Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 416 ggr
Midlingur
0

Arrendera mark

Mina hästar har en hage som ingår i hyran. Denna räcker dock inte som åretrunt hage. Nu ska de på bete denna sommar, så det är ingen kris. Men nästa sommar behöver jag en hage. Eller ja, under den torra perioden behöver jag en hage. Under den blöta perioden kan de gå i den hagen de har nu. Stallägaren ska arrendera mer mark, eftersom den inte räcker till hennes hästar. Så jag föreslog att jag också skulle arrendera mark, vilket hon tyckte var en god idé. Det finns gott om mark runt om stallet. Det enda jag är fundersam över är ström i staketet, men det får väl lösa sig. I alla fulla fall, vad tycker ni om detta? Är det en bra idé eller är det dumt av mig att arrendera mark som inackordering?

Madelene_Udd
0

Vad du skall tänka på är enligt mig 2 saker:

1. EU-bidrag? OM det är sökt EU-bidrag på marken så är det ett åtagande som gäller i 5 år! Se därför till att du INTE står som ansökare på EU-bidraget är mitt råd… Då är du skyldig att hålla marken betad i 5 år fast du kanske flyttar till ett annat stall om 2 år.

2. Skriv avtal! Jag skulle rekommendera 1-årigt hyresavtal, då är du garanterad att inte stå med mark du inte vill ha någon längre period.

Övrigt:

Se över så att det finns möjlighet att få ström till staketet någonstans ifrån, och räkna med att betala lite för strömmen. Samma sak med vattnet så att det inte bli att du måste köra i bilen eller ngt annat tokigt… Om du sätter upp eget staket så TROR jag att du har rätt att ta med dig staketet när du flyttar. OM du förbättrar ett befintligt staket tror jag inte att du får ta med dig det sedan.

Ex LRF konsult eller Hushållningssällskapet kan hjälpa dig med arrendeavtal och rådgivning om du känner att det behövs. Även om du inte tar hjälp så är ett skriftligt avtal att föredra då bägge parter kan kontrollera uppgifterna innan man skriver på och risken för missförstånd minskar betydligt.

Lycka till!

Häls. Madde