Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 3319 ggr
Gosa
0

Strö i boxen??

Vad använder ni för strö i boxen? Halm, sågspån, kutterspån eller torvbädd???

Själv använder jag normalt sett sågspån, det är lättmockat och smidigt. När det är fölningsdax så byter jag dock till halm, massor av halm så stoet och fölet ska få riktigt mjukt och gott…

Cattis
0

Halm, i både boxar och ligghallar.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

UG
0

Spån, men jag skulle vilja prova rivet tidningspapper…

Ranni
0

Kutterspån. Halm då föl väntas anlända om det blir att de är inne.

Miija
0

Box sågspån, lösdriften sågspån (+ halm när det är kallt).

Vid fölning halm över spånet/i stället för så att det är varmt och mjukt för bebis men också så att stoet inte ska behöva få i sig en massa spån när hon slickar ren fölungen.

Midlingur
0

Har spånbädd.

ThiffannyJ
0

Samma som #1

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

zettan
0

Har en som står på både halm och spån. De andra står bara på kutterspån

RebeckaSvensson
0

Har halm till alla, både till den som står på box och till de i lösdrifterna.

AusaBausa
0

har halm i liggboxen…

lilleman
0

Spån.

#2 Ett stall jag hade häst i för längesen prövade papperströ. Problemet var att det blåste  i väg så dant på gödselstacken..

Gosa
0

Vad roligt att höra vad alla har för alternativ Glad

Pappersströ hade jag inte ens tänkt på….

Jag har också halm i ligghallarna.

stallostby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kutterspån i botten och vetehalm över, vanligen. Variationer förekommer. Nu är det mkt spån i botten i fölboxarna och mkt halm företrädesvis havrehalm.

Tidvis är det bara spån ibland halm beroende på tillgång men vill helst ha halm med lite spån botten.

VeronicaP
0

Halm och åter igen halm (vete) *ler*

HannaDolly
0

kutterspån och halm  .

Hanna-D
0

Kutterspån och i vissa boxar papper. Har finhackat papper, rivet i papperstugg (dokumentförstörare?)

Någon som provat Torvmix?

Houdini
0

Jag har jobbat i travstall med pappersströ (rivet i maskin) och blev mycket besviken på det.

Det dammar mycket och fastnar ÖVERALLT, skottkärrhjul, skor osv. och ganska svårsopat.

Torv är min personliga favorit (dammar också lite och är lite mörkt men..)  ack så bra, neutraliserar ammoniaken och är mycket lättskött.

Trycksvärtan kan vara besvärlig för speciellt känsliga hästar, anses annars som allergivänligt (eller gjorde i alla fall då på sekelskiftet :) när jag hade nära kontakt med det).

Själv använder jag spån, enda som finns att få tag på här till rimlig kostnad (torv är fruktansvärt dyrt= fler hundra kr/bal när jag kollade sist för 3 år sedan)

sanne
0

Vi använder pappers strö och där håller jag inte med, det är DAMMFRITT och funkar mkt bra, visst det kan blåsa lite på stacken men det gör kutterspån me tycker jag…

Vår veterinär blev överlycklig att vi hade papper ! det var det sundaste tyckte han, så våra ston som troligen fölar inne kommer stå på det.

har halm i lösdriften

Malungstjej
0

Spån (Hyvlat) i boxarna & halm i lösdriften..Veckorna innan fölning så får stoet även halm i sin box ovanpå spånet..Halmen får vara kvar ett tag e fölningen också men sen återgår jag till spånet igen (hatar & mocka i halmen) men va gör man inte för sina små gulliga föl ?…..

susanne-s
0

Halm överallt.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Underbar
0

Massa spån!:D

[daytona]
0

http://www.neovakaballus.se./

Här är något nytt som liknar torv, vitmosstorv. Har inte provat själv men någon kanske har gjort eller vill???

själv har jag kutter/rå-spån i botten o halm över i uteboxen.

JennyR
0

Spån. Bra halm är inte det lättaste att få tag i här…. Har haft torv ett år, funkade bra tyckte jag men måste nog säga att jag gillar spånet bättre :-) Dessutom var torven svindyr :-/

[Anna-N]
0

Torvmix och halm.