tagellös
Jag börjar bli desperat! min åring kliar bort sin man!!! Det är knott och broms, inga löss eller ngt. Stona har inte samma problem dom är lite buliga runt navlar och juver, helt "normalt" men åringen är biten i ansiktet och har blivit tunnhårig på ganascherna, på bringan och MANEN. Vad ska jag göra? Kan jag visa en häst med delvis bortskavd man??? Han var jättefin i sitt tagel innan men nu … 
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Har haft samma problem, du måste nog utgå ifrån att han kan vara allergisk mot knott och handla därefter. Ställ in på stall under de värsta perioderna, köp eksemtäcke, behandla med något av alla preparat som finns (t ex Nylanders, Näckens, Horsol).
Han kom väl från Västsverige? Vi har ett helt annat insektstryck här i Västmanland (tyvärr). Har själv som sagt haft en häst som vart symtomfri när hon flyttade härifrån.
NEJ du ska inte visa enhäst som kliar sej…..
Se om du kan smörja hästen med något. Kliar han sej själv eller får han hjälp?

Han kliar mankammen ett visst ställe mitt på, och ingen annanstans, en dm av manen är numer ett rufs och ca 2-4 cm lång man kvar, inga sår, lite tjock men en varm,irreterad hud.
#2 förklara NEJ inte visa en häst som kliar sig, det är inget kryp… inga löss, Betyder NEJ för att han inte ser "bra" ut eller?
#1 var hittar jag dessa salvor, hästsport affär??
Tacksam för svar.// Susanne
www.gullsmyrastuteri.se
Jag tycker att du kan visa om han inte har löss och bara har skavt av manen på vissa ställen, det brukar ju gå att fixa till skapligt iaf. Men jag tycker absolut inte att han ska visas om han ser sönderkliad ut.
Hallå!
Jag bara undrar för jag har en häst (shettis val.) Han har oxå skaft bort en tuss med man , För alla förbaskade knott och mygg som är. Men på kroppen är det ingenting nu . Jag tänker visa honom eftersom jag vill ha kroppen bedömd och inte hur manen ser ut! Jag förstår att manen kan ge ett spec intryck.Men är hästen fin extriört ska inte manen spela någon roll! Eller varför ställer ni ut? Det är en annan sak om hela hästen är sönderskavd i pälsen och har öppna sår överallt ( svåra exem) och ser allmänt bedrövlig ut! Då kanske man ska ta sig en tankeställare innan man bestämmer sig! Hoppas det ordnar sig för dig!!!! Det är så hemskt när de fina manarna åker av . Men é de inte alergiska , löss lr något sådant så får man ju faktiskt lov att komma i håg att de är hästar inga "prydnader"
/Jullan
#3 inget illa menat utan av lite olika anledningar ska man inte visa en sådan häst. För det första är det inte till hästens fördel och varför visa en häst som inte är fin? För det andra så kommer domaren säkerligen påpeka detta och misstänka man och svansskorv. Hästen kommer att vara stämplad för livet. Kan ej användas i avel även om den senare inte uppvisar symptom. En hingst kan aldrig visas på hingstpremiering och ett sto kan inte stambokföras.
#5 en utställning blir ju som en helhetsbedömning. Och visst blir dom som "prydnader" då våra små troll. Helhetsintrycket av en ponny blir ju helt ändrat om den ser konstig ut i manen. Man tittar påhela hästen och inte bara kroppen. Domaren kommer att poängtera man och svansskorv.
#8 är hela manen avskavd där närmast manken? isåfall skulle inte jag visa den. konstigt att han bara kliar sej där.
#3 Horsol beställer man från N-Vet hemsida. De andra preparaten brukar finnas i vanliga hästsportaffärer. Eller beställ från Börjes, dom är billigast!
Precis som #6 skriver, jag skulle heller inte visa en häst på utställning som hade kliat av delar av manen. Och tyvärr kan det gå rasande fort när dom väl har börjat. Från en liten tuss till bara några strån kvar….

