Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 1512 ggr
JennyR
0

Bruksprov

Min Orlando (Kyss) är anmäld till prem om en månad, där han ska göra bruksprovet. Nu är det så att jag av olika anledningar inte har hunnit köra/rida in honom än och jag känner att det inte är sjysst att forcera ngt på så kort tid… funderar på att visa honom till hösten istället på Wången så han får en rättvis chans att kunna göra ett bra bruksprov.

Men hur gör jag då i sommar? Får han användas i avel eller måste han ha gjort bruksprovet innan avelssäsongen?

(Obs att jag kör efter de "gamla" (?) kraven av godkännande, och har ingen lust att använda honom i avel om de kraven säger att han måste ha gjort bruksprovet först, virrigt kanske men hoppas ni förstår vad jag menar Glad)

Annette
0

Jag tror det är så här:

Om han fått godkänd tom -07 måste han göra provet nu. Om han däremot fått gdk tom -08 kan han göra det i höst.

Kris_J
0

Han blir 0 hingst då han ej uppfyller ej rasvisakrav. Jag är i exakt samma situation som dig men jag ska försöka att få till det i alla fall, vi får se hur det går…kanske stryker.

Veritas odium paretFörvånad

JennyR
0

han är G -07…. Crap… *s*

Men om jag gör bruksprovet med honom i höst, och inte använder honom i avel i sommar, visst är han bara "0-hingst" över sommaren då? Och det spelar väl ingen roll om jag ändå inte använder honom i aveln förrän nästa sommar?

Han är tömkörd, haft linor (som han dragit mig i sittandes på skorna *s*) och haft släpa (ej fastsatt) 2 ggr. Han är jätteduktig och tycker att det är jättekul!! Ridmässigt är han sutten på och åkt på 2 ggr av min 6-åriga dotter, + ledd 1 gång med min superba inridningshjälptjej som jag hittat :-)

MEN, det finns inte en chans att han kommer att visas på bruksprov med sjysst och fair resultat om endast en månad….. det är klart att man kan chansa, men går det inte bra är det ju ngt som kommer att följa honom resten av hans liv, och det tycker inte jag känns rättvist mot honom.. För jag har inga tvivel om att han kommer att bli en supertrevlig kör/ridponny om man inte hastar fram och halvgör det, utan tar tid och gör det ordentligt… Och jag vet att jag har mig själv att skylla, men ibland blir det så och nu är det som det är…Ledsen

VeronicaP
0

Men är han så snäll så hade jag satt på vagnen faktistk och testat köra han , det är ju inte så svåra övningar eg , lite skritt och trav och halt ;-) .

När vi körde in O´regen så hade ju inte vi så där himla lång tid på oss när det gällde han men han gjorde ett kanonbruksprov ändå och han var ju ändå en så pass *gammal* hingst . 

Har man bara gjort grundarbetet bra så är inte själva körningen några problem sen , och då han dragit dig utan att bli skiträdd så hade jag kört på bara *ler*

Hanna-D
0

Håller med #4. Att få på vagnen brukar vara det lättaste. När de accepterar bett/tömtag och lyssnar "framåt och bakåt" så fungerar det mesta.

De holländska hingstarna vi har haft här har körts in på tre-fyra veckor och då är de helt ohanterade när de kommer. Inte att rekommendera men ger man sig den på det så går det Glad

JennyR
0

#4 & 5

Går det bra om jag skickar honom ner till er?Oskyldig *sätter honom på tåget* *hihi*Skrattande

Vet faktiskt inte hur jag ska göra… jag kan ju prova att ge mig den på att köra in honom, och hinner jag inte så tar jag och visar honom i höst istället…. Får se hur det blir…Glad

AnnaLundin
0

#6 - jag körde bruksprov med Linnestofta Meat Loaf i höstas med klart godkänt resultat, det var väl ungefär 10e gången han var i vagn, kanske någon mer gång. Jag håller med övriga om att det nog bara är att hänga dit vagnen och köra med den förberedelse du gjort.

