Longering och framskrittning !
Longering:
När ni longerar era små älsklingar
brukar ni anvnda inspänning/gummiband på dom då? Jag gör det ibland.
Hur länge longerar ni?
Framskrittning och avskrittning/skritta av
Hur länge brukar ni skritta fram när ni kör? och hur länge skritar ni av när ni har kört?
Hur länge kör ni?
Jag kör Dolly 1-2 ggr i veckan och kör henne 2-3ggr är det lagom?
Jag logerar bara som inledning när jag ska köra in/ rida in en häst, annars så undviker jag det och tömkör istället då jag tycker det ger både mig och hästen mer.
Jag spänner inte in den shettis jag har, då han jobbar bra som det är när jag tömkör honom.
När det gäller att skritta fram och skritta av så beror det lite på vad jag ska göra eller vad jag har gjort med hästen.
Jag har aldrig spänt in min shettis, men jag skulle kunna tänka mig det. Jag longerar ibland, när jag är för lat för att gå hela vägen till corallen. Då longrerar jag så länge jag kan, för jag slutar alltid med det jag gör när han tröttnar, för han tkr det är jättetråkigt att springa runt runt, så därför så blir det inte länge. Idag däremot blev han tvungen då han tkr det är jobbigt i höger varv å måste träna mer där ;)
Fy skäms på mig vad jag är dålig på fram å avskrittning, men vi har bara asfalt en bit ifrån de bra underlagen, så där blir det bara skritt, kanske 10 min eller mer. Fast jag brukar fuska å trava på den lilla gräsplätten starx innan stallet ;P

#2 inte konstigt att han inte vill bli longerad så länge om han slipper så fort han börjar tjura XD sluta när det går bra istället så kommer han ihåg det till nästa gång
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#2 brukar också fuska lite och trva på gräset en bit innan stallet ;D
#3 Givetvis så får han inte sluta om han går dåligt! I början var det längre pass då han bråka så mkt, men han har ju lärt sig nu att bara han tar fram sitt fina steg, sänker huvudet å gör fina galoppfattningar så får han sluta snabbt ;)

Det finns ingen anledning att spänna in en häst med gummiband eller dylikt. Ingen alls. Man stjälper mer än hjälper.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag tycker precis som #6!
Själv longerar jag inte ponnyrna just alls. Ungponnyrna longerar jag aldrig för det är absolut inte bra för en unghäst att springa på en liten ring. Äldre ridshettisen longerar jag sällan och bara ifall hon är på ivrigt humör och barnen ska rida henne. Då longerar jag henne för att få värsta ivret bort.
Istället för att longera tömkör jag eller är ut och går med ponnyrna. Varje dag har jag minst en ponny med mig i grimskaft då jag är ute på länk med hunden. På länk får ponnyn bra kondition och det är en rolig variation från körning och ridning.
Då jag kör skrittar jag före och efter minst en kilometer beroende på hur hård länk vi varit på. Det är viktigt att skritta före och efter tillräckligt länge och att inte fuska.
En till fråga:
Brukar ni galloppera när ni kör?

När jag kör mina brukar dom få galoppera efter att de jobbat färdigt i vagnen (trav).
Brukar vara mkt uppskattat!

#7 länk? promenad eller? =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#8 Jag brukar galoppera mycket!! Vi brukar komma före D-ponnyn i stallet när vi sätter fart ;) Just nu jobbar vi lite på att få rätt galopp. Lika bra han lär sig när man kör så går det lättare när vi väl hittat en ryttare till honom!
#8 Med de välkörda ponnyerna galopperar vi med vagn.
#10 Länk= promenad antingen gående eller springande.
Här i grannlandet kallar vi det länk då vi far ut med hunden/
hästen, ursäkta mig jag fattade inte att det ordet kanske inte används i sverige
#8 Jag galloperar med ponnyrna, för de körs inte i travtävlingar.
#11 Jag bruakr också tömköra eller longera Dolly om hon har stått länge .
#12 Vi brukar komma före våran maxade C-ponny om vi sätter fart ;D

Vart har du köpt gjorden?
#16 Det undrade jag också. Sen kom jag fram till att det troligen är "grunden" till selen hon kör med. Eller vad säger #11.
Tärnsjö är enligt önskemål från bl a mig att framställa riktiga tömkörningsgjordar som är dimensionerade för A/B-ponnyer.
Jag longerar aldrig.
Däremot är jag mycket noga med uppvärmning i skritt samt "avskrittning". Det är A och O för en hållbar häst anser jag.