Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1769 ggr
Underbar
0

Kolik... igen

Ja i måndags fick shettisen kolik igen:( Stackarn.  Vetrinären kom upp och gav han dropp och slanga mm. Han blev bättre efter droppen :D

Men det ska finnas något man får i gång magen med? Några frön vet någon något mer om det ? Var får jag tag på detta?

susanne-s
0

loppfrön? Linfrön?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Underbar
0

Bra! Tack! :D

Milla
0

Men dom hjälper bara om det är sand kolik han har fått

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Underbar
0

Okej.. Vad kan man ge annars då?

Milla
0

se till så att han har bra vatten och tillräckligt, det är vktigt att han dricker ordentligt, bra grovfoder.

Äter han massor av halm? då ska du ta bort det för det kan ge kolik.

Är precis hemkomen från en föreläsning om just kolik

Underbar
0

Okej, så ingen olija hjälper då?

Han äter inget halm, men tänkte att han skulle få 1-2 kg om dagen.  Men halm är inte bra för koliken då?

Okej =)

Milla
0

jo du kan ge halm, det var mest dom hästarna som äter hysteriskt mycket halm. Du kan ju ge honom betfor, sen kunde man även ge parafinolja men jag vet inte hur mycket tyvärr.

Det viktigaste var i allafall vatten och att dom drack ordentligt samt bra grovfoder

Underbar
0

Okej tack så mycket för svaren!:D

Milla
0

alltid roligt att kunna delge det man själv har lärt sig.

Kris_J
0

Om du ger flytande b-vitaminer dagligen kan det också hjälpa till att hålla magen i "styr".

Man skall inte hålla på och mixtra själv. Men jag har vid några tillfällen givit b-vitaminer och salt till kolikhäst i tidigt skede och hävt koliken. På inrådan av veterinär. Svarar de inte på de inom någon timme tillkallar jag givetvis veterinär.

Veritas odium paretFörvånad

Miija
0

Apropå vatten…hästarna är mycket tacksamma om man ger dem ljummet vatten. De dricker mer då och kallt vatten kan bidra till kolik.

[Anna-N]
0

Paraffinolja "smörjer" och kan ge i förebyggande om man har en häst som lätt blir hård i magen/förstoppad.

HannaDolly
0

när Dolly hade ett koliksanfall gav vi henne Fil. Veterinären sa att det var bra, (:

Midlingur
0

Ge olja regelbundet. Gärna linfröolja.

Pyttis
0

Ger mina en msk loppfrö/dag (som svällt i vatten först). Saltar på grovfodret, för att de dricker mer då, samt serverar ljummet vatten att dricka ute.

Underbar
0

Vilket är bäst då av linfröolja eller Paraffinolja ?

[daytona]
0

paraffin olja ska man väl bra ge när hästen fått kolik, inte annars???  Fundersam

[Billan]
0

Förstoppning beror oftast på för lite vätska och för lite rörelse. Varmt vatten med rivet äpple eller morot i kan locka dom att dricka mer eller lite betfor i vattnet. Kli kan vara bra då det gör avföringen lite mjukare. Kli rekommenderas till hästar som man öppnat tarmen på, som inte får bli förstoppade.

Parafin olja gör inte avföringen lös, den bara smörjer tarmväggarna så att avföringen har lättare att förflytta sig. Parafinolja SKA inte ges under längre perioder då den täpper till porerna i tarmen så att näringsiupptaget försämras.

Ahnna
0

Lite OT: Jag har aldrig fodrat med linfrö eller loppfrö, men läste någonstans att man måste hälla på hett vatten innan man fodrar med det, för att något ämne i skalet var giftigt annars. Stämmer det? Det räckte alltså inte att bara låta det ligga i kallt/ljummet vatten, det skulle vara kokhett.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

sanne
0

Vi har gett loppfrö till våran en häst , det gavs uppblött i betfor, med ljummet vatten, funkar hur bra som helst. På Skara sa dom att olja ej hjälper på det sättet att det hjälper mot koliken.

vår häst hade två kraftiga anfall inom 3 månader, efter besöket på skara, rekomenderade dem att han skulle ha täcke när det var blåsigt o regningt ute, då dom gärna står still länge då.. massor av blöt betfor o då m loppfrö, Han har aldrig varit så supersnygg i hullet som han är nu kan jag säga, superblank i pälsen o magen funkar som klocka !

lycka till nu med er häst !

Cattis
0

Enligt den vi köper loppfrön av (Täby Stall o Foder), skall man inte blöta dem alls.

Däremot måste linfrön skållas i kokhett vatten pga blåsyra, eller vad det heter.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kris_J
0

Några som säljer loppfrö har denna information:
http://www.steneberg.se/sida5.html

sanne
0

Hööks säljer oxå loppfrö !

Cattis
0

Jag är övertygad om att det finns mängder med ställen som säljer loppfrön…

/Cattis

VeronicaP
0

När vi fick loppfrö med oss hem efter att en av våra gamla hästar hade kolik så fick vi också order om att inte blöta utan lägga det på maten.

Cattis
0

Jag blötte mina loppfrön som jag gav ett äldre sto med dålig mage ett bra tag, det blev ingen jätteförändring. Sen fick jag av en händelse veta att jag gjorde fel, och lade på dem torra på maten och vips, så var hon stabil i magen efter bara ett par dygn.

/Cattis

Kris_J
0

Jag menade inte länken som ett försäljningsställe utan mer som att det stod ju en del om givor mm.

Cattis
0

#27 Jättebra info.

/Cattis