Jeg synes ikke man skal stille ut en hest som ikke er i utstillingsform, men man må selv bedømme hvor ille den ser ut. Er det bare hårene som er korte er det vel ok?
På Vestlandet her hos meg kanskje Norge generellt var det vanlig å ha Fjordhesten med på utstilling ung som gammel rett fra fjøset uten å gjøre annet enn å sette hesten på bilen og vise den frem uten trening, vask eller strigling, man og hale var ofte ødelagt og stygg. Merkelig at dommerne så noe av hesten i det hele tatt. Men fjordhesten lever fortsatt så dommerne er dyktige og heldigvis er tidene forandret og noen tok til vett, for fjordhesten hadde et svært dårlig rykte og ingenting verdt. Men du for en fantastisk hest!!! Se på den nå
Vi må også tenke på utstillingen for showet sin del det er viktig at den er publikumvennlig og det er den med rene pene hester og ponnier som er klar for show. Og det er dere dyktige på!!
Synes jeg
Yvonne
Jag har anmält till Nossebro,nu har min fått eksem men hon kliar sig inte,jag tror inte jag skall visa henne. Visserligen så kliar hon sig inte än iaf.Använder Horsol,smörjer med helosan och idomin.Under man sidan är hon jätteskorvig men inte på den man fria sidan, kan det vara att det blir xtra varmt där under?Fö förtjockad mankam och skorv i svansen.Nää vi blir hemma.

Stackars dig Anita!!! Du drabbas lätt av eksem… Kan det kopplas till miljön? Betet? insekter?

Tack alla ni som svarat. då tar jag in honom från betet, snyft. ska prova ovan nämnda medel och se om det blir bättre, en fråga till bara. jag hade ju inte tänkt visa honom förren i slutet av september om då huden ser bra ut men att han har kort man på ngt ställe, hur gör jag då??? med utställningen alltså, jag är ju nybörjare i denna värld och tar tacksamt emot alla råd och tips jag kan få. /// Susanne
www.gullsmyrastuteri.se
Hejsan!
Jag är inte heller någon expert! Men om man ska gå efter vad Nallebjörn säger så ska man inte ställa ut om hästen är skavd någon stans! Jag har en shettis! Han tänker jag ställa ut till hösten. Han har någon skavank i manen eftersom han bara gnuggat sig lite mot träd och kompisar har kliat varandra! Men man kan ju inte lkä hästarna med kropps strumpa!Ne då kan man lika gärna skita i utställning tycker jag iaf!
#16 nä är hästen skavd visar inte jag åtminstone. Sen får man ju se var det sitter och hur mycket givetvis. Jag håller dom hellre hemma än får dålig kritik för det. Vill inte ha mina stämplade som skorvhästar om dom inte har det. Man blir lätt orättvist behandlad och jag tror inte det gynnar ponnyn direkt.

Jag vill oxå gärna visa honom, men vill ju inte göra honom och mig en otjänst om han egentligen är fin, vill ju inte att han ska bli "stämplad" för livet. Snälla någon med erfarenhet, skulle ni ställa ut om besvären är borta med manen avskavd på ett ställe ca 1 dm långt område längs mankammen???? PLEASE svara någon
www.gullsmyrastuteri.se
#18 om inte mannen står rätt upp och han ser konstig ut så kan du nog visa honom då tycker jag.

bockar och bugar… då håller jag tummarna nu då….Han är så olycklig nu, står inne…..alldeles ensam 
// Susanne
www.gullsmyrastuteri.se
#20 kliar han sej mindre av det? har någon provat aleovera mot skav och så?

Jag har beställt alla salvor jag blev rekomenderad samt ett täcke beställt hoppas han kan klara sig då, Hur visar sig soleksem, det blir mer som eksem eller hur, det har inte han.
Menar du att han kliar sig mindre av att stå inne? Får se… Jag har sett honom klia sig en gång på mankammen under hela sommaren!, och inte mycket annars heller, ser honom ju inte på nätterna när det är som mest knott.
www.gullsmyrastuteri.se
#22 jag bara menade att det finns ju väggarna att klia sej på inne. Men visst har man mkt knott kan det ju vara bra ha dom inne. Prova med solkräm och se om det hjälper. dom har ju lite olika symptom hästarna.

I år är det otroligt mycket knott, mygg och även bromsar.
Så det är inte säkert att hästen har fått eksem. Har flera hästar här hemma som inte kan gå ute kväll och natt pga alla knott. Bl a har mitt halvblod gnuggat av en bit hår upptill på svansen. Det har han aldrig gjort förut. Min eksem häst har aldrig rivit sig så mycket i man och svans. Har t o m en fjording som har kliat mycket i manen. Så håll dom inne när det är som värst med knott och mygg så går det nog över. Sätt på någon salva så att det fort läker medans dom är inne.

Tack för atta svar råd och tips, guld värt !
www.gullsmyrastuteri.se
# 14 det är det säkert.Har 2 jobbar kompisar vars hästar också fått det.Vi står inte i samma stall men samma område hälllesåker-greggered.Det har varit otroligt mycket djur nu,blinningarna är hemska.

