har jag haft hästar i 35 år (halvblod, fullblod, varmblod och ponnyer). INGEN av mina hästar har fått de "symton" som #13 nämner. Vi har dessutom bara tilläggsfodrat tävlande hästar.

I detta läser jag in att det är vuxna hästar du haft. Det ÄR skillnad på att utfodra växande eller dräktiga/digivande hästar jämfört med färdigvuxna! Och det är väl jättebra om DINA hästar mått bra, förutsatt att du haft kunskapen att se det… (jag anklagar inte DIG nu utan detta är ett generellt konstaterande att det är där det oftast brister! Att man varken kan SE på hästen om den mår bra och inte heller har kunskap att förebygga/åtgärda om det blir fel)

Har du även fött upp hästar på dessa premisser och allt har gått bra, alla hästar har blivit hållbara friska individer, då är det mer tur än skicklighet!
Unghästar uppfödda på detta sätt skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa när de söker en hållbar rid- eller körhäst. Ledsen, men jag köper inte argumentet att "så har vi alltid gjort och det har gått bra då!"… FINNS det kunskap i ämnet, varför inte ta den till sig?

VeronicaP
0

Jag hade ett föl (welsh) som faktiskt fick Patella när den var lite mer än 1månad , vi tog blodprov på den och då visade det sig att den hade vitamin brist , modern hade fått för dåligt med *gräs* *mat* och näring i sig då det var en dålig sommar , vi fick ge han sprutor och B vitamin , kan tala om att han blev helt bra efter en vecka och har aldrig hakat sen dess…

Stoet köpte jag med detta fölet vid sidan om och han var 1 månad typ när han kom dit och hagen de hade gått i där var en ängshage och det måste ju ha varit för dålig näring på betet där då detta var i slutet på juni början på juli ….

nallebjörn
0

men hur gör man för att få reda på protenhalten i just ens eget bete?

jag tycker ändå att man får se lite på hästen hur den ser ut. Givetvis ska den häst som behöver ha mer mat ha det men det är ju helt onödigt att fodra hästar som inte behöver.

Fibergi har jag också fodrat med tidigare. dock aldrig till shettisarna. men jag vet att det är ett kanonfoder.

Kratern
0

Unghästar uppfödda på detta sätt skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa när de söker en hållbar rid- eller körhäst. Ledsen, men jag köper inte argumentet att "så har vi alltid gjort och det har gått bra då!"… FINNS det kunskap i ämnet, varför inte ta den till sig?

Akta dig så det inte blir rena person angrepp.

För det första. Vad är det som får dig att tro att du skulle besitta mer kunskaper än mig i ämnet.

För det andra. Det jag sagt är att man inte ska få panik och börja tokgöda sina hästar med proteiner innan man är säker på att de kommer att lida brist på det.

För det tredje. All utveckling går framåt, även i hästvärlden. Det betyder inte att alla nya rön är bra att ta till sig.

Och ja…… ja har fött upp hästar genom att låta dem beta på sommaren (utan tilläggsfoder) De har alla varit friska och hållbara. Att gå och kalla det för mer tur än skicklighet är att gå lite för långt. Naturligtvis har alla fått vitaminer och mineraler, men det är inte samma sak. Jag står fast vid att man inte ska övergöda dem med proteiner.

AnnaLundin
0

Det är INTE personangrepp att tala om att man int eskulle vilja rekommendera någon att köpa en häst som är uppfödd på det sättet!

Jag har INGENSTANS skrivit att man ska tokgöda, däremot anser jag att man ska komplettera betet. Och det är bara att kolla böndernas preliminära analysresultat för vallskördarna för att se att proteinhalten i juli närmar sig noll…

Varför jag tror mig kunna mer än du? Tja, jag vet int eom jag tror det, men jag läser innantill i SLUs utrodringskompendium för att kunna beräkna bra foderstater generellt. Man använder siffrorna för att göra en bra utgångsfoderstat och utifrån DEN kan man sen reglera efter vad ögat ser. Jag vet inte vad du kan, mer än det jag läser här. Och i MINA ögon är det du skriver inte optimalt.

#23 Man vet att när gräset har blommat så dalar proteinhalten FORT. De flesta grässorterna blommar första gången runt-efter midsommar, åtminstone hos oss i södra sverige. Det görs analyser på grovfoder som skördas och på dem ser man de låga värdena i juli. Bönderna brukar dessutom ha tillgång till preliminära analyser som tas på särsklda provfält, regionalt, för att ge en fingervisning. Sen beror näringen även på grässorter och gödsling, men efter blomningen tror jag att den påverkan ör marginell… (jag ska kolla upp detta med "min höbonde").

