smittsamma sjukdomar
Var inne på STC och tittade på smittoinformationen och det är hemskt vad det huserar KVARKA överallt nu , det är ju nästan så man inte vill åka iväg någonstans för rädsla att få någon smitta.
Det värsta med Kvarka är ju att det är rätt många hästar som inte blir så sjuka utan *bara* blir lite hostiga , snorgia , det är ju inte alla som får bölderna ju.
Ja man får väl hoppas att de som har sjuka hästar tänker mer än en gång innan de åker hemifrån och riskera smitta andra och att om man nu får smitta till sitt stall att man håller på karantänbestämmelserna, vet ju hur jobbigt det kan vara då vi hade Virusabort på ridskolan när jag jobbade där vi fick det i slutet på April (tror jag det var) och vi var friskförklarade i slutet på juli , många rumpor att tempa och många duschar blev det för mig och klädtvätt men vi fick mycket beröm av veterinärerna och vad vi vet så spred inte smittan sig till några andra stall inte ens till mina egna skönt.
Det är ju så att vi denna årstiden är det mycket som flyger runt i smittoväg så jag tror nog att vi alla får tänka till lite och vara försiktig med att åka iväg med våra hästar om vi misstänker smitta och att man kankse inte ska klappa en massa andra hästar och har man nu gjort det tänka på att tvätta händerna ordentligt och byta kläder bla.
Glömde ju lägga in länken till STC
http://www.travsport.se/start.jsp
Jag är där inne och tittar minst en gång i veckan med tanke på att vi tävlar och sen åker iväg med hästarna rätt mycket då är det bra att veta vad det huserar smitta någonstans :-)
Man hör att det är en del sjuka hästar nu. Både kvarka och influensor. Kan ju vara bra att tänka på innan man åker runt i olika stallar med samma kläder och skor och blandar hästar allt för mkt. Brukar ju vara så här den här tiden på året.
Jättebra att du lyfter fram ämnet! Högaktuellt just nu.

#2 Tack :-) Men jag tror nog att avelsmänniskor kanske är lite sämre på att gå och kolla smittoinfon på STC tex mot de som tävlar och tycker nog att det behöver påpekas lite nu i dessa tider då det härjar som mest , likandat på hösten ju .
Tycker också det är bra att folk får en högre kunskap om dom smittsamma sjukdomar som härjar.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Det värsta är att alla talar inte om att dom tex har kvarka, vi råkade ut för detta ett år, vi var där en hel dag, personen sa inte ett ord, knappt två veckor senare stod vi med kvarka på allihop, jag tror vi hadde femton stycken, detta ställe vi var på, var andra folk och tittade, då sprutades elva Unghästar, men enligt personen var det ingen kvarka, vilket det nu var, och det var en bland dom värsta sjukdommar jag varit med om, hästarna stod isolerade i nästan tre månader, men vi stoppade allt hästfolk att få komma hit, så var noga med att byta kläder om ni varit på något hästställe, alla är dessvärre inte ärliga.

Yapp varför inte skriva en liten Artikel om det Millan , Kvarka, hästinfluensa och Virusarbort lite om ikobationstiden/ hur länge man ska vara isolerade efter sista hästen blivit frisk osv , vet att det är ett gissel allt det där och inte alltid så lätt att hitta på nätet , men du är ju SÅÅÅÅ DUUUKTIG på att skriva ju Milllan 

Det är detta jag ogillar mest med att använda hyrsläp
. Man vet inte vilka bacilusker som snuviga kusar har frustat ut över inredningen.
#6 amen hallå varför just jag?? för att jag är livrädd och då menar jag livrädd för att få kvarka på mina hästar?? Skriv själv vet jag haha
¤ 6 virus abort finns det en artikel om här på forumet, kolla under artiklar.