Beror ju faktiskt på hur det ser ut , de ponnyer som körs mycket kan få lite slitage på sin man vid manke av däckel och sådant och det gör inget tycker jag…
Sen om man kollar unghästar så kan det stå lite tofsar här och där ibland när manen växer , men delar man manen så kan man ofta dölja det …..
Min häst har inte eksem på något vis! Bara kliar sig för att det är skönt! De skaver också bort manen på varandra när de kliar/gosar med varandra! Så på ett ställe i manen är det lite tunt! Men det står inte upp för det! Ni kan väl kika in denna bild och säga vad ni tror! Gäller den svarta ponnyn! Det är nedåt manken det är! Ursäktar fottot men det var det bästa jag hadde just nu 

fick stopp på kliande islandshäst med probolja, och han kliade mycket och har gjort länge. funkade jättebra på honom.
Har också en "klihäst" i år. Hon har aldrig kliat sig förut (i min ägo i alla fall) men i år har hon kliat av sig en bra bit av manen ända in till mankammen, himla tråkigt då jag hade tänkt visa henne något i år. Hon är aldrig visad så det hade varit kul att ta ut henne. Nu får man väl lugna sig 1 år.
Amor vincit omnia 
just i år tror jag att många hästar kliar sej utav värmen. Dom är svettiga helt enkelt.

Har pratat med en gammal bonde i dag. Han sa att det har väl aldrig varit så mycket broms, mygg och knott som i år. Så det är säkert det som spökar för alla klihästar som inte annars har eksem.

Kan de få eksem endast i manen, alltså att svansen är jättefin?
#34 ja det tror jag, en kompis till mig har en eksemhäst den har bara eksem i mankammen och svansroten. I värsta fall bryter det ut på ett ställe på kroppen. Så visst lär de väl kunna sätta sig bara i manen. Men det kanske är på väg att bryta ut mer?
/Jullan

Visst kan de få eksem i manen. Men det är säkert bara knotten. Någonstans ska det ju börja också.
Kommer ihåg en sommar då min fjording gick på bete långt bort. När jag kom dit och drog imanen (den står ju upp på fjordingar) så flög det upp massor av knott som var inne i manen. Jag fick tvätta henne omg. Det flöt upp hundratals knott när jag spolade henne. Switch är det som gäller när det är mycket knottangrepp. Fast det hjälper knappt det just nu. Har det på alla mina fyra hästar. Dom är ändå irriterade.

Så om de bara har på enstaka ställen i mankammen, är det då troligare att det är knotten än solen det beror på?

Nja, det kan väl vara så att din häst inte tål solen för mycket också. Alltså fått soleksem. Men eftersom det är så mycket knott i år så undrar jag om det inte är knott iaf. Tvätta hästen med äpplecidervinäger några droppar i vattnet. Först med såpa och sedan sköljer du med detta. Det lindar klådrar. Smörj om det är sår. Ta in alla hästar som kliar sig på kvällen när mygg och knott är som intensivast.

Jag har tvättat med problemschampo och kör nu med problemolja. Får se vad som händer.

#39, Dumt använd normalschampo annars får du som det står andra problem. 

#40. Det har jag redan med vissa saker, så ett mer eller mindre gör ingen skillnad.

Använd det bara inte själv. 
många gånger tror jag det är kompisen i hagen som gnager….

Det bästa är ju att ta in vid full sol och vid mygg och knottangrepp. Läker det då så vet man vad det är.

Min häst verkar inte ha kliat sin mankam sedan jag tog in honom på nätterna, har smörjt med skillingaryd salvan i väntan på beställda salvor. han går ute i solen och med bromsen på dagarna!
www.gullsmyrastuteri.se
Min häat står inne om nätterna eftersom han tävlar,och vilar då bäst inne.P dagarna går de ute,och vi använder ett flugmedel som ska vara bra.De har även flughuva.Han har inga eksem.Ändå har han kliat sig i mankammen på ett ställe och börjat på i svansroten.Tycker det käns jätte ledsamt om jag nu inte skulle kunna ställaut honom i september ngn gång som jag tänkt.Vore jätte synd.Men hur mkt ska man igentligen bry sig om?De han kliat av är en liten tuss i mankammen,och i svansen syns det ingentign än.Han har inga märken på kroppen.Om jag lägger upp några bilder till här som jag har tagit i dag,kan ni inte kolla på dem då och skriva vad ni tror.Om jag kan ställa ut eller inte.Vill ju så gärna!Bilden här brevid är inte den bästa,men det var det jag hadde nu,Om du tittar så ser du att det är nedåt manken det fattas lite tagel.Annars är manen "orörd" och jätte fin.