De flesta beteshagar faller inom dessa ramar. _Vissa typer av betesmark, t.ex ängsmark och på "mossmark" kan vara lite annorlunda.

Eftersom proteinhalten kan sjunka med så mkt som 5 g/dag per kg torrsubstans (ett bra "sporthästhö" ligger på ca 40g/kg, så har du något att jämföra med - avelshö bör ligga lite högre) så känns det som lite överkurs att göra en analys på vad just ditt bete inneh¨åller, men det går.

Jag envisas i detta ämne för att ajg tycker att vi som föder upp hästar, oavsett ras och användningsområde, bör intressera oss för det. De som inte vill ta till sig det slipper (och som jag skrev ovan, jag kommer inte rekommendera någon att köpa hästar uppfödda på detta vis) och de som vill veta men faktiskt inte haft kunskapen tidigare kanske kan bli mer intresserade!

SLUs utfodringskompendium rekommenderas! Beställs från SLU! (www.slu.se)

Kratern
0

Ja, alla får göra som dom vill, men man ska också veta att t.ex fång räknas som en "välfärdssjukdom" tack vare att vi "pular i" våra små ponnyer en massa onödigt. Därmed lämnar jag diskussionen.

Glöm inte att Shetlandsponnyn är en i grunden mycket tålig ras som i århundraden har livnärt sig på lite och ingenting på Shetlandsöarna. Varför skulle rasen ha blivit så förändrad för att vi har den i Sverige?

tonje
0

Eneste tilleggsforet mine ponnier får om sommeren(juli) er litt ekstra høy morgen og kveld, og høyet er dyrket på forskjellige områder med forskjellig vekstsammensetning. Ingenting å si på deres kondisjon.. Kunne aldri i livet begynt å fore med noe kraftfor nå, da hadde jeg vel tatt livet av dem….

nallebjörn
0

men jösses om man inte ens kan kolla halten av protein i gräset som står på rot så kan man ju heller inte veta om man ska tillägsfodra, inte mer än att man tittar på hästen.

Och att inte rek att köpa en ponny av någon som inte ger tillskott är ju en knäpp grej också. Var ska alla människor köpa sina hästar? alla kan ju inte åka till dej och handla. Har du så många hästar att tillgå?

Visst är det bra med kunskap men vem har sagt att inläst kunskap alltid är den bästa? jag tycker att inlärd kunskap genom åren är bättre och lyssnar gärna på dom som har 40 års erfarenhet i branchen. Och jag tror inte mina hästar mår dåligt av att inte få tillskott av protein, snarare tvärt om.

nallebjörn
0

passade på att fråga veterinären om proteinerna just på ponny…

Att ge en lagom eller lite för överviktig ponny extra proteiner är som att ge hästen en direkt leverskada. Våra ponnyer som inte växer, arbetar eller ger di åt föl kommer säkerligen dra på sej stora leverskador om man tillsätter proteiner under betessäsongen. Kanske är det skador som syns först efter flera år av felutfodring. Kanske blir det hyperlipemi. Flera av våra ponnyer behöver heller inte extra tillskott av protein varken under digivning eller tillväxt om det finns gott om gräs i hagen och ponnyn går ute dygnet runt. Ponnyn betar i stort sätt under hela dygnet och täcker gott och väl behovet. Det som fattas i felrtalet hagar är en vitamin/mineralbalja som är viktig för just unghästens levnad. B och E vitamin främst men även D vitamin. På våren innan brunst,  A vitamin.

Hästägarens öga är det viktigaste vid utfodring. Kan man inte förlita sej på det bör man kontakta någon hästkunnig för detta. Att räkna siffror kan slå lika mycket fel som det blir rätt.

Jag litar på min veterinär och den dagen jag inte gör det säljer jag hästarna. Om man inte kan tro på veterinären vem ska då behandla sjuka hästar?

Kratern
0

Skrattande

thira
0

Med all respekt för din veterinär och för de åsikter som framförts här, jag är ändå inte säker på att veterinärer generellt alls är några foderexperter.

Jfr med läkare, jag litar inte på dom heller…..!

Men jag väljer att inte fortsätta diskussionen här eftersom det verkar svårt att hålla den på en lagom lugn nivå.

VeronicaP
0

#29 Men nu var det ju faktiskt digivande och växande hästar som det pratades om här när Anna.N menade om protein tillskott..

Sen är det ju så faktiskt att många vetrinärer fortfarande lever kvar i att det är proteinet som är farligt och rekkomenderar att ge betfor till fånghästar ..

