Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1407 ggr
Malungstjej
0

FÅNG !!!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste bara kolla med er här inne om ni själva har haft någon fånghäst..Min felicia står nu på "butta" & har gjort så i 4 dagar idag.Men jag upplever det som att hon NATTETID stelnar till när hon står inne i boxen fasten hon får butta det sista hon får på kvällen..Tar ut henne i "sjukhagen" som jag byggt & jag upplever det som att bara hon har fått vara ute där under dagen så rör hon sej "bättre" när hon ska gå in igen för natten..Hon står nattetid på en mycket tjock spånbädd ska tilläggas..

Min undran är nu om fånghästar brukar stelna till i hela kroppen under natten fasten dom står på medecin ?? detta är min första"egna" fånghäst så jag vet så lite om detta..

Mvh: Carina

VeronicaP
0

Jag hade min *fång* häst ute hela tiden , tyckte att hon blev bättre då.

wessis
0

Min Sacki är också lite dålig just nu, behandlas inte ,men har klart ondare på morgonen när hon går ut. På kvällen syns nästan ingenting när hon går in.

Milla
0

min gamla har jag haft ute hela tiden dock fick hon stå på box nu sist hon blev dåligt pga att det var så hårt i marken.

Tror själv att det är bättre att dom får gå ute och röra sig så mycket dom vill.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kratern
0

Jag ska idag (eftermiddag) åka hem och möta veterinären för att avliva min andra fånghäst (Stenstugu Nittionian.)

Säger som många andra…. det blir bara värre för varje anfall hon fått (c:a fem stycken)

Hon får somna in nu.

Miija
0

Fy så hemskt. Tänker på dig.

Malungstjej
0

#4 Tänker på dej…..

Tack för alla svar, detta är felicias "första" fånganfall, vetten sa till mej att hon skulle "vila" men jag själv tror att hon mår bättre av att röra på sej lite iaf..

En annan fråga HUR LÄNGE tar det innan man ser att buttan värkar till 100% ?????????

Kratern
0

#6 Du ska märka skillnad redan efter något dygn, definitivt efter 3 dygn.

Charlotte-Aveback
0

#4: Usch, vad trist Inger! Tänker på dig!

Kratern
0

#8 Ja, jag älskar verkligen den lilla ponnyn. Hon är mitt "allt".

Känns inget suget att fortsätta med de här små nu, men ……

Milla
0

#6 du ska se resultat ganska så omgående

#4 usch fy så hemskt.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AusaBausa
0

#4 vad trist! Tänker på dig…

fick ju ta bort Zaffran efter flera fånganfall efter varandra för snart ett år sedan o det var SÅ hemskt!

Märkte snabbt bättring efter att man gett buttan också men tillslut kom det direkt tillbaka efter medicinkuren..

Zaffran stod på boxvila då jag inte hade tillgång t ngn sjukhage men tror också det är bäst o låta dem vara ute… men det beror ju på hur hård marken är för de ska ju helst stå mjukt….

HannaDolly
0

#4 fy, vad hemskt :S Tänker på dej ;)

zettan
0

#4 tänker på dig. Vet vad du går igenom. Fick själv ta bort en häst i somras pga fång

[Billan]
0

Fenylbutazon har en maximal plasmakoncentration efter 6 h. Så har det ingen effekt på ett par dagar är det ingen vits med att ge.Första dagen ger man 1 dospulver /100 kg/  häst och dag,fördelat på 2-3 ggr, därefter 0,5 dospulver / 100 kg häst /dag. Medlet är inte snällt mot magslemhinnorna så bra att ge något som skyddar lite sammtidigt. Att tänka på är också att Just Fenylbutazon kan framkalla fång på shetland.

Kris_J
0

#9 Vad tråkigt, beklagar att du skall förlora din Nian.

Veritas odium paretFörvånad

SandraErikssonn
0

Min ena shettis lider av fång men får inga anfall eller vad man ska säga så länge han inte får äte för kraftig mat. Har haft fång 1gång men nu när han inte går på bete och tränas ganska hårt har han inte visat tecken på att dt ska komma igen :)

sonja
0

# 4 Så tråkigt med Nittionian, gillade verkligen henne.