kastrera eller inte
Någon som har erfarenhet av att kastrera äldre hingst?
Han e 9 år.
Fruktansvärt hingstig.. stark.. kan d göra någon skillnad o kastrera när han e så pass till åldern? inte för att 9 är direkt gammalt men beteendet kan väl ändå sitta i.. ?
Jag kastrerade en hingst som åttaåring. Han ändrade sig väldigt mycket till det positiva. Blev väldigt körbar, lätthanterlig och trivsam.

Jag hade kastrerat om det hade varit min hingst. Lycka till med han.

Jag hade också kastrerat. Det blir ju inte sämre i allafall.
Det är ju också skönt att veta att han inte kan betäcka ( befrukta kanske är ett bättre ord…) även om hingstigheten håller i sig… Det blir i alla fall inte några oväntade föl…..

Nej jag tror nog att jag ska göra det. Det kan ju inte bli sämre iaf.
Nu har jag inga ston i närheten av min gård men man vet aldrig om han kommer lös.
Jag har inte haft han så länge än och vet inte om ja ska vänta eller inte. Antingen direkt nu innan d blir varmt. annars får man vänta till hösten.
Hade kastrerat omgående.

okej.. ja vad ja har fått veta om den här lilla krabaten e att han inte haft d så lätt. flyttat runt en massa.. fått bo i en hundgård utan hästkompisar.. D går inte o kratsa hovarna bak. efter ett tag får man bortsa på bakbenen iaf men då efter att man stått o pysslat me han länge.. så ja antar att han itne heller ha fått gå som unghäst på lösdrift eller i flock o lära sig d sociala hos hästar..
Ska kolla vad kostar o kastrera. när ja gjorde d på min förra shettis fick ja pröjsa 5000!
#7 FEMTUSEN? Jag betalade 1800:- inkl moms och ett återbesök av veterinären. För stående.

helt sjukt. vart bor du? ja bor sthlm… men då la han honom ner

Betalar någonstans mellan 1200-1500 för kastrering. Veterinären lägger dem ner då.
#9 Helsingborg
Kastrerade nyss två hingstar. 2000:- tog han för dem (styck) stående hemma. Hade vi åkt till honom hade han tagit 1700:-
Vi bor strax utanför Enköping

Fick en shetland hingst kastrerad här i höstas.
2000:- stående.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Har aldrig varit med om kastrering men vad finns det for fordelar och nackdelar med staende och liggande?

men alltså hur kan d skilja sig så i pris?
Vi betalde 3000 :- för liggande och då ingick veterinärbesiktning och vaccinering sista gången. Före dess 1700 :- för endast liggande kastrering.
#15: Alla veterinärer har rätt att ta olika betalt. Vi har haft privata veterinärer alla gånger. Annars skulle det blivit betydligt dyrare att åka till klinik eller ta ut DV.
Jag har för mig att jag betalade ca 1800kr för liggande. Det var en veterinär från norra skåne som genomförde kastreringen.
För min egen del så fanns där ingen tvekan om att min skulle kastreras, han var visad två gången på avelsvärdering och gick inte igenom, såg därav ingen anledning att hålla honom som hingst. Jag ångrar inte mitt beslut en sekund, det var det absolut bästa för "Barre" han mår mycket bättre som valack.
#14 Priset brukar väl vara största skillnaden. När jag kastrerade mitt halvblod för 7 år sedan på Strömsholm, liggande, tog de drygt 3000:- Idag ligger det på 10 000:-
Sedan är det inte alla hästar som klarar narkosen, närmare bestämt 1 av 100.
Fördelen är att det är kliniskt rent när de utför ingreppet, men det är inte säkert man klarar sig ändå från inflammation.
(Det gjorde inte mitt halvblod).
Veterinären som kastrerade våra två hemma nyss, sa att shettisar har en tendens att klara sig bra från inflammationer trots att man gör det stående hemma.
Halvbloden klarar det sämre.
Tacka vet jag shettisar - de är tåliga urhästar!

Vi har kastrerat alla våra hemma allt från halvblod till shettisar och ingen som fått några problem , alla gjorda liggande men så har de också fått gå ut i hage så fort de har kvicknat till , tror det bästa är att låta de röra sig så mycket som möjligt.
Vi har en skitduktig veterinär här men tyvärr så orka han väl inte hålla på så många år till och då får man leta upp någon annan tyvärr.
#19 Var visst otydlig. Med liggande menade jag inne på en klinik där det är sterilt.
Men va skönt att höra att du sluppit inflamationer
.
Och ja, ut och rör på dem efteråt. Står de mycket stillär det bara jaga på dem!

ja för om dem inte rör sig så svullnar d väl? d gjorde det ganska mycket på min förra shettis…
#21 Det är jätteviktigt. Vi passade på att köra in vår valack när han kastrerades. Två flugor i en smäll