Hur mkt vikt?
Hej!
Hur mycket vikt kan en shettis egentligen dra bakom sig? (Ungefär)
//Mvh Canonball
GLAD PÅSK!

dubbla kroppsvikten sägs vara en riktlinje

#1 Okej, vet du hur mycket en standard shettis väger ungefär?

Ja du en standard shettis kan väga upp till 250 kg i allfall även lite mer ;-) svårt att säga det där faktiskt . Det beror ju på hur hög den är , hur den är byggd osv osv

Har varit med om standards som inte vägt mer än ca 150-175 kg. Så det skiljer rätt mycket på häst och häst.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Sa det vore ratt sakert att satta sig 2 pers som vager ungfr 50kg styck i en vagn med en standard shettis? (har ocksa undrat detta)

#5 Ja det klarar de lätt

#4 Låter väldigt lite tycker jag för en färdigväxt standard . Vi hade en som blev sjuk efter fölning för många år sen hon är bara 95 cm och hon var nästan lite tunn tom och hon vägde de till 187 kg på djursjukhuset och då var hon lite för tunn eftersom hon både diade sitt föl och var dålig själv.
#5 Absolut! Min (relativt tränade) valack på en meter i mkh drar ca 165 kg i maraton: fem km med fem hinder i hastigt grundtempo.

Jag tycker också att 150-175 kg låter väldigt lite för en standardstor shettis. Mitt sto som är av mindre modell vägde 204 kg när hon var i lagom hull.
Tycker också det låter väldigt lite, min Viking väger 230 kg och han är inte fet, dock är han ju stor men bara unggrabb.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#3 Okej, min shettis är ju ganska grov nu… Måste väga uppåt där ;) tack för svaret
#4 Det låter väl ganska lite? Men jag ska inte lägga mig i, vet ingenting om vikt, har aldrig vägt min ponny :) tack ändå :)
#9 Okej, att det var såå starka hade jag aldrig kunna ana egentligen :) tack :D
Men kom ihåg denna tråd är startad för hur mkt en shettis DRAR, inte hur mycket den väger :)

#11 *ler* yapp men ibland är det lätt att det går över på annat ;-)

#12 Huvudsaken är ju ändå att man får ut nåt av det, nu vet jag ju hur mkt en shettis ungefär väger iaf :)
En väl träna shettis kan dra 1000 kg utan problem.Har gått utbildning på 80-talet och dom som var starkast var shettisarna.Sega och villiga till att arbeta.Orkar dom ej så dra dom ej.

Nu heter det väl inte "mellanklassen" standardshetland längre, men de ponnyerna som jag var med och vägde var ca 88-90 cm höga och vägde som jag skrev i #4. De var inte sjukligt tunna, men inte direkt överviktiga heller.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#14 Okej, tack :)
#14 Okaj :)
#14 Tänk om de gamla gruvponnyerna hade kunnat läsa…"_Orkar dom ej så dra dom ej."
_
#14 - med tanke på att jag själv kan förflytta gods på pall med vikt uppemot 1500-2000 kg, om än på plant underlag och kort sträcka, draget med handtruck, så är det nog troligt att du har rätt. Däremot kanske det inte är lämpligt med så tungt lass om man ska köra någon längre sträcka.
Jag har däremot vid ett antal tillfällen kört rockard med mig själv och en till ungefär lika tung kompis bredvid helt utan problem. Och vi är som sagt inga lättviktare… 

Vi brukar sitta två 50kg personer i en ganska tung rockard bakom de större shettisarna när vi tränar. Det drar de även i backar utan problem alls.
Dante (105cm hingst) drar oss med lätthet, helt oberörd!
93 cm ponnyn kan vi sitta två bakom, men har då en betydligt lättare vagn.