Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 483 ggr
VeronicaP
0

Åldersgräns Premiering

Tänkte bara fråga om någon här vet om det finns åldersgräns för att visa ston på Premiering och då menar jag inte på hästen utan på visaren?….

Samtidigt undrar jag om det någonstans finns något särskilt ställe som man kan läsa detta . Finns det något som heter Premierings reglemente..

Cattis
0

Det reglemente som finns är Storeglementet på SH's sida.

Om det är en åldersgräns borde det ha stått i katalogen?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

Ja det tycker jag med nämligen , för idag när vi var i väg så ringmastern att det var 15-16 kommer faktiskt inte ihåg  riktigt men jag har aldrig hört detta , jag drabbades inte av det då min dotter fick visa i allfall (hon är 12 1/2). Men det var en som inte fick gå i ringen med sin utan blev väckplockad,

Jag har aldrig hört detta óch jag var inte i närheten då heller men min syster sa att de hade sagt att det var våran skyldighet att veta det men hur ska man kunna veta det om man inte hittar det någonstans och det inte står i proppen eller katalogen heller?

Cattis
0

Men, åldersgränsen på 15-16 trodde jag enbart gällde hingstar?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

Yapp jag med har aldrig hört det på ston innan och läser man *proppen* så står det ju inget om det och till hingstpremieringen brukar det

Så här står det tex på kvaliten

Hingst skall visas av person som är 16 eller äldre (gäller ej gångartsprov. Dock skall person över 16 år leda hingst till och från gångartsprovet)
och på 3 åst testet står det så här

Hingstar skall visas av visare 16 år eller äldre.

Står inget ting om ston , tror jag ska ringa och kolla med hushållningssällskapet hade ju varit bra att veta till nästa gång..

FredrikN
0

I Tingsryd på premeringen så visades vissa shetlandsston av 7-8 åringar

VeronicaP
0

ja det har alltid vad jag vetat varit tillåtet för barn att visa ston i allfall , var väl någon egenhändig regel kanske Flört