Varför INTE kastrera?
Jag upplever det som att många stuteri har svårt att få sålt sina unghingstar. Nu i fölningstider så tror jag det är få som hoppas på att det ploppar ut en hingst. Så då är min fråga; ni som inte får sålt era unghingstar - varför kastrerar ni inte dem? De lär vara lättare att få sålda då och samtidigt så drar ni ert strå till stacken och förhindrar buskisavel.
Inom föreningen nordsvenska brukshästen får man anmälningsavgiften tillbaka från avelsvärderingen om man skickar in ett intyg på att en kastrering av hästen i fråga är utförd. Hade detta kunnat vara aktuellt för SSS?
Jag har själv inte haft några hingstungar som jag inte blivit av med. (har till och med en spekulant på den jag har som inte ens är till salu just nu…)
Men den dagen jag får hingstföl som är menade att säljas så kommer de kastreras om de inte redan är sålda vid den ålder då kastration blir aktuell.
Någon form av uppmuntran av kastrationer skulle säkert leda till att fler tar fram kniven, sen är frågan om den nordsvenska modellen är den bästa för vår ras.
Jag har hittills fått mina hingstungar sålda innan kastrering varit aktuell, däremot skulle jag INTE tveka att kastrera om ngn blir kvar OM den inte anses som ev. hingstämne från kunnigt håll. Tycker PERSONLIGEN att det är mkt enklare med en valack som "brukshäst" i alla sammanhang.
Jag har kastrerat mina när de haft ålder inne för det ( i mitt tycke).

Kommer säkert att kastrera om det blir aktuellt, men någon jag ska asälja o ej tror räcker hela vägen.. vi har dock alla hingstar tillsammans på både vintern o somamren, men visst kan man få hästen i fråga kastrerad om den är till salu o ev köpare vill ha det så

Jag har några som ska kastreras men jag kastrerar också vid en ålder som jag tycker är passande för oss jag vill gärna att de ska ha hunnit bli 3 år för jag har varit med om att den där fula faktiskt har blivit en skönhet vid 3 års ålder eller äldre då de faktiskt kan utvecklas rätt sent.
Men kastrera jag så lägger jag på den summan på priset också , jag kan även erbjuda de som är intresserade att kunna ordna kastrering om de vill och har även gjort så åt några. Det är ju inte alltid så billigt att kastrera och har du säg 10-12 st så är det rätt mycket pengar så det är kanske inte så konstigt att de ev säljs som hingstar.

men varför ska köparen betala för kastreringen?
Köper jag en valackshettis så köper jag hästen för vad den är värd i utbildning m.m. Inte vill jag betala extra för en kastrering som är gjord innan hästen hamnade på saluannons…
#5 Tycker iofs att man får ta med i beräkningarna att det kan bli merkostnader för kastreringar om man ska hålla på med avel. Annars är man rätt oseriös tycker jag. jag menar om man bara är ute efter att "spruta ut" shettisar.

#6 Men begär jag säger 6 tusen som hingst och sen kastrera den så höjer jag priset vad det kostat mig att göra det och vill ingen köpa hästen för det priset FINE för mig då behåller jag den själv.
Har jag en häst tillsalu som hingst och köparen vill eg ha en valack så kan jag erbjuda mig att ordna det om de vill det men då får de stå för kostnaden annars får de ju sköta det själva .

#7 Jo men sen så kan man ju även ha otur och få väääldigt många hingstar *S* . men jag vet också många som inte vill köpa valacker just för att de tycker att de blir lite tråkiga. Då våra shettisar är såpass billiga så tycker jag att om man begär 6 tusen för en hingst och sen kastrera jag den , då kan jag ändra priset i annonsen faktiskt . Det är ungefär som om du utbildar hästen då höjs ju också priset eller ?
# med våra menar jag kanske inte just mina ;-) utan shettisar överlag.
#9 En liten undran…om du själv köper häst/ponny….tycker du då att en valack är "mer värd" än en hingst?
Jag menar om man nu ska jämföra en kastrering med utbildning.

#10 Ja för mig är den det , då jag vet vad det kostar att kastrera så och är jag ute efter en valack så kan jag betala mer för den än för en hingst JA.
Är det så att jag hittar en hingstannons men är ute efter en valack och ägaren säger att de kan fixa kastrering på den (om det är billigare än vad jag kan göra det) så får de gärna göra det och då betalar jag självklart för det , för de annonserade ju faktiskt ut en hingst , annars får jag ta den kostnaden själv här hemma.
Utbildning kostar också pengar tex om du inte kan göra allt själv .
Nu behåller vi ju våra unghingstar för att se vad det blir av dem och har därför bara sålt en unghingst och han kastrerades innan han lämnade gården. Med facit i hand är det väldigt synd att han inte visades innan han kastrerades men hon som köpte honom ville så gärna ha honom och det kändes helt rätt att sälja och därför kastrerades han här och åkte till sitt nya hem som valack.
Om jag ska ha en häst (oavsett ras) till ridning/körning/utställning/annat och den inte håller måttet för att bli godkänd som avelshingst (med 40 poäng osv) så skulle jag absolut välja en valack framför en hingst! Tror väldigt många skulle må betydligt bättre med ett liv som valack. Sen kan jag förstå att man vill spara sin unghingst och visa fram den på avelsvärdering, det är bland det roligaste som finns att drömma, träna och matcha 
#10 Nu var inte frågan riktad till mig men på ett sätt tycker jag att en valack är värd mer än en ovisad hingst. Min personliga åsikt 

men vad ja tror att många tänker är att en shettishingst går ändå att hantera än om man säger en halvblodshingst.. även om dem inte går till avel..
Men ja tycker som sagt, ska man inte ha hingsten till avel är d bäst för hästen om den blir kastrerad..

Självklart menade jag också en icke godkänd hingst när det gällde värdet