#10 så duktigt slipper jag leta ju garv fast det kan jag rätt bra med tanke på alla rumpor jag tempade när vi hade det på ridskolan *ler* vi var så duktiga med att vi satt upp skyltar runt hela området att de itne skulle beträdas pga av smittsam sjukdom
Men Millan jag vet ju hur duktig du är på att skriva ;-)

En vän till mig skulle byta stall nyligen, och fick veta att det nya stallet precis hade haft kvarka. Tydligen hade veterinären som behandlade de sjuka hästarna sagt "De nya hästarna kan komma så snart de sjuka hästarnas feber har gått ner." Inte sjutton blir de smittfria SÅ snabbt, eller? Som någon skrev ovan, 3 månader, låter vettigare tycker jag. (Men vad vet jag?!)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#12 det där kan då inte stämma. Har läst lite om kvarka just nu och där står det 20 dagar efter sista hästens insjuknande så hävs isoleringen, sen vet jag att någon har sagt till mig som själv har haft kvarka att deras vet säger att det är 10 dagar efter sista hästens insjuknande
Vet inte hur gammal informationen är som jag har läst sen tycker jag kanske att länsvet. vet hur det är och när isoleringen kan hävas.
Jag har också varit i kontakt med kvarka. Den första gången sa den sjuka pållens ägare att det var ungefär som halsfluss. Den andra gången kallades symtomen "dagis sjuka"
.

När vi fick kvarkaliknande symptom för 3 år sedan så tog jag telefonen och ringde upp alla som jag eller någon i familjen varit i kontakt med för att hindra att smittan fördes vidare. Vi informerade också direkt på vår hemsida, pratade med grannar som kan rida förbi och gjorde allt för att få ut information om att vi hade kvarkaliknande symptom. Vi var inte i officiell karantän men vi hade helt klart kvarka, några hästar hade även bölder. Vi umgicks inte ens med våra närmsta vänner som också har häst så länge vi hade sjuka hästar och fram till vi visste att alla var friska.. Tycker att detta borde vara en självklarhet hos alla som har sjuka hästar och kan inte förstå att man i eget syfte ändå håller tyst om det och låtsas som om inget hänt!

Hoppas att den som får kvarka går tillbaka för att konstatera smittväg!

Det som man måste tänka på är ju att rengöra stallet ordentligt då Kvarka bakterierna kan överleva i 12 månader i boxväggar , stall miljö så det måste rengöras ordentligt , decifineras(eller hur det nu stavas ) *S*

#5Det borde vara straffbart att inte tala om detTänk att besöka ett smittat ställe och inte veta det , utan dra hem smittan till sig själv. Veckan senare åker man på utställning och veckan därpå är det hingstpremiering . Någon som kan räkna ut hur många hingstar som inte betäcker den sommaren?
Hoppas jag inte är bland de drabbade då jag tycker man måste vara ärlig med info.

#18. Jag tycker också det ska vara straffbart, men vi är inte dom enda som fått detta ifrån det stället, men personen stod och blånekade, fast jag vet att denne person stod och sprutade elva hästar, men det var tydligen bara en förkylning.
Detta rekomenderas:
stall med sjuka hästar skall hållas isolerat intill dess att 20 dagar har förflutit från det att ingen häst längre visar smittförande symptom såsom variga näsflytningar eller feber.
om sjuka hästar har flyttats till isoleringsstall skall det stall varifrån hästarna flyttades hållas isolerat i 10 dagar under förutsättning att inga kvarvarande hästar insjuknar, samma gäller stall dit eventuellt friska hästar flyttas.
Läs mer:
http://www.travsport.se/appImage/Om_smittan_kommer.pdf
Veritas odium paretFörvånad
Det är ju anmällnings plikt på kvarka, så kanske kan man anmälla en som medvetet sprider smitta. Men det har nog väldigt låg prioritet skulle man tro.
När man skall ställa ut sin ponny så skall ju en hästägarförsäkran skrivas under, där intygar man att ponnyn inte är sjuk och inte varit utsatt för smitta. Man får ju innerligt hoppas att ingen lättvindigt åker på utställning och sedan skriver under hästägarförsäkran om man inte har rent samvete vad det gäller det man skriver under på.

#22 Tyvärr tror jag att det är rätt så vanligt att folk gör det , vet när jag jobbade på ridskolan och vi informerade det så fick vi en hel del *dumma* svar.

