Rätt härstamning
Funderade faktiskt på hur lätt det kan vara att förväxla hästar. Stora beten eller på större ställen med mycket hästar. Om det ibland blir fel är väl sin sak tycker jag. Men hur många ston finns det egentligen som har fel härstamning utan att vi vet om det? De ston som DNA typas är ju bara de som föder godkända hingstar. Frågan är hur många ston som skulle klara härstamningsutredning. Personligen tror jag att det finns ston som går och bär på fel härstamning. Ska bli intressant att se nu när det kommer igång på halvblods sidan med DNA typning på alla föl.

#0 Det tror jag också att det gör… Tror att just en hel del svarta ston har fel identitet. En del är lätta att förväxla, till och med här hemma ser vi fel ibland. Visserligen ser vi ju då vi kommer fram at tvi tog fel. Oftast, häromdagen "juverkollade" jag mitt ungsto, som är mkt lik det sto som stod på tur att föla. Och ja, hon är för fet iom att jag alls kunde tro att det var hon…
Jag har chippat alla mina. Även om jag vet vilka de är (förutom vid dessa små tillfälliga blackouter ovan) så åker de ibland på betäckning eller bete ngn annanstans.
Tycker också att åringarna under vintern ändras så mkt. Om det då går 5-6 ettåriga ston på lösdrift kan man kanske bli en aning osäker. Då är det bra att framöver kunna scanna om man känner sig helt i det blå.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
just därför var jag och chippade hingstarna till Rebecka innan dom släppte på väderön… där kan man ju omöjligt skilja dem åt när man hämtar. Inget att skämmas över. Hästarna ändrar sej mkt och just där ser man ju dom inte på ett halvt år nästan. Mkt kan hända.
Var på ett stuteri och såg en hel bunke bruna ston som alla såg likadana ut. Inte ens ägaren kunde skilja dom åt.
jag håller inte med om att man inte kan se skillnad, jo att det kan vara svårt på håll det kan jag hålla med om men inte när du väl börjar pula med dom. Har precis skrivit i den andra tråden om vad jag tycker om just detta, giter inte skriva ner allt igen. Kom på att jag kunde kopiera!
om jag får säga vad jag tycker i denna fråga så kan jag personligen inte fatta hur man kan förväxla sina hästar, kan bara tänka på när jag hade 150 st vita tackor (får bääääää) och dom såg ju likadana ut alla men jag visste minsann vem som var vem, dock inte på håll och så men jag hade inga större problem att veta vilken som var vilken.
Visst att hästarna kan vara välsigt lika varandra men jag anser ändå inte att det är acceptabelt att inte veta vilken häst som tillhör vem, sen än en gång så ska jag sticka ut hakan med risk för hängning.
Vi pratar så mycket om seriös avel hit och dit, men hur 17 kan vi egentligen avla seriöst när vi inte kan vara 100% säker på att det är just den hingsten eller stoet som vi använder verkligen är den rätta?? Jag vet att det inte bara är inom shettisarna som man har förväxlat avelsdjuren.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#3 att förväxla djuren är nog mkt vanligare än man tror. du vet ju själv hur det kan vara att se i en ring på 5-10 svarta ston ex. Många kan se likadana ut fakiskt. och se bara på den tråden där någon la in en svart avelshingst för att fråga vilken det var. Det kunde ju vara flera stycken. Sen tror jag det är så att ägarna är så fruktansvärt övertygade om att man vet vilken som är vilken utan att kanske egentligen veta det. Dvs i de flesta fall tror man att man har rätt. Jag tycker inte att obligatorisk chipmärkning är fel. Inte heller DNA egentligen. För visst vill vi ju ha rätt djur när vi avlar.
#3 Håller med dig! För mig är det obegripligt.

#6 Verkligen tjusigt!
Skulle matcha alla papiljotter inför utställningarna, tror jag! 

OKej, jag kan förstå at ten del tycker det verkar vara en omöjlighet att förväxla sina djur. Och på hemmaplan tycker jag det verkar konstigt om man gör det, jag också, eftersom de alla har sina kännetecken och sin personlighet.
Men jag hävdar iaf att om man släpper unghästar på bete, och inte ser dem på flera månader, så kan det visst vara jättelätt att förväxla dem om det finns, säg 15 svarta ungston i flocken och två av dem är ens egna.
Jag tror att det kan vara mkt enkelt att förväxla just unghästar. De förändras så mkt på ett par månader. Jag skulle aldrig riskera att släppa omärkta unghästar på ett sådant bete, där jag inte kan se till dem själv - eller där den som tar hand om betet inte har en aning själv om vem som är vem, utan enbart kontrollerar om ngn är typ skadad eller så en gång om dagen. De lär ju inte känna dem så de ser vad som händer…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
helt rätt Cattis, ska man skicka iväg sina hästar så är det ju en ide att märka upp dom.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Tur att jag inte har likadana hästar… Jag har visserligen 4 svartskäckar men ingen är den andre lik. Två bruna som är sto resp hingst är ju inte heller svåra att se skillnad på och en mörkbrun/svartbrun, en isabell, två svarta (varav ena 15 år år andra föl) och en rödskäck…
Det är en av sakerna som är så bra med skäckar..!