Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 663 ggr
Johannna
0

Ej godkänd hingst

Nu är det så att vårat sto kanske är dräktig med våran egna 2 åriga hingst som inte är godkänd.
Hur blir det då när man ska registrera den? kan man det ändå?
Och kan man ställa ut den också?

Vill bara påpeka att denna betäckning inte var tänkt. Vi trodde heller aldrig att hon skulle bli dräktig då hingsten bara var där en kort stund då han hade rymt.

AnnaLundin
0

Eftersom betäckningen inte är gjord med betäckningsrapportering och inbetald SH-avgift så skulle jag tro att du får regga den i korsningsponnyregistret som ASRP administrerar.

För att regga den med härstamning där krävs DNA-typning av såväl föräldrar som avkomma.

Jag vet inte om det finns dispensmöjligheter för att få regga hos SSS numera.

Kris_J
0

För att det skall bli en Shetlandsponny skall DNA etc vara klart innan betäckning sker, läs mer:

http://www.svehast.se/sh/doc/1024.asp

Veritas odium paretFörvånad

Kris_J
0

Kanske skulle lägga till om moder och fader är Shetlandsponnyer per definition.

Johannna
0

Tack för svaren!

Menade förstås att registrera den som shetlandsponny så den hamnar i stamboken.
Båda föräldrarna är shettisar med stam och pass.

Om jag har förstått det rätt så går det alltså inte så man måste registrera den som korsningsponny i ASRP?

Kris_J
0

#4 Rätt uppfattat.

Madelene_Udd
0

# 4 och detta pga att betäckningen inte är inrapporterad till SH enligt gällande lagstiftning.

För rent rasmässigt hade den ju gått att registera om mamman och pappan är registrerade i SSS. Eller?

Ammiii
0

Min unghingst kom in till mitt ungsto för flera år sedan, då gav vi henne en spruta som aborterade fostret.
Hon svettades lite, men mådde sen jättebra.

Och vi behövde inte få föl efter tvååringarna. Skönt!