Jag tror nog att det ska väldigt mycket till för att man ska få ett bruksprov underkänt…

Kris_J
0

Hittade lite gamla anteckningar och såg att efter sjätte gången min ena ponny var i vagn var första gången denna kördes inne på banan, ponnyn i fråga var tre år och där är det verkligen stressigt och full rulle runt en när man kör.

VeronicaP
0

#8 Ja se där det är bara att köra på ;-)

Kris_J
0

#9 får chansa och prova….

[Anna-N]
0

En av våra hingstar "kördes in" på 4 veckor, knappt tömkörd före och hade varit i vagn 4 gånger innan bruksprovet o han gjorde den höstens bästa körprov bland Shetland.

sanne
0

Skönt att läsa att fler än jag har panik med bruksprovet… tömkörningen går bra, o vår har dragit stolpar, ska testa o gå med vagnen bakom i helgen, men jag vett inte om han kommer klara ett bruksprov…. men man fr nog chansa…

Houdini
0

Skrämmande!!

sanne
0

Vilket är skrämmande??

Annette
0

Jag är ju en person som vill ha både livrem och hängslen, så hade inte hingsten varit i vagn när det är 14 dagar kvar till premieringen så hade jag skitit i alltihop.

VeronicaP
0

#15 Ha ha 14 dagar i ju 14 gånger i vagn ;-) det räcker ju gott och väl om de har fått en god grund att stå på ;-)

Annette
0

#16. Jag hade nog varit nöjd om det varit 140 Fundersam. Men jag skall aldrig visa några hingstar så jag slipper de bekymren Flört.

Anette
0

#17 Hmmm… vadå aldrig.. Har lärt mig at det är lurigt att använda det lilla ordet.. Flört

Annette
0

#18. Detta lägger du säkert på minnet och säger "vad var det jag sa" om jag skulle "glömma" att kastrera någon framtida hingstunge Flört.

Anette
0

#19 Ser fram emot det…….Skrattande

VeronicaP
0

#20 Håller med dig med..

Annette
0

#21. Om, jag betonar Om, så får du arbete. Jag skickar ner honom 14 dagar före…Flört

Houdini
1

att inte ha gjort någonting med hästen 4 veckor före bruksprovet och kasta på den sele o vagn o släpa iväg den till bruksprovet..

inte juste mot hästen!!

Houdini
1

Varför kör man inte in hästen i tid om man vet att man ska göra ett bruksprov?

Ellinor Johansson
0

# 24 Vi ska göra bruksprovet på Workingclass Hero. Han har gått endel i skogen med sele och svängt runt mellan träden.

Han var i vagn mellan fem och sju gånger i höstas. Nu är det tre veckor kvar  tills hingstpremieringen och han har varit i vagn i två gånger. För mig är bruksprovet är ingen körtävling utan en fingervisning om ponnyns temperament och samarbetsvilja.

Jag är alldeles för rädd om mina hingstar för att de ska börja tränas i tungt arbete innan de har växt klart och satt sig.

Är hingsten inne i en växtperiod kan det vara direkt olämpligt träna lite tuffare.

[Billan]
0

Jag skulle nog se till att hingsten var ordentligt inkörd innan körprovet. Visserligen är det ett enkelt litet körprov, men jag skulle inte riskera att hingsten gör bort sig och får bära det med sig hela livet. De flesta har ju haft ett år på sig att köra in sin shetlandsponny, varför vänta tills någon vecka innan. Att dra en rockard några dagar i veckan i några minuter är  ingen hårdare träning för en 3-4 åring.

