Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1201 ggr
sanne
0

När stoet ej säger ifrån...

Vår Anja låter fortfarande sitt "föl" från förra året dia henne o nu börjar hon faktistk bli ganska tunn.. hon har varit fin i hull hela tiden men nu börjar det synas.. Beyla är ju född i April förra året, så jag tycker att hon borde sluta dia, men hur ska man göra, för Anja blir helt skogstokig om jag flyttar beyla.. men snart ska Anja till Hingsten så då löser det sig väl, men hon hade behövt lite mer hull…

har ni något tips?? ska jag fodra henne mer?? hon får ganska mkt kraftfoder o fritt m hösilage

RC71
0

Ston som inte är ombetäckta kan låta sina föl dia i flera år. När stoet är dräktigt vänjer hon normalt av fölet runt 9 månader i dräktigheten för att samla kraft till kommande föl. Om ditt sto tappar hull och du snart ska betäcka är det bäst att börjar vänja av. Tunna ston kan vara svårare att få dräktiga..Kanske kan du börja med att dela sto och föl på nätterna ett par veckor för att sedan sära dom helt en period. Då blir inte omställningen så stor. Att fodra stoet mer i nuläge gör bara att hon producerar mera mjölk.

sanne
0

Det var så att stoet var dräktig, o jag vande av dem, dom var delade i 1.5 månad, men sen kastade stoet… o när vi släppte ihop igen börjadee hon dia igen.. just nu har jag lite problem med hagarna så jag har svårt att dela dem helt o hållet, men om ca en månad ska stoet gå till hingsten så då löser det dsig säkert !

Poppla
0

Ett sådant gammalt föl hade jag vant av omgående i detta läge för att spara stoet. Jag tror det är för sent att avvänja gradvis som #1 säger, eftersom stoet redan är så tunn, för nu går det väldigt fort, varje vecka du väntar tunnar hon ut mer.

Jag hade flyttat antingen Anja eller fölet till ett annat ställe så de inte kan se eller höra varandra. Då glömmer de fort, det tar max några dagar så slutar de gnägga. Första veckan efter avvänjningen bör Anja inte få något kraftfoder alls utan du kollar juvrarna varje dag och mjölkar dem lite, lite grann bara för att lätta på det värsta trycket.

Som #1 också säger hjälper det inte längre att ge stoet mer kraftfoder, allt går till mjölkproduktionen. Ta bort fölet så fort som möjligt är enda sättet.

Poppla
0

#2: såg inte ditt svar, vi måste ha skrivit samtidigt :-)

Ja, det hjälper inte att ha de avvanda i 6 veckor bara, de känner fortfarande igen varandra och fölet börjar glatt dia igen, det har jag också varit med om! Har du inga vänner med föl i samma ålder där Anjas föl kan vara ett tag?

sanne
0

hmmm ja jag kanske kunde flytta henne till min vännina ett tag.. det har jag inte funderat på faktiskt.. ska kolla det ! tack "poppla"

Josefina-Aslund
0

Alla vänjer tyvärr inte av fölen själv heller, har en sån äldre tant, de har varit tvångsavvänjning varje gång och hon har varit tokig… men med tanke på mammans vikt ett måste.

Hon skulle nog låta de dia i flera år annars ;) för snäll för att säga ifrån och älskar verligen sina bebisar.

Pernilla-Adelsson
0

Hon är välkommen hit sanne! Du passar ju mina små killar!

Hon får jätte gärna gå med mina små ett tag om du vill!

Ädelssons Sadelmakeri

www.adelssons.se

sanne
0

va bra det vore toppen för anja börjar bli tunn nu:(

AusaBausa
0

mitt sto diar sin ettåring(född 6 maj-07) fortfarande trots hon är dräktig(fölar i början av juni). Ska man sära dem eller ha lite is i magen ett tag till? Hon är ju dock inte tunn så hon verkar inte ta skada av det..

sanne
0

nu är det löst ! Beyla flyttar till pernilla i veckan o får bo där en stuund tills Anja går till hingsten :) tack Perni !!

[Rebecka]
0

jag hade ett 3 årigt fjordsto som jag lånade en kort tid för inridning o då lät jag mitt åringsföl gå med henne en vecka o sen fick han gå tebax te mamma ginny.. han sj blev jätteglad när han var tebax hos mamma o d första han försökte göra var att dia men ginny sa ifrån genom att lyfta upp ena bakbenet o hugga efter han så där blev det inget diande mera.. ginny e ju dräcktig med så e väl därför med som hon inte låter han dia

MalinLarsson
0

Det bästa är nog att sära på dem, vi hade ett islandssto som lät sitt stoföl dia sent i dräktigheten, vi särade på dem men släppte ihop igen en månad efter fölning. Men Lauga lät då henne dia igen fast hon hade en ny fölis…..  så vi fick sära på dem igen.

AusaBausa
0

ngn mer som har ngr åsikter om mitt sto och hennes föl? Ska man sära eller avvakta trots att hon är 10,5 månader gammal!?!

Miija
0

Du kan sära på dem om du vill utan att ha dåligt samvete. Glad

fredag
0

#13 Det är stor risk att ditt sto inte producerar råmjölk om du inte vänjer av fölet! Stoet behöver vara sint i ca 3 månader  för att kunna producera råmjölk. Är inte helt 100 % på tiden, kanske någon annan som vet?

AusaBausa
0

Okej tack för era svar!

Madelene_Udd
0

# 15 Vet inte om det är överförbart, men på nötkreatur säger man att en sinperiod på 8 veckor är ganska optimalt. Kortare så hinner dom inte bilda råmjölk av bra kvalitet… Råmjölk bildar dom ändå…

Har ett par gånger varit med om att kor som man trott inte varit dräktiga och därför inte sinlagt börjar producera råmjölk och bonden av denna anledning ( gul mjölk) insett att hon är nog dräktig ändå… Kon har kalvat inom ett par dagar….

Så råmjölk bildar dom, men kvaliteten är inget att ha… På nöt säger man att det tar 4 veckor för dom att tillbakabilda "gammal" mjölk i juvret och dom börjar bilda råmjölk ca 2 veckor före kalvning.