foder
Jag undrar hur mycket foder och vilken sort ni tycker jag ska ge min shettis när jag bara löshoppar, gör "gymkhana" från marken o.s.v ingen ridning. Vad tycker ni är bäst då?
jag hade inte ändrat foderstaten för det. Inte om ponnyn är pigg, framåt och i lagom hull.
Det är jätte svårt med foder åt en shetlandsponny.Min ena som tävlar och då tränar hårt,han får då en blandning utav havre,betfor,kli.Och så självklart ett bra hö.Han har tillgång till miniraler och salt,och får en gång i veckan ett mått tokoselpulver.Annars har jag ett sto som även haft fång och inte tränas hårt.Under vinterhalvåret går hon endast på ett bra hö.Och har ju miniraler+salt,tokosel!Det funkar bra och båda är i fint hull lagomt pigga och inga brister!På sommaren går de ute på bete under dagen(ej för kraftigt)och får hö+kraft foder (den ena) på kvällen inne i boxen!Ett bra sätt att kontrolera hur mkt gräs shettisarna äter eftersom de är sådana matvrak är att ha stripbetning!Vi har en stor hage med "skogsbete" inte särskilt kraftigt,Och sedan öppnar vi "frukost" och "lunch" åt dem ut mot en åker där det är mycket och kraftigt bete!Vi flyttar alltså staketet ut en bit!Jätte bra tips!
/Jullan