Vill bara klargöra att jag och Anders inte har anklagat någon för att ha smittat våra hästar! Vi trodde först att vi fått det i samband med en tävling på Jägersro, men efter forskning så kom vi fram till att ingen annan blivit sjuk. Vi hade tidigare den hösten fått hem ett sto som skulle bo hos oss över vintern, som hade haft kastad kvarka året innan. Den hästen hade bott hos oss i flera veckor när vi fick kvarka, men troligtvis så var det den som smittade iallafall! Vi gjorde stora efterforskningar för att hitta smittvägen men där fanns inget annat fall i vår närhet.
Vill med detta säga att det är VIKTIGT att ta reda på smittvägen om man kan. Det är inget att skämmas för att man får kvarka, men om någon inte tar smittan på allvar så att andra hästar smittas så ska den personen verkligen SKÄMMAS!
Enligt STC är lista över isolerade stall återfinns adressen till ett stall som har hingst anmäld till premieringen i Grevagården. Enligt STC är tre pållar sjuka, prov taget och gården isolerad. Även från trolig smittväg är hingstar anmälda till Grevagården.

JA MÅSTE FÅ SVARA PÅ DETTA
vår gård är den som är isolerad. Vi har valt att ej gå ut med något innan vi har fått provsvaren från veterinären. De hästar som står i Karantän kommer så stå där till länsveterinär säger annat !
natuligtvis kommer ej vår hingst att åka till premieringen om detta är konstaterat. vi ber er att ej spekulera mer utan att ta kontakt med oss personligen.
mvh Sanne O Fredrik
# 26
Spekulationer tycker jag inte heller om därför väljare jag att ta reda på fakta från den källa som i detta fall känns säkrast.

som vad???
# 28 STC s veterinär

JAha o han vet mer än oss ddå eller??? VI kommer få de definitiva provsvaren under dag, du tror inte du kan vänta tills dess o dra egna slutsatser??
vi kommer lämna mer info senare på vår hemsida
Smittinfo finns här:
http://www.travsport.se/sinfo?kommando=smittInfo
Där kan man se vad misstanke om smittsamma sjukdomar finns och vad som konstaterats.

Ja och det står misstanke eller hur???
#32 Har någon påstått något annat? Inget står om att det är er gård. Du har själv valt att träda fram.
Jag läser smittinfo regelbundet och har så gjort ett antal år. Jag tycker det är bra att veta vad man bör vara extra vaksam, då jag åker till många olika stall.

#33 jo det finns sånna som tror annat innan det är bevisat. Men vi väntar svar under dagen.
läser själv smittinfo veckovis. mkt bra att det finns, därför har vi oxå valt att anmäla så fort vi såg första symtom

#34 Förstår eg inte tveksamheterna inför ett kvarkautbrott och bevisföring av det. Antingen har man sjuka hästar med feber, snuva och/eller bölder eller också har man inte. Om veterinären tycker att det är kvarkasymptom så att man lämnar in provsvar så tycker jag det är tillräckligt för att sätta i krantän och informera om detta. Sedan hade vi själva " bara" den bakterie som man uppger ge "kvarkaliknande symptom" vilket innebär att man inte sätts i karantän. Men varje ansvarsfull hästägare sätter väl ändå sina hästar i karantän och meddelar att man är i karantän?! Hade personligen tyckt det varit hemskt om någon kom på oväntat besök när vi hade kvarka och kanske fått det med sig hem på skorna för att jag inte informerat om att vi hade det! Tycker att det slutliga provsvaret inte är så viktigt eg eftersom du redan har sjuka hästar som du skriver själv om. Det viktiga är att förhindra att smitta sprids och att söka efter smittoväg i den mån det går!
Det som alltid oroar mig oavsett vad som står på STC:s sida är hovslagare (som åker från stall till stall).
Den jag har/haft har då inte decinficerat sig emellan besöken i alla fall. Fler som känner så?