/jullan

Om det inte kan tas för eksem så tycker jag man kan visa.

Om det tex är soleksem så är det ju inte som eksem. Inget ärftligt eller så och kommer inte tillbaka om hästen inte är i stark solsken förstås nästa år också.

#48. Vet man att soleksem inte är ärftligt?
Jag har haft ett NF sto med svår soleksem, jag avlivade henne faktiskt eftersom jag inte kunde hitta någon hjälp för henne. Det är många år sedan nu. Jag har själv fött upp henne och vare sig mor eller 5 syskon eller 1 syskonbarn har fått detta problem. Inte heller moderns förfäder.

Vad jag har förstått så är det inte ärftligt. Är osäker nu när du frågar. Hästar som aldrig varit känsliga för solen förut är det i år. Det beror ju på den extrema värmen och starka solen. Har tex en fjording. Hon kliar sig i manen i år. För ung 5 år sedan var det också extrem värmeböja då kliade hon sig massor i svansen. Annars är hon ok om det är en normal sommar. Hennes avkomma har inget. Inte hennes mamma heller. Har ett halvblod som kliar sig på svansen i år är 21 år gammal. Han har aldrig kliat svansen förut. Osv osv det är extrem värme och sommar i år. Då händer mycket med våra hästar om man inte är uppmärksam. För det går fort för dom att klia av sig man eller svans.
Du skriver ju själv att ditt stos släkt inte fick det heller så….. det verkar ju inte vara så att det är ärftligt.
Sedan finns det ju annan sorts eksem tex mot knott och sånt. Det är en annan sak. Det har iaf jag lärt mig. Rätta mig gärna om jag har fel. 

Enligt SLU är soleksem o eksem samma sak i princip. Dvs ärftligt betingat.
Sammanställde deras artiklar här - Eksem hos häst
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kan ngn beskriva hur soleksem ser ut resp "knott angrepp"
Jag har ingen erfarenhet av det då mina hästar aldrig haft det problemet.
www.gullsmyrastuteri.se
#47 nej det är inte eksem eller soleksem. Det tror jag i varje fall inte! För på kroppen har han inte kliat sig alls. Det är även så att kompisen gnuggar bort lite man på honom när de gosar. Tror jag visar honom,vi får se hur jag gör….
Vårat russ på gården har problem med knott och har varje år kliat sönder sig men i år har han klarat sig riktigt bra och mycket tror jag beror på att han går ute hela dagarna och nätterna. För så fort han kommer in i en box så kliar han så både vattenkoppar och krubbor ryker. Det finns både träd och stenar i hagen men dessa kliar han inte sig emot. Tilläggas bör kanske att vi sprayar han med tar plaster varje kväll också. Innan provade vi alla sorters smörjor, akupunktur, örter osv. men inget hjälpte. Nu verkar vi hittat lösningen.
#54 tarplatser?

ja det är ett slags spra plåster med tjära #55

#51# Inga vet ju helt säkert ang soleksem vise verca.
#53# Soleksem resp knotteksem ser ju likadant ut i princip. Dom kliar sig så dom får sår och taglet rycks bort. För att vara helt säker så får man ta prover.

#54# Tycker inte att det låter som om din häst har eksem. Eftersom du skriver att hästen blir bättre om den är ute dygnet runt. Så mycket knott och mygg som det är denna sommar så borde den klia sig rejält om den får vara ute jämt.
#58 Jo då det är eksem det kan jag intyga. Jag skrev även att vi sprayade honom och det innebär att knotten inte vill sätta sig på honom. Det fungerar väldigt bra, även om det går åt några burkar på en sommar men vad gör man inte för att de ska ha det bra. Förresten har vi i stort sett inga myggor och sedan går han i en hage som det alltid fläktar i då den ligger på en höjd.
#58 min lilla kliar sig ingenting,men under manen har hon fått småknostror och under pannluggen likaså,smörjer och håller på ser riktigt fint ut nu,har satt upp manen så att den ligger på andra sidan så det kommer in luft.Det verkar så konstigt att hon inte kliar sig?Kanske är det bara värmen?
Fjordingen däremot kliar sig i man och ansikte.Vilket han aldrig gjort under den tiden jag har haft honom.Denna sommar,som vi längtar så mycket efter.

Ja, det är en otroligt jobbig sommar för djuren och även oss som måste smörja och ta in och ut djuren.
Tacka vet jag hösten då är dom ute hela dagen och tas in på kvällen. Mycket mindre jobb. Nu börjar man verkligen längta efter lite svalka och sommarregn.