Hösilagefråga
Behöver hösilage till mina hästar. Har hittat 150 kgs balar, men hur länge varar en sådan för två shettisar? Ger fri tillgång, men har aldrig gett "själv" innan, utan det har stallägare gjort.
Och kan man hantera en 150 kgs bal lätt? Med säckakärra osv.

Hur torrt är fodret. Ju torrare det är desto bättre håller det.
Hur mkt äter dom.?
En vecka till tio dagar står mina balar men då har vi en ts på 82%
Var försiktig med att låta balen stå öppnad för länge…
Se och Lukta på fodret!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#2 73% torrsubstans.
De äter lätt 20 kg om dagen tillsammans.

Ja då är det ju ca en vecka, det borde fungera.
Dessutom trampar dom säkert ner ett par kg så det blir ju inte längre…
www.gullsmyrastuteri.se
#4 Man kan ju alltid hoppas! Väntar på ett samtal, sedan ringer jag nog och beställer det…

Jag skulle inte köpa 150-kilosbalar till 2 shettisar. Såg att du skrev att de äter 20 kg om dagen tillsammans, men hur hälsosamt kan det vara? Har min ena normalstora på ca 5 kg om dagen (proteinfattigt hösilage) och den magen är stor som en badboll! Lägger till liiiite kraftfoder för proteinets skull, men det rör sig om typ en näve havre och betfor per dag… 10 kg hade i alla fall varit helt galet till den pållen! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#6 Mina äter 8 kg nu, de hade lätt kunnat klämma lite till… Nu gäller detta bara i en månad fram till betet. Till hösten blir det ev. ändringar i foderstaten.

Kan du ta in balen, så kan du "rulla" ut den för då slutar jäsningen, o den håller längre. våra små äter lätt 10 kg om dagen, då är vårt så torrt att det är som hö…
#8 En del kommer jag att ta in och "lägga på tork".

#6 10 kg är väl inte jättemycket. En häst mår bäst av att äta mer eller mindre hela tiden - Det är hälsosamt!
Mina äter runt 8 kg/dygn och häst. och då står dom utan foder någon timme på kvällen…. Dom går på lösdrift.
Mina äter dessutom hö och då går det åt MINDRE än med hösilage efts ts halten är högre
(Mina inak. äter Hösilagen och de står på stall…)
Att generalisera är nog inte bra. Alla individer är olika. Både människor och djur. 
www.gullsmyrastuteri.se

Måste hålla med susanne där, för att våra har i stort sätt fritt.. kan va utan någon timma per dyng o ingen av dem är för rund.. ja det är mkt bra värden i vårt hösilage, men dom är i perfekt hull tycker jag !
Alla funkar inte på samma sätt… det gör inte vi heller…

Säger som #10. Mina äter lätt 10 kg hösilage per häst och dygn. De går på lösdrift och är utan mat max ett par timmar per dygn, annars fri tillgång. De är inte ohälsosamt feta, utan generellt i mkt gott hull, men inte ngn fara alls.
En del av dem får tillskottsfoder, men bara ett par stycken. Så jag tror heller inte man skall generalisera på det viset. En del blir ohälsosamt feta på absolut ingenting, en del är ganska tunna trots mängder av foder.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Mina på lösdrift äter nog också kring 10 kg per häst och dygn (fri tillgång). Ingen är fet, utan de är i lagom hull. Har man en häst som är väldigt lättfödd kanske man bör ge halm utöver hö/hösilage så att deras tuggbehov blir tillgodosett, för som #10 skrev så är hästar byggda att tugga typ de flesta av dygnets timmar…
Skönt att fler ger sina shettisar mycket grovfoder :) Har ju två växande unghästar, så fri tillgång är nästan ett måste.
mina ponnyer orkar inte "knöka" i sig 7-8 kg höslage (de äter max 6 kg+ 0,75 kg lusern så de får så de klarar sig)
Så till mina två shettisar skulle jag säga att en 150 kg bal skulle räcka 10-15 dagar. Är det kylskåpskallt väder går det bra men Man kan även låta torka delar av balen.
Har själv 177 kg balar (räcker 5 dagar på tre medelstora hästar och två dräktiga shettisar) De balarna går att hantera med handkraft (om man är stark;) gärna en manskraft till..)

#10 & #12 Det är ju jättebra att era ponnyer klarar av att äta så mycket utan att bli överviktiga, men det fungerar inte på en av mina. Däremot har jag träd, buskar och halm m.m. i hagarna så pållarna har alltid något att tugga på.
www.stuteriprecious.se

#16 Just därför markerade jag att det är olika för olika hästar. Det jag reagerade på var att du ifrågasatte om det alls var vidare hälsosamt att två shettisar äter 20 kilo per dygn tillsammans. Det ÄR olika för olika individer som sagt, och en del äter denna mängd utan att alls bli ohälsosamt feta.
Att anse att det generellt är bra eller dåligt ang en sådan sak, det tycker jag är tråkigt - för det funkar inte så enkelt.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
med risk før att bli kallad snåljåp
,min 5-åriga shettishingst,ca 104cm,trænas ca 5 dagar i veckan får 4kg torrt høsilage/dag+1kg havrefri musli/dag !! o då ær han normal i hullet !dock får han høsilaget i en "låda" så att det tar tid før honom att stoppa det i sig !!ur træning o på løsdrift fick han ca 5-6 kg høsilage.så det ær ju vældigt olika från hæst till hæst 

#17 Naturligtvis beror det på individen, och höets näringsvärden, jag har inte påstått något annat. Men jag har faktiskt aldrig stött på en icke-dräktig shettis som klarat av att äta såna mängder grovfoder utan att bli överviktig. Man utgår väl alltid ifrån sina egna erfarenheter när man diskuterar, eller?
www.stuteriprecious.se