Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 2714 ggr
Carina.B
0

Skäckföl

Om man betäcker ett skäcksto med en skäckhingst hur stor är då chansen att det blir ett skäckföl som föds ?? har det någon betydelse om det ligger enfärgat el skäck bakom föräldrarna ??

Kratern
0

Kan bara ta ett litet exempel då jag inte vet vad genetiken säger.

Jag betäckte en brunskäck med en rödskäck. Första året blev det en fux (utan tecken), andra året blev det en svartskäck.

Linnah
0

Skäck + skäck (såvida båda två är heterozygota för skäck) blir 25% enfärgat, 50% heterozygot skäck och 25% homozygot skäck (som i sin tur lämnar bara skäckar). Totalt alltså 25% enfärgat och 75% skäck.

Om någon av föräldrarna är homozygot för skäck så blir det 100% skäck, men av dem är 50% heterozygota för skäck och 50% homozygota för skäck.

Är båda föräldrarna homozygota för skäck så blir det 100% skäck där 100% är homozygota för skäck.

Anna Johansson
0

Oj intresant fast lite krångligt. Men något som man borde lära sig mer om!

Carina.B
0

Tusen tack för svaren nu ska jag bara lära in det du så bra har skrivit Skrattande

Kratern
0

#2 Hur vet man om avkomman är homozygot eller heterozygot?

Linnah
0

#5 Att den är homozygot vet du inte förrän avkomman i sin tur lämnat ett större antal avkommor som alla är skäckar. Heterozygot vet du så fort den lämnat en enda enfärgad avkomma.

Sen finns det mer ovetenskapliga sätt att veta det också, som dock inte är 100%:igt. Detta är genom teckningen på de homozygota, då vissa har speciella tecken i skäckfälten som gör att man kan misstänka att de är homozygota. Se t.ex. Tuffis, som hade det tydligt, så även hans helbror Måne. Men eftersom detta inte alls är bevisat eller vetenskapligt, så får den som vill veta mer fråga mig direkt.

Linnah
0

(forts på #6: detta naturligtvis i kombination med att man vet att båda föräldrarna är skäckar…)

Cattis
0

Kan den bara bli homozygot om dess BÅDA föräldrar är skäckar? Om exempelvis en homozygot skäck betäcker ett svart sto - är det omöjligt då att deras avkomma blir homozygot? Med tanke på att pappan då är det…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Cattis
0

Oj, läste innantill efteråt… sorry för frågan… Generad

/Cattis

Kratern
0

#6 Förlåt, men jag har aldrig sett Tuffis eller Måne. Kan du beskriva vilka tecken jag ska leta efter. Mitt sto har svarta prickar i de vita fälten om det är det du menar?

Linnah
0

#8 Eftersom varje förälder bara kan lämna ifrån sig ETT anlag för skäck, så kan det alltså inte bli homozygota avkommor i kombinationen skäck + enfärgad. Den enfärgade kan ju bara lämna ifrån sig icke-skäck-anlag. :)

CarolaG
0

Ovanstående gäller de flesta raser men hos gotlandsruss ger alltid skäck + skäck en skäck samt att icke skäck + icke skäck kan ge skäck om båda är anlagsbärare eftersom att det är ett helt annat skäckanlag. Om nu någon råkar vara liiiite intresserad av någon annan ras… Skrattande

Linnah
0

#10 Har du bilder på henne som du kan skicka, där teckningen du beskriver syns? Så kan jag se om det är samma som jag menar…

Linnah
0

#12 Jo, det är för att det är ett recessivt anlag, och därför kan ligga dolt. Hästen behöver ha det i dubbel uppsättning för att det ska synas = båda föräldrarna måste ha anlaget.

Hos shetland är det ett dominant anlag, och har hästen det så syns det alltid alltså.

Linnah
0

(forts. #14: Hos shetland är det det dominanta anlaget för dorsalskäck = ryggskäck. Hos russ är det det recessiva anlaget för ventralskäck = bukskäck.)

Kratern
0

#13 Ska se om jag kan "plåta" lite när jag kommer hem.

Kratern
0

#12 Intressant.

Ett exempel; Om jag har ett sto där ena föräldern är skäck och den andra enfärgad Jag betäcker detta (enfärgade) sto med en skäckhingst. Hur stor är chansen till skäckföl? Jag pratar russ nu.

Linnah
0

#17 Det beror på förstås. Om den enfärgade är heterozygot för det recessiva skäckanlaget, och betäcks/betäcker en homozygot, så blir 50% av avkommorna skäck och 50% enfärgade.

Har den enfärgade däremot INTE anlag för skäck så blir INGA av avkommorna skäck! Däremot kommer samtliga avkommor bära på anlaget (heterozygota för anlaget) eftersom de får det från skäckföräldern, och kommer i sin tur lämna det vidare till 50% av sina avkommor.

Norrgarden
0

#17 Eftersom stoet i exemplet har en skäckfärgad förälder måste hon bära på det recessiva skäckanlaget i heterozygot form.

Alltså blir sannolikheten till skäckavkomma 50 procent.

Linnah
0

#19 Ah, detaljen om stoets föräldrar missade jag, det är bra att man läser hela inläggen innan man svarar. ;)

Kratern
0

#18 Ja, men stoet i exemplet är enfärgad, men har en skäckförälder. Då måste väl anlaget finnas eller…? Fundersam

Linnah
0

#21 Som Mats skriver så är stoet då heterozygot, eftersom hennes skäckfärgade förälder alltid lämnar ett skäckanlag. Sannolikheten är alltså 50% att stoet lämnar skäck ihop med en skäckig hingst (eftersom han är homozygot).

