Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1438 ggr
lilleman
0

tänder och utställning.

Jag har ett litet sto som har en "sned" framtand. Vet inte vad som hänt henne och hon verkar inte ha ont av det som tur är. Men vad jag förstår det som så kan jag inte ställa ut henne med det?

Låt oss säga att jag tar bort denna tand, då kan jag ändå inte ställa ut henne ju ? eller har jag fattat fel?

Ska försöka ta en bild när jag kommer åt.

[Teddy]
0

Vad man tittar på på en utställning är att hästen inte har över/underbett. Det är ju omöjligt att säga hur din häst ser ut, men har det inte över eller underbett så kan du väl ställa ut?

VeronicaP
0

hur gammal är hon Inte så att hon håller på att byta tänder?

Kris_J
0

Det man tittar på är över och underbett samt onormala tandpositioner, det värsta som kan hända är att ponnyn inte rangeras och får slutpoäng, men du får din kritik. Det finns att läsa i grundpropositionen under poänsystem Nedanstående är det som gäller för tänder/bett:
**Bett
**Hästens bett skall kontrolleras avseende över och underbett och felaktiga lägespositioner enligt ISPC:s internationella veterinära standard:Tänder: De centrala framtänderna (incisiverna) får inte skjuta över med mer än 25% av tändernas yta: De centrala framtänderna (incisiverna) får inte skjuta över med mer än 25% av tändernas yta(överbett). Underbett accepteras inte. Alla sex framtänderna i över- och underkäken måste vara pånormal plats. Varje onormal position av en tand/tänder, t.ex. roterad tand/tänder, måste bedömas som skäl till underkännande. Tänder/käke måste besiktigas medan huvudet är i en normal ställning, inte närdet hålls högt.

Veritas odium paretFörvånad

lilleman
0

#2 nä tyvärr hon blir åtta.

# jo det är det jag har läst… Kan tänka mig att det är sk roterande tand. Men hon är utställd innan antar jag . 2006, 3e premie står det i några papper jag harFlört..e ju som sagt inte så insatt.

VeronicaP
0

#4 Ok kan ju vara så att hon fått sig en smäll på den med ju.

lilleman
0

4 ja jag tror det.

men som sagt så kan jag inte ställa ut henne med den ju?

Kris_J
0

#6 Du får ju vara med och få en bedömning på henne om du skulle vilja det.

Veritas odium paretFörvånad

lilleman
0

6 jo det är klartGlad

PP
0

Enligt veterinären på vår ATG-klink är det mycket vanligt på just shetland att mjölktänderna inte släpper av sej själv, vilket kan leda till att den permanenta tanden bli sned.