Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 1601 ggr
SHV-Pysen
0

Sitter vagnen rätt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som sagt, sitter den här vagnen bra? Samma undran med draglinorna. Svängeln ska på något sätt sättas längre ner å längre bak. Bry er inte om att selen är lite stor osv, för det skall fixas, mitt problem är bara vagnen;

Midlingur
0

Alltså, JAG hade aldrig velat sitta så tillbakalutad. Men alla är ju olika. I övrigt är det bra med ett högt skakelfäste som du har.

[Emmelo]
0

Samma som 1. hade aldrig heller velat sitta så bakåtlutad.

Houdini
0

Du kan ju sänka skaklarna lite (ser ut som en vanlig enbetssele)

Är draglionorna så spända fast vagnen ej är i drag? Kanske släppa lite på dem?

Sedan är min undran … VAR TUSAN HAR DU BAKSELEN?

Om du kör sådär kör du på hästen med vagnen om det lutar utför eller skjuter på det allra minsta. I en enbetssele ska skaklarna hänga LÖSA i skakelöglorna.. det är BAKSELEN som hindrar vagnen att åka fram!!!

AusaBausa
0

ska skaklarna sitta så högt? Har alltid trott de ska sitta precis ovanför benen…

VeronicaP
0

När man kör trav så sitter det ju så högt och hästarna travar faktistk bättre då , tycker de går klart bättre med vagnen högt än lågt de vågar ta ut baksteget mer.

Alltså jag vet skitmånga som blir rädda när skaklarna hänger lösa i skakelöglorna då det rör sig för mycket. Bara en reflektion jag har gjort på en del av våra, likadant om skaklarna är för långt ner så har jag haft vissa som gått och *knipit* med bakdelen i stället för att ta ut stegen. Men så kör jag iof inte med baksele och annat heller ;-)

LottaK
0

Skaklarnas höjd beror på kärran.

Ha någon att sitta på kärran och håll själv i skaklarna i ändan. Skaklarna ska vara väldigt lätta, så att det nästan inte fins alls tyngd i dem. Det ska bara vara så lite tyngd i skaklarna att de ligger stilla i skakelöglorna utan att de lyfter upp sig. Detta betyder att kärran är i rätt balans.

Det är svårt att säga på bild, men det ser ut som om du får sänka skaklarna lite. Testa med balanstestet ovan.

#4 Du äger antagligen en sele med fast brösta? En kärra ska aldrig vara fäst ner i fötterna!!!

Skaklarna ska alltid peka uppät eller vara i rak linje. Aldrig peka neråt!

LottaK
0

Äsch, jag glömde sista meningen :)

Ha någon att sitta på kärran och håll själv i skaklarna i ändan. Skaklarna ska vara väldigt lätta, så att det nästan inte fins alls tyngd i dem. Det ska bara vara så lite tyngd i skaklarna att de ligger stilla i skakelöglorna utan att de lyfter upp sig. Detta betyder att kärran är i rätt balans och i den höjden ska man fästa skakelöglorna, dit man lägger skaklarna.

Hanna-D
0

Har visat bilden förut och gör det igen. Har fått beröm av landslagskusk för selning och anspänning och vågar därför påstå att det är korrekt på bilden Glad

VeronicaP
0

#8 Tjusigt som vanligt ;-)

LottaK
0

#8 ett sånt fint ekipage!

Ahnna
0

Jag hade sänkt skakelfästet 10-15 cm, så att vagnens säte blir ungefär horisontellt, och ökat något hål på draglinornas längd. (Samt skaffat baksele!) Det är inte bekvämt för hästen att dra med en vagn som lutar bakåt, särskilt inte med 1-2 personer på kuskbocken. Draglinorna ska vara spända så att svängeln går några centimeter fram och tillbaka när hästen rör sig, men när den står still får de gärna vara lite mer slappa. På bilden ser de för spända ut.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Underbar
0

#8 Vilken fin vagn!!:D var har du köpt den ?

Hanna-D
0

#9 & 10 Tack Generad

#12 Det är en Roslagsvagn www.roslagsvagnar.se

Angel
0

#8 Var har du fått sel-underlägget ifrån.? jag har inte hittat några så små o smidiga..  Fundersam

AusaBausa
0

#6 ja fast jag sa precis ovanför benen inte vid fötterna som du skrev ;-D

men jag har satt skaklarna i rak lilnje så då har jag int egjort fel iallafall…nu var det ett tag sen jag körde häst men ändå..

tanken är att börja köra så smått till sensommar/höst när föling blivit stor nog o lämna mamma… bra o få lite tips till dess..

VeronicaP
0

#14 Det finns ju jätte små fina inom travet som man kan köpa ju :-)

LottaK
0

Oj en sån bra sida jag hittade på internet!

Tyvärr går det ej att direktlänka med min dator :( 

http://www.cliffords.se/korskolan.html

Cattis
0

#17 Fixat

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

LottaK
0

Tusen tack Cattis! :)

Förstår ej varför det inte går med min dator :(

(fast du förklarat hur man ska göra, men det går bara ej)

ThiffannyJ
0

#24 Jag har också frågat Hanna och sist jag frågade så hade hon sytt om dem själv av gamla dressyr schabrak Skrattande

Lägger in en bild som även jag visat förut, här ser man tydligt hur dragläget ska vara.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

SHV-Pysen
0

#1 å #2 det är inte så farligt med lutningen för mig så, jag tänker med på hur det ser ut också, å påverkar hästen.. vi skall ju tävla, så vi vill ju att det ser bra ut..

#3 ja, sänka dem lite har jag också tänkt på. det blir väl lite bättre då. jag har inga erfarenheter av draglinor men bröstan är ju för stor å så också, så skall kolla närmare på det när jag fått tillbaka den (är hos sadelmakarn nu) bakselen är alldeles för stor för att användas. Jag har inte kört honom något hårt, bara testa å knäppt kort på sele vagn, testat sitta i osv. Jag är inte helt blåst.. Alltihopa är på insyning nu, så baksele kommer han givetvis ha senare.

#6 tack, skall testa det!

#8 fint ekipage ;) jag tyckte väl att de skulle sitta lite längre ner..

#11, ja jag får nog sätta vagnen längre ner.. Som sagt, jag har baksele men för stor! Draglinorna har rört sig några cm men vi har ju bara gått lite grann också.. Dessutom har bröstan suttit för långt ner, när den är i rätt höjd så får jag testa igen.

Ok, mina nästa frågor; Sitter vagnen för nära? behöver vi längre skaklar? Förut när vi hade sele med fast brösta satt vagnen bra, då vågrätt. Bör svängeln sättas ner som vi tänkt, i sådana fall vart tycker ni (ta bilden å ritar någon prick i tex paint.)

Hanna-D
0

#24 Stämmer bra. Eftersom jag inte har någon ridhäst längre sydde jag om ett par dressyrschabrak till selunderlägg. Ett dressyrschabrak i stl full räcker till tre selunderlägg till shetland Glad

Angel
0

#22 Misstänkte att de var hemmagjorda.. jag har aldrig sett den modellen i butik, för shettis alltså :)

Midlingur
0

#23 Det är ju bara för någon syintresserad här inne att börja ha det som extrainkomst att tillverka däckelunderlägg :) Vi är flera som efterlyser det.