Oförsäkrad shettis?
Jag är spekulant på ett 18-årigt diplomsto som jag får i princip gratis om jag tar henne. Problemet är bara att hon inte är försäkrad och det går ju inte att teckna en ny försäkring på hästar över 16 år. Nu funderar jag på om det är värt risken att ha en oförsäkrad häst?
Jag är sedan tidigare medryttare/halvfodervärd på ett 14-årigt fullbod och honom skulle det inte gå att ens överväga att ha oförsäkrad eftersom han skadar sig och kräver veterinärvård av minst lilla feltramp, men en shettis är väl lite "tåligare" än fullblod och andra ädlare hästar? Nu menar jag inte att jag tänkte låta bli att ta ut veterinär om det krävs, men det jag funderar över är hur ofta, på ett ungefär, det händer något med shettisar som kräver vetrinärvård?
Jag är mycket tacksam för svar, för jag vill som sagt inte göra något förhastat samtigidt som jag verkligen fattat tycke för det här lilla fina stoet.
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner

Jag har inte heller mitt gamla sto på 25 år försäkrat, av samma anledning som din, hon var för gammal för att försäkra, har visserligen aldrig ångrat att jag tog henne..
Nu har hon visserligen fått stora problem med tänderna men jag har inga planer på att köra henne till djursjukhus utan så länge det funkar att fodra och hon mår bra så får hon gå kvar. Hon har heller aldrig varit skadad.
Mvh Josefina Å.

Får man inte ha en begränsad veterinär försäkring?? liv kan vara svårt o få men ring runt o kolla med olika bolag för veterinärvrd borde du kunna få…
#0 Med tanke på att självrisken ligger kring 2.500:- (AGRIA) för begränsad veterinärvård så kan du lika gärna ha henne oförsäkrad. sällan ett hembesök kostar mer än 1000:- - 2000:- beroende på vad det är.
OM hästen verkligen är en häst jag VILL ha så skulle jag inte tveka pga försäkringen, men man måste ju då också redan från början vara medveten om att man kan tvingas välja mellan att avliva hästen eller lägga tiotusentals kronor på en behandning om det blir en allvarlig skada/sjukdom. De mindre veterinärkostnaderna brukar ju, som sagt, knappt täckas av nån försäkring ändå. Utan det är vid eventuella stora skador det kan bli funderingar.
Jag trodde också det här med att en shettis är så himla tålig men det gällde tyvär inte min lille. Han är försäkrad och 50.000 i veterinärvård. Den summan har han har passerat långt över och det på bara några månader. Så även de små kan kosta. Ett hembesök kan kosta mer än några tusen, det beror ju på om veterinären måste komma ut på en helg.Men min lille har haft en extrem otur. Normalt så håller de sig friska.
Kan rekommendera att ha sin häst försäkrad i if för där betalar man bara självrisken på 2500 och sen står de för allt. Har valt en tilläggsförsäkring på min och det kostade lite mer än en hundralapp extra så de är väldigt billiga.
#5 - är olyckan framme så spelar det ingen roll vad det är för ras på hästen. Jag har själv haft några stora och dyra skador på shetlandsponnyer och är glad att jag haft dem försäkrade så att jag inte har behövt fundera på alternativen låna pengar/avliva. Men att låta rädslan för en så kostsam historia hindra mig från ett hästköp jag annars gärna skulle göra, det finns inte hos mig. Jag tar en medveten risk och får fatta beslut om hur jag ska göra OM den dagen kommer att det händer något stort.
Vilket försäkringsbolag man ska välja är en smaksak, alla har sina för- och nackdelar. Det kan ju också vara så att det du slipper betala som självrisk (procent av totalbeloppet) får du och alla andra försäkringstagare betala via premien…
Ett argument FÖR att själv betala en del av totalbeloppet är att man kanske tänker sig för innan man låter veterinären utföra dyra och kanske meningslösa undersökningar/behandlingar/ingrepp. Betalar man inget alls själv så kan ju veterinären föreslå vad som helst och själv tjäna en massa pengar på djurägarens godtrogenhet…
Skulle aldrig, aldrig ha en häst oförsäkrad. Har mina i 120.000 veterinärvård. Det kan gå snabbt att komma upp i stora summor…..

Det är inte ovanligt att framgångsrika tävlingshästar är oförsäkrade, eftersom premierna skulle bli på tok för höga. Istället sparar hästägarna en summa varje månad, som blir en pott som de kan använda om oturen är framme och hästen skadar sig. Varför inte göra så om du verkligen vill ha stoet?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#8 Håller med!
Det man lägger ner på premier och självrisker är inte småpotatis.
#8 Detta med pott tycker jag är förrädiskt. Vad händer om hästen skadar sig/blir sjuk i början av sparandet? Och inga pengar finns att hämta?
en avelsförsäkring går nog att teckna efter 16 år, tror tom att det är fram tom 20… pratade nämligen med folksam om det häromdagen då vi ville teckna en för vårt sto som är 16 år…