Ellinor Johansson
0

# 26 Du har helt rätt i det du skriver.

Vi provar med vagn på hösten som tvååring fungerar det bra övar vi lydighet och tömkörning under vintern. Vi har inte så fin vinter som ni utan bara is så det har bara blivit så och när det har fungerat så har vi fortsatt på den vägen

.

sanne
0

Jag måste få fråga en annan sak… förra året var det en hingst som gick igenom extriört m goda poäng o veterinärt men dom valde att ej göra bruksprov, det var en lite äldre hingst… räknas den som "godkänd" ?? för vissa dagar känner jag för o strunta i bruksprovet…

hade velat ha tömkörning istället… men men.. vi får se hur det blir…

Ellinor Johansson
0

Om det är Almnäs Mahogny du menar så är han inte fullt godkänd enligt rasvisa krav förrän han har gjort sitt bruksprov.

[Anna-N]
0

#23: Om det är mitt inlägg du syftar på så kan jag säga att den hästen var väl förberedd på ett alldelens utmärkt sätt för sin uppgift. Att genomföra ett bruksprov är ingen större eller svår prestation och ska inte heller så vara då det är precis som #25 skriver unga djur det handlar om. Att svänga, göra halt och skritta och trava är endast de grundläggande momenten som man gör redan från början.

#:Har man ett år på sig att köra in en häst börjar man väl inte vanligtvis veckorna före, men i detta fall så var det andra faktorer som spelade in som jag inte går in på här! Hade inte hästen varit förberedd för sin uppgift så tror jag att resultatet varit nått helt annat.

Sen är det ju väldigt olika från individ till individ hur lång tid saker och ting tar. Vissa kör intensivt medans andra tar 100 år på sig. Helt beroende på vad man har för häst och förutsättningar.

Kris_J
0

Ang att göra "allt i sista stund", min hingst har varit sporadiskt tömkörd sedan maj 05 så med den biten har jag skyndat långsamt.Men att han inte blivit satt i vagn finns en massa orsaker till, bla vill jag inte göra som jag gjort med de flesta andra jag kört in, vara helt själv när han spänns för och körs de första gångerna. Han har gått med vagnen som inte varit fastspänd och det gör han helt exemplariskt. Jag kan alltid stryka om det inte känns ok några dagar innan.

[Billan]
0

Om det är mitt inlägg du syftar på ANNA så kan du glömma kritiken direkt. Din hingst var väl inte godkänd tidigare och skulle tilbaka för bruksprovet, jag vet ju vilka turer det har varit med honom. Vad jag syftar på är de hingstar som godkänns som 2 el. 3.åring och ska tillbaka för att göra körprov. Dessa kan jag inte förstå att man väntar tills i sista minuten. Men det är väl helt upp till var och en.

Vad gäller snabbinkörning så kan det fungera , men körningen är inte befäst på så kort tid.Många körs ju in på det sättet, för att klara bruksprovet och inget mera.

sanne
0

#29, ok tack, men han får väl RS nummer ändå eller??? jag anser juh att han gjort det viktigaste i premieringen, alltså exteriört o veterinärt ! sen är han juh godkänd i Holland oxå nu  !!!

Men söker man dispens för sånt eller "struntar" man bara i det?? Vår hingst är ju tidigare godkänd i annat EU land, men vi vill att han ska visas på Svensk avelsvärdering, men jag o han är ej redo för bruksprov, som det känns nu ivf..

[Anna-N]
0

#32: Men LÄS vad jag skriver innan du uttalar dig. Det står #23 framför mitt inlägg.
Vad har jag skrivit han han var godkänd?. Vissa har en förmåga att förvränga saker och ting.

Många körs ju in på det sättet, för att klara bruksprovet och inget mera - Beror väl helt och hållet på vad intresset ligger hos hingstägaren efter bruksprovet. I det här fallet så vidareutbildades hästen och året efter startade han i både par och enbetsklasser med mkt bra resultat. Grunderna sitter ju alltid.

#: Lämnar man en häst för inkörning hos en proffskusk så är det vanligtvis en till en och en halvmånad de räknar med att det tar. Och då kan de grunderna och gott och väl genomföra ett bruksprov.

