Pass och stamboks problem
Hej hej
Jag har en tolvårig shettis valack som inte har något pass. Vi håller just nu på att fixa det åt honom men det är en hel del krångel eftersom att alla hans papper är borta.
Han står med i webbstamboken och han har ställts ut som två åring men efter att vetrinären har kommit ut och chippat honom och passet är fixat så kommer han tydligen gå under benämningen korsningsponny. Hur kan det här komma sig?
Har du DNA testat honom mot föräldrarna?
Som #1 skrev - man måste ju veta att det är "rätt ponny" som får pass med härstamning och räknas som shetlandsponny. DNA-typning mot föräldrarna och ansökan om ny originalhandling efter att den gamla "dödats" krävs för att det ska kunna utfärdas ett pass till din ponny.
Ett billigare alternativ är då att regga om den som korsningsponny med okänd härstamning i registret som ASRP administrerar.
Borde inte orginhandlingarna eller åtminstonde kopior av dessa finnas arkiverade då hästen stamboksfördes, kolla med registratorn om detta. Finns dom så är det ju bara att fixa med DNA precis som Anna skriver, vi fick nämligen göra det med ett sto som vi köpte, det kostade lite extra men det var det värt.

#3 Har man bara regbevis, dvs att den aldrig fått pass - så var väl regbeviset ett original. Alltså måste det dödas innan man kan göra ngt, om man numera alls kan blodtypa in dem som tappat sina papper?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Vi har pratat med några från bland annat shetlandsförbundet om det här och dom säger att inte papprerna gäller. jag fattar inte varför men så är det tydligen.
Problemet är att ägarna är nog rätt snåla då jag är den som tävlar och vill ha en stamboksförd ponny. Inte dom tyvärr! Men jag har hört ig för lite idag och tydligen så kan man alltså få dispans om ponnyn föräldrar är äldre eller döda. Så att man bara behöver ta DNA på sjävla hästen.
När han ska få sitt pass så kommer han ju DNA testas i samband med det och även bli chippad, så vi vet ju att han är han genom det.
Man DNA testar inte när man chippar, men tagel skall tas.
Veritas odium paretFörvånad

Nej det vet jag men eftersom att vi måste DNA testa honom så kommer vi att göra det idag i allla fall då veterinären är här.
#7 - Veterinären DNA-stestar inte, men h*n tar tagelproverna i alla fall.

Vår veterinär skulle visst hjälpa oss med det och sedan fixa det så att det skickades in eller vart det skulle:P