Får nog hålla med Thira där att jag hellre på foderexperter i det läget..

Sen är ju väldigt torrt ute nu i stort sett i hela landet , så jag tror inte själv att kvaliteten på gräset är det bästa just nu , kvittar vart man åker så ser man hur gult allt börja bli och då är det ingen bra näring i det ….

Men det är ju ingen som tvingar er att fodra, och Thiara frågade faktsikt hur vi andra gör och då måste ju alla få ha olika åsikter och jag tror nog att Anna.N vet vad hon talar om även som den vana uppfödaren gör , vet faktiskt flera *stora* uppfödare som kan få gå in och ge extra till de som behöver det under sommaren , det är det som är en bra uppfödare …

nallebjörn
0

visst kanske inte veterinärer är experter på utfodring men dom vet iaf hur det ser ut att plocka upp spillrorna efter felaktig utfodring.

VeronicaP
0

Jo men de vet också hur hästar ser ut som är felfodrade och fått för lite mat så det är nog hugget som stucket åt båda hållen …

gejsa
0

Många ggr så tror man att det ska räcka med bete till hästarna. Men just i år är det väldigt torrt i marken. Har man då ett sto med föl som diar och därmed suger nästan ur allt ur stoet ja, då tycker jag nog att man ska stödutfodra lite grand. Nu har ni ju mest shettisar som skriver här men dom behöver ju också väldigt höga värden när dom ger di.

Akta er bara när det kommer en regnperiod. Då kan det bli väldigt höga värden i gräset igen när det börjar växa nerifrån.

Kris_J
0

Längden på gräset spelar ju en stor roll. Om jag har putsat så är ju mitt bete i återväxt krut i upp till en viss längd.

Ang proteiner i betesgräs, Christina Plank(?) hävdar att överskottsproteinet kissas ut.

Tillskottsfodrar fölstona väldigt individuellt.

Här gulnar inte gräset vi har väldigt mycket dagg på nätterna.

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
0

Ni har tur ni Kris_J , var samma sak i stugan men här hemma har det attans börjat så jag vill verkligen ha lite regn nu om jag ska vara ärlig..

Cattis
0

Här var det gult på sina ställen, tills regnet kom förra veckan. Då fick vi lite mer stret i gräset. Fast det börjar nog snart gulna igen om vi inte får en rejäl rotblöta till snart.

Vi har så pass kort gräs i hagarna att det är stret i det mesta. De är tyvärr lönnfeta de flesta. Inte mkt att göra åt. Jag har öppnat en stor vall åt dem, men de vill inte riktigt äta det höga gräset. De går mest och petar i det och där är å andra sidan gräset så pass torrt att det bara bryts av då de går igenom den hagen. Men det är väl bra, då kommer det upp nytt kort sen som de kan äta. Nästa år skall jag absolut öppna den hagen tidigare så de kan hålla efter gräshöjden där.

Av de 32 shettisar som går på gården så är det bara två som behöver ngt extra (de har föl vid sidan). Så det är tillräcklig stret i gräset än så länge iaf.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

paparatzi
0

Jag tycker nog att Anna har en bra poäng i det hon skriver..

Vi är alldeles för snabba med att tro att våra ponnyer behöver olikt tillskott än övriga, det gäller bara att hitta balansen i fodergivan, så att den blir så jämn som möjligt över hela året, man brukar lära sig att titta på sin häst, den talar om vad dom behöver och inte

nallebjörn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vårt gräs är grönt nere i botten… jag putsade det strax innan blommning av ogräset och då var gräset över 1.5 meter på sina ställen. Det har gjort att gräset i botten varit skyddat. Visst börjar det bli torrt men mina hagar är helt ok än… men 50-100 mm regn skulle göra susen…. 

Se bild… grönt gräs =) , vacker ponny  Räcka ut tungan

Kratern
0

Sverige är ett långt land. Det är inte lika över hela landet. Här i norrländska inlandet har vi i stort sett aldrig problem med torka.

VeronicaP
0

Grönt gräs med tedens till att gulna tycker jag att det ser ut som…

Mitt gräs blir aldrig för långt , utan hålls alltid nere , har en hage däremot som jag har fått prästkragar i men tänkte jag tar dem sen när regnet kommer för just nu så skuggar de bra *S*

VeronicaP
0

mm Inger och jag skrev ju i STORT SETT hela landet och med det menar jag att det finns undantag , fast ibland så får man kanske skriva väldigt tydligt…

Gunilla H
0

Hej, först vill jag hälsa till Thira för en mycket bra tråd här, som jag tror berör väldigt många. Samtidigt vill jag tacka Anna Lundin m flera för mkt bra inlägg och att jag läser att det finns ett stort intresse nedlagt i detta ämne = kunskap hos dig. Att frågan och svaren berörde ston med föl vid sidan och föl, är solklar, och vi behöver därför inte dra upp och tjafsa om hästars näringsbehov i allmänhet. Det leder bara till missförstånd. Eller starta ytterligare trådar där vi kan ta upp tävlingsponnyns, unghästens, pensionärens osv. utfodring istället, vilket faktiskt vore intressant också! För då blir ju inte svaren och inläggen detsamma, och vi kan lättare undvika missförstånd oss emellan.

