Unghingstar på utställning.
Inne på hemlig domare har det börjat diskuteras en hel del om unghingstar ute på utställning så vi fortsätter den diskussionen här istället
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Bra tänkt! :P
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

ha ha du är smart du Millan *ler*

# 1-2 Ja, det blev ju en givande diskussion…!
Jag tror fortfarande (detta har diskuterats i en tidigare tråd) att många domare drar sej lite för att ge "för höga" poäng till unghingstar på utställning för att inte ge ägarna falska förhoppningar om att hingsten kommer få samma poäng på avelsvärdering och därmed bli godkänd enligt rasvisa krav. Jag säger inte att detta är rätt, men jag har full förståelse för det.
Jag vet inte om detta bidragit till att många väljer att inte visa sina unghingstar på utställning, men jag skulle kunna tänka mej det eftersom alla meriter gås igenom före avelsvärdering.
I Shetland Nord har vi försökt ordna med någon utställning om året (dock ingen i år) med rådgivande hingstbedömning där man dels får hingstens bett, bakknän och testiklar (kostnadsfritt) undersökt av veterinär och råd ifrån domaren om denne anser att hingsten är värd att spara och visa fram. Detta brukar locka en hel del hingstägare. I Ludvika 2003 var det t ex nära 20-talet unghingstar (och några äldre) anmälda.
Jag ser med spänning fram emot den här utställningssäsongen med anledning av de nya reglerna för championaten där det krävs 40p för alla utom föl. Kommer det leda till att domarna törs ge de bra unghingstarna guldmedalj för att det ska bli en unghingstchampion? Eller kommer det leda till att det championatet blir helt och hållet avsett för de godkända treårshingstarna?
Jag tror inte på billigare anmälningsavgift för unghingstar som nämndes i den andra tråden (hallå?! var det inte ett himla liv om "positiv diskriminering" i en annan fråga..?). Vill medlemmarna att unghingstarna ska bedömas helt efter dagsform och utan att aspekter på hingstämne ska läggas in (vilket jag alltså tror sker nu, men det vet jag förstås inte), är det något att ta upp med SSS styrelse så att de kan gå ut med riktlinjer om detta till domarna.
Personligen tycker jag att det är kul när det visas unghingstar på utställning. Att man kan följa dem genom uppväxten till en, eventuellt, godkänd hingst tycker jag är väldigt spännande och givande.

vill jag visa så gör jag det ändå även om det är en unghingst, fast det är lite så att de går på bete , jag har ju inte mina hemma runt knutarna på betet utan jag får ju köra och kolla dem .
Det är väl det som gör att jag inte så ofta visar unghingstarna, men som sagt har inte bestämt mig ännu hur jag ska göra med Eminem och Mozart , om man ska visa någon av dem i allfall nere på Bjärsjölagård.

En liten undersökning. Klicka till höger.
Hur är det egentligen? Varför får min unghingst 39-40 poäng på de lokala utställningarna medans på sss utställningar får samma häst i samma skick 36-38 poäng.

#6. Är det lokala ponnyföreningars utställningar du menar?
#6 Kanske för att domaren på lokala utställninar inte är så insatt i just rastypen på en shetland? Bara en chansning…