Norrgarden
0

#10 De brukar kallas för "tassmärken" och är små (katt-tass-storlek), färgade fläckar i de vita fälten. De kan även förekomma hos heterozygoterna, men är tydligen vanligast bland de homozygota skäckarna.

Linnah
0

#24 Det ordet har jag faktiskt inte hört förut. Tack för det. :)

Kratern
0

#23 Tack! Nu blir hon dyr!Skrattande

Linnah
0

#25 Kan du inte lägga in lite bilder på henne hur som helst, så vi kan få se?

Kratern
0

#26 Jodå, det ska jag göra. Kan ta några timmar. Jag är på jobbet.

Asagard
0

En fundering. Det här med att vissa skäckar är 100% homozygota för skäck, gäller det bara skäck, eller finns det hos fux, svart, brun, rödblack, mm också? Har hört att vissa svarta bara ger svart, vissa fuxar lämnar mest svart med svart, mm. Men hur är det med tex blacka hästar eller skimlar?

Cattis
0

#28 Samma med blackarna. Vet inte om det gäller skimlar också, men why not?

/Cattis

Asagard
0

#28 Menar du då att, om man betäcker en black med en black, kan man då få fram en homozygot black som i sin tur bara ger blackavkommor? Något att satsa på, Cattis? Räcka ut tungan

Cattis
0

#30 Jag HAR ju försökt. Men jag fick liksom inga blacka stoföl… Jag skulle isf ha betäckt dem med en blackhingst osv.. Men det "sket" sig en aning. En vacker dag, då jag har mer ekonomi för att "leka" skall jag testa igen. Tycker fortfarande att rödblackar är fantastiskt vackra.

/Cattis

Asagard
0

#31 Fast, du hade ju två blacka ston, även om den ena var musblackskäck (avis…), så varför provade du inte att betäcka med tex Sjöängens Rival eller någon annan black hingst? Hade ju varit värt ett försök… Kan slå vad om att det börjar ploppa ut rödblacka stoföl ur dem nu när du har sålt dem… *hehe*

Cattis
0

#32 Jag hade ingen lust att betäcka med vad som helst som hade rätt färg. Så intresserad är jag inte av färg, det måste hålla en viss kvalitet trots allt. Stammen måste i slutänden vara ngt som tilltalade mig och jag hade inte hittat ngt ännu. Har inte gjort det nu heller… Inte för att de som finns är dåliga, men de tillhör inte det jag vill ha.

Bambie fick ju ett musblackt hingstföl i år. Så visst fick hon färg. Men sånt är livet.

/Cattis

Asagard
0

#33, Äsch, man kan inte få allt här i livet. Skrattande

Dock måste man börja någonstans och blacka hingstar är tyvärr en bristvara idag, liksom skäckar, skimmlar, mm. Gråter

Kratern
0

#26 Har tagit kort på skäcken, men får inte in de för……ade bilderna i datorn.

susanne-s
0

#35 Det är ingen du har i ditt fotoalbum???

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Kratern
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#26 Hittade en gammal bild. Jag tror inte du kan se på den bilden, men….

Dessutom är prickarna mycket större än vad jag trodde. Ledsen

Linnah
0

#28 Det är precis samma sak med skimmel, konstantskimmel (homozygot för konstantskimmel dör i fosterstadiet), gulanlag (homozygot för gulanlaget ger cremello/perlino), black, osv. Alla anlag som finns hos shetland är i princip dominanta, utom det röda (som snarare kan sägas vara avsaknad av svart - som i sin tur är dominant).

Det innebär att om du betäcker två hästar av samma färg (båda heterozygota), så har du alltid 25% chans att få en homozygot avkomma - som i sin tur ALLTID lämnar sin färg till nästa generation.

Det innebär dock också, att för att få en avkomma med en viss färg, så måste minst en förälder ha färgen (undantag för grundfärgerna svart, fux och brun), eftersom inget av anlagen är recessivt och kan ligga dolt.

Hanna-D
0

#38 Jag är djupt imponerad över dina kunskaper i det här ämnet!

CarolaG
0

#14 och #15, jag vet… Jag kan färggenetik jag också även om vi uttrycker oss olika ang homozygot brun… Skrattande

Jag lade bara in kommentaren för att berätta att det finns olika anlag hos olika raser även om jag inte utvecklade det ytterligare…

#12, Kratesis är anlagsbärare, jag antar att det är henne du tänker på… Skrattande Väldigt ofta, dock inte alltid får anlagsbärarna tecken. Jag har ju tex Xtra med vita bakkotor, Blondie, Barbie och Bianca som både har tecken på huvudet och div. vita ben. "Snålast" av mina anlagsbärare är Ariel som bara har vita ballar hö.bak.

Kratern
0

#40 Ja, det är Kratesis. Hon har en lagom stor stjärn, det är allt.

Linnah
0

#40 Jepp, och därför utvecklade jag det, eftersom det kunde finnas andra som inte visste. :)

Kratern
0

Nu har jag lyckats få in bilderna i datorn. Är dessa prickar/fläckar överrensstämmande med de "tassmärken" som tidigare nämnts eller är dom för stora?

kacka
0

Kan ett sto med EN enfärgad pappa och en skäckmamma vara homozegot??? "Hittade" svarta fläckar på ett av mina ston…

Linnah
0

#44 Nej det kan den inte. Såna fläckar kan hästen ha utan att vara homozygot.

Kratern
0

#45 Vad säger du om min då?

Linnah
0

#46 Vet inte riktigt. Ska hem till mina föräldrar ikväll så ska försöka jämföra med de bilder jag har på såna. Spontant så känns det som att de inte brukar vara fullt så tydliga. Men jag vet inte, ska kolla ikväll eller imorgon bitti.