Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 968 ggr
Margareta
0

Sommarplanering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi väntar vårt första föl i månadsskiftet maj/juni.
Hur planerar man utställningar med ett litet föl?

När kan man börja åka med fölungen?
Gäller samma ålder för premiering?

mor: Roxiti
far: Furunäs Bonzo
morfar: Rosafir of Transy

Numer pensionär i Nynäshamn

Milla
0

Så spännande! Jag åker inte ut med fölungen förren den är i allafall 1 månad och helst vill jag ha den 2 månader gammal.

Den ska ju ändå kunna gå i grimma och grimskaft.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

Sen så måste den ha hunnit få sitt pass också . men minst en månad vill jag också att fölet ska vara i allafall

Kana
0

Man måste ju vänta med automatik i en månad innan man kan åka på utställning. Efter som det är anmälan en månad innan utställning. å det är ju lite lurit att anmäla en föl unge som inte är född.Glad

Margareta
0

Tack för alla svar.

Jag trodde en månad var för litet och var väl mer inne mot tre månader snarare.

Jo jag förstår att man inte kan anmäla förrän den är född och få passet vet jag inte hur fort det går nuförtiden, man får väl vara snabb och skicka in när den föds.

Då har jag ett par frågor till…

Hur långt åker ni för utställning med en liten fölunge?
Kör ni mor och barn lösa?

Hanna-D
0

Vi kör med stoet uppbundet och fölungen lös. Ströar rejält i transporten - då brukar fölen ligga ner under färd (har kamera i transporten).

[daytona]
0

Behövs verkligen passet på fölet när man visar det så ungt??? Jag hade inget pass på min lille i höstas, iofs fölmönstring i Bollnäs då….hmm Fundersam

körde bägge lösa i transporten, utan mellanvägg naturligtvis. Går bra det, med mina iaf---.

Kris_J
0

#6 utdrag ur SSS grundproposition:
" Rätt att deltaga i utställning har endast shetlandsponnyer som är stambokförda i svenska stamboken. OBS! Detta gäller fr.o.m 2008 även årsföl. För shetlandsponny ägd av person bosatt i annat land gäller: Shetlandsponnyn ska vara stambokförd i det landets stambok samt ska ägaren vara medlem i det egna landets shetlandsförening."

Veritas odium paretFörvånad

[daytona]
0

#7 det där förstod jag inte ett ord av ändå….o med det menar du med????

Kris_J
0

#7 du undrade om passet behövdes, och det saxade besvarar att så är fallet, det får du då ditt föl förs in i stamboken.

Kris_J
0

Kanske skall tillägga till ovanstående att det avser SSS utställningar.

[daytona]
0

jag visade ju han utan pass i höstas!  det var omöjligt att hinna få det före fölmönstringen!

Cattis
0

#11 Men reglerna är ändrade inför årets säsong, så vill man ställa ut föl i år så får man hänga på låset med att skicka in sina "fölregistreringar".

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[daytona]
0

isf är det skillnad på utställning och premiering/fölmönstring kanske? Om det behövs pass blir det inte många fölungar visade på utställningar under sommaren då….tråkigt.

Kris_J
0

#8 vet inte om du missat att det står, Obs ! Detta gäller från och med 2008 även årsföl.

[daytona]
0

#14 Jo det såg jag…men jag skrev om fölmönstringen o jag antog att du menade utställningar… ok?

Kris_J
0

Varför skulle det bli färre visade?

[daytona]
0

hinner du få passet??? det tar ju en evighet idag att få sitt pass när det gäller föl, inte konstigt iofs när det föds en hel massa…därför tror ju jag att det blir färre föl…men visst jag kan ju ha fel men, det var en tanke bara! (tänker på sommarutställningarna då)

Kris_J
0

#17 jag har precis motsatt uppfattning när det gäller pass till föl, de har kommit väldigt fort, sist fick jag det inom en vecka efter det var inskickat. Det tycker inte jag är en evighet.

sanne
0

Håller med Kristin där… våra gick på en vecka förra året ! o om man nu skickar in direkt så blir det inte så mycket för stambokföraren i aug-okt.

Vi kommer troligen att åka med föl vid 2 månader ungefär… en domare sa förra året hur tydligt det märks på sommarutställningarna om fölen är födda tidigt el lite senare.. dom som är små har inte riktigt ork en hel dag.. Det är en påfrestning för de små, så dom bör väl ha fått växa lite:)

[daytona]
0

ok, då var det bara jag som fått vänta då. har aldrig fått ett pass så snabbt iaf. har väl otur.
 men det är ju bra om passen kommer o man kan visa fölen! (om man skickar in direkt? det måste man ju göra nu då, om man vill visa, o om dom får mkt att göra beror väl på NÄR fölen föds, förhoppningsvis sprids det över vår o sommar nu då, så det går snabbt )……sen ville helst inte idkontrollanten kolla fölet för tidigt heller…pga färg o så,… tydligen
och en knappt 2 månader fölunge var nästan i tidigaste laget att visa kände jag, men hade inte större val…Fundersam  men jag förstår precis vad du menar.  

nu får ni ha en fortsatt bra dag…hej

Margareta
0

Oj vilken lång tråd det blev - många frågor och bra svar.

Vi skickar in för pass så fort som möjligt - färgen är redan förutbestämd - så det kan inte vara så stort problem eftersom  svart <3 svart = svart.

Vi har kört Roxiti både lös utan mellanvägg och uppbunden med vägg. Spån har vi alltid numer - tror det är lag på det nuförtiden.

Jag antar att vi skall åka på premiering också om vi vill få ett RS -nummer på Roxiti? Är det så? En premiering känns mindre avancerad då de ofta finns på närmare håll än utställningar.

Cattis
0

#21 Ja ni måste på sommarpremiering med henne för att få RS-nummer. Kolla på SH' hemsida redan nu, för en del anmälningstider går ut väldigt snart. Man kan anmäla innan fölet fötts…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

På tal om sommarpremieringar kan man stamboksförar ett 4 årigt sto utan föl tex så att de får sitt RS nr nu även om hon ev inte ska användas i avel förrrän senare i livet.

Miija
0

Jag har haft uppe den frågan och fick svaret JA. Glad

VeronicaP
0

#24 Så bra då *ler* det där ändras ju en hel del så bäst att dubbel kolla för det börja ju närma sig att anmäla dit också ju

Margareta
0

Så bra - då skall jag kolla det. Vissa år har vi haft väldigt nära till premieringar  - men det gäller tydligen inte i år.