massage och akupunktur
Många tycker jag e helt knasig som lägger 700:- på en sån koll/behandling m.m vad man nu ska kalla det.
Men när min halvblodshingst la sig på shettishingsten och rullade över på ena sidan så shettisen va helt under med halsen och ryggen. Då blev jag livrädd!
D va det värsta jag sett som hästar kan göra och ja, man kan ju inte se om det blivit inre skador m.m.
Det blev inga yttre skador iaf.
Men för mig känns som en skyldighet och kolla upp honom även om han nu verkar ha klarat sig.
Skulle ni ha lagt så mycket pengar på nån sån behandling ?
Jag får ofta höra… D e ju bara en shettis..
/ Veronica

Jag hade inte tvekat. Jag hade gjort prexis som du. OM veterinären ansåg att de hade behövts

Vi var hos en Osteopat med Dee-Dee som 4 åring innan travsäsongen började och jag betalade lite mer än 800 för det, men det var värt varenda öre då hon peppar peppar aldrig fått tillbaka sina problem och hon är ju ändå 6 år nu.
När jag hade en körbar ponny så tog jag ut massör regelbundet. Kommer att börja göra detta med mina unghästar så fort de börjar tränas.

Tycker att du gjort helt rätt.
Håller själv på att utbilda mig till hästmassör.Vi kan göra så mycket mera än vad många tycks tro.Vi är dock ett komplement till vet. det är viktigt att komma ihåg.
Stå på dig!
Ullis

min hästar som tränas får regelbundet massage och geonom gång av kiropraktor eller euqiterapeft..
det kommer jag alltid att gör både för min del och för deras. jag vill veta att dom har alla fysiska möjligheter att bli så bra som dom bara kan och sen vill jag också veta att jag inte kör en häst som har ont etc.
alla hästar vissar inte när något fel förns det har gått rätt långt. andra visar på en gång att allt inte känns bra.
jag har hästar av båda sorterna.
Jag är ju hästmassör själv, men jag brukar ta in en equiterapeut/kinesolog om det behövs ibland.
Det är som sagt mycket man kan göra för o hjälpa hästen bli bättre med massage,men som sagt,vi är ett kompliment till veterinärer! Låt först en veterinär kolla hästen innan man börjar behandla om det varit en skada.
Du kan tänka dig från dig själv - visst behöver du massage emellanåt , och visst är det skönt att få det? Samma sak är det för hästar - de är också en atlet!
Som Marina Axelsons ordspråk lyder: "Massage är en del av det hästen behöver - en del till lycka!"

Efter att mitt halvblod troligtvis hade gått omkull i hagen och slagit sig ordentligt var vi hos en osteopat. Det krävdes tre gånger innan han hade lyckats rätta henne riktigt, men redan efter första besöket var hon som en ny häst igen. Det kostade ett par tusenlappar, men det fanns inte så mycket att välja på.
Om det har hänt en olycka eller om hästen verkar ha nga problem hade jag inte tvekat att lägga pengar på att få den masserad, elelr genomgången av en osteopat.

Mitt problem är just nu att det inte syns nått men jag kan inte känna mig lugn för det.
EN kiropraktor kan ju känna saker som kanske inte en veterinär kan. Åh om d e mjukdelarna så får han massage och får ha på sig magnettäcke.
Åh om det inte är nått så kan han ju iaf få njuta av en bra massage?
hon som äger min sköthäst tar ju ut massören till sin häst några grr om året bara för att unna hästen och dessutom mår ju hästen bättre och man får reda på om pållen kanske är sne eller något. praoade hos hans sambo med deras travshettisar. gud vad bortskämda dem småpållarna var! en helt egen massör på gården ;)

Här är min hingst när han får akupunktur. Hon kände igenom hela honom och bäckenet va rakt och de enda hon kunde hitta va att han e spänd på höger sida i korset.
Så hon satte lite nålar så det skulle släppa lite iaf och så fick han ha magnettäcke på sig. fast egentligen var det inget täcke för det va alldeles för stort.. så han fick ha på sig bakbenskyddet men det va perfekt i storlek till hans rygg..
Sen vet ja inte om det e en hingstgrej men oj va han skulle tala om minsann att nu är det skönt!
Han gäspade stort och många ggr… frustade.. skrapade med frambenet och hade sig.. han va helt nöjd alltså. stod o tuggade och bara mös..
Men det e rätt otroligt att det inte blev nånting när han fick den stora halvblodshingsten över sig.. det e ju ett par kilo som sagt..

Jag har en kiropraktor/massör på Pigall var 6-8 vecka. Det är helt klart värt det!
#10 Åh, jag minns att min mini också visade att han gillade det :) Hela han "gungade" med när hon knådade. Efteråt så hände det att han sträckte sig själv, precis som om han nyss rest sig upp.
Nackdelen med min massör är att hon inte kan akupunktur. Annars hade hon varit helt komplett med laserbehandling och massage. Finns en annan i trakterna som kan det mesta, men hon tar dubbelt så mycket betalt också.
har ni testat termologi??? kollar hästen med värmekamera
www.clajm.se
dom kommer o ska titta på min stora häst här eftersom vi inte hittar VART hon har ont! Ska bli spännande! o inte så dyrt heller.
jag tycker åxå du gör rätt som tar dit någon som masserar eller vad du nu vill göra med din häst! Det är inte bara en shetttis, utan en individ som alla andra !