Det Nallebjörn skriver "en lagom rund ponny med både fett och muskler på rätt ställe" är ju det våra ögon vill se och är fortfarande ett bra sätt att bedöma en häst på. Tyvärr ser inte alla avelsston ut så vid den här tiden, och det är då det är viktigt att tillskottsfodra och om möjligt är kanske byta bete. Hellst innan vi ser att stoet börjar falla ur förstås.

Min erfarenhet är, från flera olika raser att de flesta stona (nästan alla) behöver tillskottsfodras, och det ganska kraftigt. Jag lider och blir arg på mig själv om ett sto hinner falla ur, för det är svårt att få upp henne i hull igen under digivningsperioden. Man får göra allt man kan för att bromsa att hon faller ur ytterligare, samtidigt öka kraftfodergivan försiktigt så inte magen börjar krångla.

Nu lite info: En jämförelse med ett annat av lantbrukets husdjur, mjölkkorna.

Utfodringslära och foderstater har man studerat och räknat i många många år till våra nötkreatur, och i synnerhet till mjölkkorna. Man är mycket medveten om att mängden mjölk en ko kan producera inte bara styrs av ett gott avelsdjursurval, utan styrs av vilket foder och vilken mängd foder kon får. Mera och rätt foder = mer mjölk = bättre ekonomi för mjölkbonden. Enkelt förklarat kan man säga att människan kan styra kons mjölkproduktion med hjälp av utfodring.

MEN så fungerar inte hästen. Ett digivande (mjölkande) sto ger den mjölk hon ger, oavsett vilket foder hon står på. Hennes mjölkproduktion är individuell, en del är mycket goda mjölkerskor och andra ger lite mindre. Det syns tydligt på fölen, då vissa är runda och nästan lite feta och andra lite tunnare eller kanske t o m outvecklade för sin ålder. För att producera den individuella mängden mjölk krävs näring, och den får hon genom betet och ev. tillskottsutfodring. Om hon inte får den näring hon behöver för att mjölka den mängd mjölk hon kommer att mjölka, tar hon av sina egen kropp för att omvandla detta till mjölk, d v s hon tar av sitt hull (fett), sina muskler och andra depåer i kroppen (i levern t ex), varvid stoet faller ur och blir magert och slöare. För att producera mjölk krävs mycket energi och näring, dessutom ska stoet ha i sig tillräckligt med energi och näring för sitt eget underhåll av kroppen också.

Vi som hästhållare måste här ofta gå in och ta ansvar för och hjälpa digivande ston med god utfodring. Så att även högproducerande ston håller sig fina i hull och är pigga och glada och kan betäckas om, om man önskar det. Motsatsen skulle kunna vara lågproducerande ston, där vi som hästhållare får hålla ett öga på fölet, så det får vad den behöver!

Kratern
0

#43 #44 Jag tror inte att jag har missförstått. Och jag får väl också vara extra tydlig då.

Man kan inte dra hela Sverige över en kam och sen börja på att kalla vissa för dåliga uppfödare för att man inte tilläggsfodrar ston som inte behöver.

Här uppe i Norrland har vi ljust i stort sett dygnet runt under sommarmånaderna. Det innebär att gräset växer mycket bra. Vi har också mycket regn i inlandet. Återigen gräset växer (med god näring).

Jag läste också väldigt mycket när jag var oerfaren. Numer ser jag på mina hästar och fodrar efter det då varje individ är olika och inga siffror i en näringstabell kan tala om för mig att alla hästar som väger t.ex 200kg ska ha si och så mycket foder.

Jag respekterar er som följer tabeller, men mina hästar föds inte upp under sämre förhållanden än era. Det har hänt att jag också fått ge något sto extra foder, men det har haft andra anledningar än dåligt gräs.

Annette
0

Mina New Forestston har jag aldrig behövt tillskottsfodra när de varit digivande. Däremot Shetlandsstoet, vars första föl tog ganska mycket på henne.

nallebjörn
0

#44 intressant det där med kor för det är ju på tok fel att ge kossor för mkt protein eftersom fruktsamheten blir sämre, ammoniakhalten högre och mjälken kan bli förstörd. Man kna inte jämföra alla djurarter i detta ämne vilket är intressant.