#36 Kan hålla med dig där men eg är veterinärer ganska oaktsamma också! För att inte prata om kompisar- vi försöker att vara noga med att inte ha stallkläder när vi åker hem till någon, men det är inte alltid det lyckas. Men vi har vår äldsta dotter på hästgymnasium… De har ringorm där just nu och vi hade hemma hennes häst över lovet. Men de verkar ha stoppat det genom att sätta den drabbade hästen i utebox på skolan. Så hemma har vi i år hingstar och tävlingshästar på stall och avelsston och ungston på lösdrift i det andra stallet som ligger 100 m ifrån varandra. Har fungerat hitintills i vinter…

#35. Efter ditt samtal har jag oxå gått ut med att det är vi som är på STC´s lista, vad mer vill du att vi ska göra?? eftersom vi gör ALLT som vi ska enligt veterinärerna just nu?, Vi svarar gärna på fler frågor, men kan vi ta det utanför detta forum då?? ni är så välkomna att ringa o prata med oss personligen ! tack

#38 Jag får ju hoppas att det inte var för min skull du gick ut med det!! Det jag hakade upp mig på är att du tycker att det behövs mer bevis!

#39, självklart gör jag detta för VÅR skull, vi behöver ej mer bevis på smittan, endast smittvägen.. som vissa redan tycker är klar, vilket den ej är.
Jag har rätt färska erfarenheter av kvarka…och vill minnas att inkubationstiden är ~14 dagar, eller hur?…
Isåfall innebär det ju i ovan nämnda fall att man skulle blivit smittad runt den 9 mars…och just den dagen var västs utställning i Frillesås, alltså många smittvägar att leta bland så det är kanske inte helt lätt alla gånger att hitta "bevis".
Bara en tanke

#41 Det kan gå mkt fortare än 14 dagar också om det vill sig så.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#41, 42 Eller ta längre tid.

#43 Ja absolut.
/Cattis

Mina hästar har inga symptom, men jag var i Frillesås med två av dem.
Hur skall man göra i det läget?
Jag har själv aldrig haft kvarka men jag vet hur det var när ridskolan fick det.
JAg kan väl tycka att Sanne och Fredrik skulle haft gått ut med det direkt MEN för mig är det viktigaste att dom faktiskt har tagit ut vetrinär och har kollat upp det. Kan tänka mig att det finns en del som har smittsamma sjukdomar som inte ens tar ut veterinär och DET tycker jag är fruktansvärt och där borde man lägga ner energi istället och plocka fram dom i ljuset och stoppa dom på tävlingar och utställningar.
Det finns folk som faktiskt skiter fullständigt i om dom har dåliga hästar och det är något som skrämmer mig, jag har ju hunnit vara på en utställning i år och jag kan tala om att jag har varit himla rädd för att mina skulle visa symtom. Ingen av dom har visat någon symtom ännu.
Jag känner väl lite så här att solliden är isolerade och det är bra, sen att dom inte valde att gå ut med det med en gång det är deras val, sen att många kanske tycker det är ett fel val men det är faktiskt inget vi kan göra något åt nu. Tycker vi borde vara glada att veterinär är inkopplade i allafall, sen hoppas jag att smittvägen blir klargjord med tanke på kommande utställningar och premieringar och naturligtvis också kommande avelssäsong.
Personligen känner jag att detta är jätteinfekterat och beror det endast på att man inte har gått ut med det med en gång eller vad beror det på?
Om det är så att det är Frillesås utställningen som är "boven" i dramat då måste man på något vis gå ut till alla dom som visade där för att höra om någon mer har visat symtom, sen vet ju jag också att alla inte är ärliga hur gör man då?