Ellinor Johansson
0

Jag skulle inte säga att våra hingstar som gjort bruksprovet varit inkörda. Det har visat att de är lydiga och samarbetsvilliga. En inkörd pålle är i mina tankar en pålle som kan köras i rätt form ett träningspass, kan alla kommandon klockrent osv. Ungefär som skillnaden mellan sadelvan och inriden.

Jag håller med om det blir lite intensiv träning nu innan premieringen, men de pållar som man har haft sen de var små har ju blivit så mycket hanterade att även om själva vagnsträningen är lite är den övriga hantering och träning långvarig.

När vi tränar hingstarna handlar de mest att det ska känna fullt förtroende och lita till 100% på oss. När ponnyerna litar på oss kan vi i stort sett begära vad som helst av dem, även om de är tveksamma ser med stor misstänksamhet på våra idéer.

Det sorgligast är de pållar som innan de kommer i ens ägo har så negativa upplevelser av tex. körning att allt förtroende kring den aktiviteten är förbrukat.

Kris_J
0

#33 RS kan de som tilldelats lägst avelsvärdeklass G ansöka om.

sanne
0

#36 då antar jag att du menar att dom gjort alla delar av avelsvärdering ? Du får gärna svara istället för att länka för jag har läst !

Marta
0

För att tilldelas avelvärdeklass G måste alla delar av avelsvärderingen vara både utförda och godkända enligt svenska rasvisa krav.

Om någon del inte är utförd eller ej godkänd inom ramen för de rasvisa kraven får hästen ingen avelsvärde klass och kan därmed inte ansöka om RS.

RS får (som jag uppfattat det) alla numera ansöka om, svenska såväl som utländska, efter att de genomgått svensk avelsvärdering med godkänt resultat, enligt de svenska rasvisa kraven, dvs vet gk, minst 40p och godkänt bruksprov.

Kris_J
0

#37 länka?

sanne
0

TAck Märta !

#39, jag menar att du är så bra på att länka till olika utdrag ur reglementena.. men nu fick jag ett kort o koncist svar precis som jag bad om !

Kris_J
0

Alla delar för den ålder de har tex 2 och treåringar behöver inte ha gjort bruksprov för att tilldelas G, de måste ju de äldre om de inte har andra meriter som gör att de inte behöver göra bruksprov.

VeronicaP
0

Fast länkar man så kan det ju inte bli fel ;-)

JennyR
0

Att vara sent ute… jo jag är fullt medveten över att jag är ruggigt sent ute… Och det är mitt eget fel det vet jag.. Men nu är det som det är av olika anledningar som jag inte vill gå in på…

Jag har inga planer på att köra in Orlando enbart för bruksprovet, utan jag vill köra honom efteråt också! Men nu gäller det ju bruksprovet, och hurvida han ska fixa det eller ej. Och han är ju inte helt oförberedd… :-) Jag har inte tänkt forcera ngt, utan får jag honom i vagn nu innan och det går BRA då åker vi och gör bruksprovet :-)

[Billan]
0

# 32

Men ursäkta då !! Gällde inte frågan ifrån början bruksprovet på redan godkänd hingst för fortsatt verkande i avel, eller är jag helt fel ute ??? Sen vill jag nog påstå att en häst vilken det vara må inte är inkörd på några gånger i vagn, möjligen är den körbar, men körningen är inte befäst.

Hanna-D
0

Kanske nytt körprov på generalmönstring kan vara nåt? Spånar fritt såhär mitt i natten…

[Billan]
0

# 45

Det skulle väl vara nåt, framför allt trevligt att se alla fina hingstar framför vagn, eller under ryttare.

Hanna-D
0

#46 Vet inte om det är genomförbart praktiskt eller ekonomiskt men jag är full av bra idéer vid den här tiden på dygnet Flört