Visst tycker även jag att fölston behöver mer mat men man behöver ju inte ge innan det krävs… tycker inte att mitt enda fölsto i år är i underhull och fodrar henne inte förräns det behövs. Men som sagt, då ska man ju veta vad man gör och kunna se på stoet innan hon faller för mkt´och för fort

thira
0

#44 Bra inlägg!

Det står i min "ABC om hästar" att shetlandsponnyn har anmärkningsvärt hög mjölkproduktion jämfört med andra hästar och därför också måste få lämpligt tillskott för att hålla hullet om inte betet räcker. Vi har stora hagar, men det är ogödslad naturmark alltihop (får inte heller gödslas eftersom där är miljöstöd för att gynna örtfloran). Och de andra ponnyerna är för tjocka istället. Så det är just de digivande stona som det blir för lite åt.

kacka
0

Huvudämnet (första inlägget) berör ju just sto med föl på bete…. Alltså bör man helt tiden kontrollera ryggen på stoet… Är den rund? Har den kluvet kors? Behöver den extra VITAMINER eller PROTEIN? 

Jag har ett sto som KRÄVER KRAFTIGT bete för att inte tappa musklerna i hals, rygg och kors. Hon kan ha värsta hängbuken (trots avmaskningar mm) så många skulle nog säga att hon var fet, men det är hon inte.

De andra är runda och "goa" över ryggen. Förra året gick Xtan ner när han gick med stona men nu har även han hållt sig fin…

Jag kan förstå att en veterinär ser en massa hästar i dåligt skick eftersom de av någon anledning är hos veterinären (kanske tur det).

gejsa
0

Det värsta är ju att många väntar tills stoet har fallit ur. Vilket går väldigt snabbt. Sedan är det svårt att få upp den igen. När den har fallit ur så betyder det ju att den tagit av alla resurser av sig själv för att ge till fölet. Och så långt ska man aldrig gå vare sig det är en shettis eller ett halvblod.

Cattis
0

#50 Så sant! Håller med till fullo.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

#44 hm skrev igår men det raderades väck på någe vis *S* Mycket bra inlägg måste jag säga , både intresant att läsa och väldigt lätt att läsa , man orkade läsa hela vägen Flört

nallebjörn
0

#50 men om jan jämför så är det ju mycket fler halvblod som ser tunna och elendiga ut. Tycker iaf jag. Det är ju var och vartannat fölsto

VeronicaP
0

#53 Enligt vad jag ser så är det lika många shettisar som man ser med *hängbuk* och tunna över rygg som man ser magra halvblod med föl , tyvärr är det ju många som tar att shettisen är tjock så fort den har mage…

kacka
0

#50 mmm jag hade två ston på betäckning… ena tog sig inte men det andra gjorde det. Båda hade föl vid sidan… På betäckningstationen gick stoet som tog sig ner sig VÄLDIGT mycket… Det tog över ett halvår att få henne i hyffsat skick efter detta. Hon fick upp till tre gånger om dagen kraftfoder som hon ibland inte ens orkade äta upp. Efter detta fick hon pålagringen i knäet. Funderar på om det berodde på tiden hos betäckningstationen…

Kratern
0

#55 Ärligt talat så tror jag att pålagringen har mer att göra med kraftfodret.

gejsa
0

#53# Jag har fött upp ett halvblodsföl och ett fjordföl. Stoen har aldrig fallit ur tack vare att jag gör foderstater. Jag analyserar fodret och räknar ut vad en häst ska behöva och lägger sedan på lite grand ändå. Inte har dom varit tjocka eller för smala. Så det är väl individuellt. Många hästägare bryr sig ju inte om att analysera fodret utan "ser med det berömda ögat". Vilket betyder att när dom har fallit ur så ökar dom på maten. Alltså försent. Inga hästar ska falla ur i januari som många gör. Först lever dom på det dom ätit på betet sedan går det snabbt utför. Dom flesta hästar får ju jo-jo banta vilket inte är bra för varken kropp eller själ.

Jag har även fött upp ett islandsföl från 6 månaders ålder. Han har varit fin i kroppen hela tiden fast han har växt mycket. Är nu 4 år gammal.

gejsa
0

#55# Det gjorde mitt sto också. Gick ner sig alltså. Dom hade dom inte på bete och fick lite grand hö bara. Tror inte att hon fick något annat. Tyvärr är det ju bara pengar som gäller för dom flesta stuterier.