#46 Jag tror att det ligger mkt i det du skriver. Och min känsla är att om man gått ut med misstanken öppet direkt, så hade snacket reducerats. Man kan inte snacka en massa goja eller spekulera lika bra om saker som redan ligger i det öppna.
Jag tycker också att smittvägarna är det viktigaste att fokusera på nu.
#45 Jag tror inte riktigt att den smittvägen är lika trolig som de andra alternativ som finns. Så jag tror inte du skall oroa dig, så länge dina hästar är symptomfria.
/Cattis
Den störst risken att bli smittad är ny pålle i stallet eller att någon pålle i stallet varit stallad i något annat stall under en träning eller tävling.
# 46 Jag tror att detta är så infekterat för att rädslan att få kvarka på sina djur är så stark.
Kan berätta att jag har ett sto bokat hos Jozo i sommar, har fått ett informations blad/mail av sanne och fredrik där det står att dom är isolerade och vad det innebär. Denna informationen är skickade till alla dom som dom har varit i kontakt med samt även informatin ang. betäckning i sommar.
Så dom inblandade är informerade om läget.
#49 men inte behöver man skämmas för att ha fått kvarka eller någon annan smittsam sjukdom, eller är det verligen så
# 48 Jag pratade med en vet. i morse hans åsikt var att det är ponnyerna som sprider runt kvarka. Kunskapen hos ägarna är för dålig om kvarka, finns mer okunniga/oseriösa handlare m.m.
Han sa att om alla som köpte en ny pålle satte dem i karantän i tre veckor skulle kvarka utbrotten minska drastiskt.
Han efterlyste starkare fokus på smittvägar och ordentlig uppföljning av smittvägarna.
För honom var det självklart att skilja på avelsdjur och tävlingsdjur.
De två första punkterna är ju ingen svårighet att följa men den sista punkten har i alla fall vi ingen möjlighet att uppfylla nu.

Jag kommer ej kommenter mer här nu, då alla har sin egen uppfattning om vad som hänt, men om ni kan hålla ut någon timma till så kommer merr information på vår hemsida, jag har oxå börjat skicka ut information till alla som jag ser att det berör.
vi kan ej göra me, låt oss nu försöka ta hand om våra sjuka hästar o det vi behöver göra !

#51 Skämmas behöver man ju inte tycker jag, det är ju inget man får pga dålig skötsel eller liknande, utan det är en smitta. Men det är infekterat ämne, iom att så många mörkar med info om läget och iom att så många är alldeles för snabba med att flytta på/ta emot hästar efter smitta.
Det kan i värsta fall ta oerhört lång tid och i många månader efter karantänen är hävd behandlas man i princip som pestsmittad, eftersom det är en fruktansvärt smitta att drabbas av.
När jag hade kvarka 1999, så blev vi smittade av en häst jag tog hit som kom upp lite snorig (ingen fara, bara vanlig förkylning hette det - måste ha insjuknat i transporten), efter två veckor insjuknade de en efter en. Det var i maj/juni. I slutet av augusti hävdes karantänen. Inte förrän till våren året efter vågade vi åka u, alla rekommenderade att vi skulle stanna hemma bra mkt längre än karantänen. Vi missade flera treårspremieringar av ston, vi fick behålla alla betäckningsston hela hösten (och betala för foder och vård själva). Ett par ston blev så dåliga att de stod på dropp. Så givetvis är folk livrädda för att drabbas. Både för att djuren lider, för at tdet är jobbigt att ta hand om och inte minst för att det är en enorm ekonomisk smäll.
/Cattis

Jag kommer ej kommenter mer här nu, då alla har sin egen uppfattning om vad som hänt, men om ni kan hålla ut någon timma till så kommer merr information på vår hemsida, jag har oxå börjat skicka ut information till alla som jag ser att det berör.
vi kan ej göra me, låt oss nu försöka ta hand om våra sjuka hästar o det vi behöver göra !
# 49 Klart att ingen behöver skämmas för att få någon sjukdom. Öppenhet och ärlighet i sjukdommar tror jag alla vinner på, alla råd och stöd behövs.

Kvarka är inget att skämmas för så länge man är öppen med information och tar ansvar. Alltför många har under åren som gått mörkat kvarka och många har vittnat om hur de sedan drabbats. Om vi istället är mer öppna så tror jag att vi istället har möjlighet att värja oss mot olika smittsamma sjukdomar.
Vi har inga hästar sjuka efter Frillesås.

Tycker ingen behöver skämmas om man får smitta i sitt stall ,det kan vi alla drabbas av , sen om det är kvarka, A2 eller Virusabort , det viktigaste är ju faktiskt att så fort man misstänker smitta tala om det för folk så att de inte kommer och går in i stallet eller annat , för smitta kan alla få men vi vill ju hindra spridningen av det.
sen är väl den vanligaste inkubationstiden är ju 2-10 dagar på kvarka.