Ni som kör...(del 2)
Hur ofta, hur långt och hur hårt kör ni era ponnyer? Mestadels skritt och trav, eller galopperar ni dem mycket i vagn oxå?
Kör ni mest "ute" eller mycket på bana?
Kör i skogen. C:a 3 ggr/vecka och c:a 7-10 km. Blandat skritt och trav, aldrig galopp med vagn. Ibland snabbjobbar vi på bana.

Vi kör våran ponny ca 1,5 timme ungefär 5 dagar i veckan. Det blir väl runt 1 mil eller nåt… Kör skritt, trav och galopp, dock inte så mycket galopp då jag tror det gör mer skada en nytta att galoppera en häst längre sträckor. Vi kör bara ute på vägarna och ibland terrängkörning i skog och mark. Är jag på banan blir det oftast tömkörning, jag tycker det är enklare att jobba hästen ordentligt då. Ibland har jag varit ut på långturer med henne, då brukar vi väl vara ute ca 6-7 timmar, kör väl runt 3-4 mil, men då vilar vi emellan, och kör mest i skritt och lugn trav.

Jag kör ju inte trav numer med min tjej så det blir i skogen och på grusvägarna här hemma. nu under sommaren har det inte blivit så mycket faktiskt, det är för mycket broms på dagarna, lång semester för hästarna istället
På vintern när det är snö blir det mest plukåkning, då går hon mer än på sommaren.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
då jag körde med valacken var det i alla gångarter. Även galopp. Han var supertränad då. Annars blir det bara skritt och trav i behagligt tempo.
Jag kör i alla gångarter, men mestadels trav. Galopp brukar det bara bli korta sträckor, förutom då jag och min syster kör dem på travbanan (en träningsoval som ligger rätt så i närheten) då brukar det bli hela varvet i galopp (om de är tränade blir det ibland två varv) men det är fint underlag där. Vanligtvis tror jag att jag kör mellan 3-5 km, eftersom vi inte har nån bana så blir det alltid ute =)
Händer att vi åker på långtur också, de brukar väl vara 1-3 mil, men det är bara när min syster är hemma och då har vi med båda hästarna så att en tömkörs brevid vagnen medan den andra drar, och sedan växlar vi häst.

Körde idag, andra gången hemma med kompisens lånade rockard!!
Längtar tills jag får ordning på mitt renoveringsobjekt, den jag lånar är framtung med alldeles för långa skacklar, dessutom så låg att jag knappt ser över min 95cm höga häst.
Skrittade en 30 min runda, jag klev faktiskt av i vår backe som är ganska brant och lång. Han är ännu inte så mycket körd (ca sex-sju gånger sammanlagt) så han orkar helt enkelt inte. Travade på en åkerkant, några steg i taget med lite halter emellan.
Kör i skritt, trav och galopp. Oftast rakt fram i skogen, det brukar ponnyerna tycka är roligare och ger mer framåtbjudning. Har tillgång till ridbana ca 1 km från gården men använder den sällan. Har 2 km till ridhus, tränade en gång där innan bruksprovet, föredrar att vara ute 
Kör ungefär varannan dag och gör något annat de andra dagarna, tömkör, promenad, vila eller ridning om vi har någon liten ryttare. Hur långt och länge beror på ponnyns ålder och utbildning.
Hej!
Jag kör min "stora röda" varannan dag, försöker variera träningen på banan, i maratonhinder och distans. Kör mellan en och en och en halv timme i varierat tempo. Jag och vagnen väger 110 kg tillsammans. Försöker avbryta när det går som bäst och utgår därifån vid nästa träningstillfälle.
Kör för tränare en gång i veckan. När vi kör distans kör vi ut på grus och asfalt, trav och skritt om vartannat. Jag brukar inte gallopera med vagn. Försöker träna ökad trav i "svenskt lätt 2" dressyrprogram utan galoppinfall.
Hälsar Ulrika G.

kör min ca 3-4 ggr i veckan, förutom nu på sommaren, då blir det ca 1-2 ggr i veckan. kör ca 5-6 km, ibland längre… alla gångarter, utomhus i skogen, tränar ibland i vinterhagen.

varierar, men ca 4-5 dagar i veckan kör jag, ca 1-1,5 timme. mest trav, även galopp, och ca 25 min skritt skulle jag tro. Varierar även mellan ute o på ridbana. Ska jag jobba henne så föredrar jag ridbana, konditionsträning ute
oj vad abitiösa alla är!! nu fick jag lite ångest, hur ska det gå i Halmstad!!
/Emelie :)
Kör lugnskogstur en dag nästa dag hård backträning nästa dag vila sedan lugnridtur nästa dag hård intervallträning näast dag vila så rullar det på sådär.När jag kör skogstur brukar det bli ca:6-7km och när vi kör backe blir det väll en 8km (,men då mycket skritt) Intervall en 4 km
Vila ja hela dagen 

jag håller på att sätta igång våran häst eftr sommarvila så det blir trav på grusvägarna.. inte långa sträckor.. ibland får hon simma osså
Nu är min vagn sönder (punktering och en axel som gick av för vi fick inte stopp
) men när jag kör så kör jag ca 4 gånger i veckan. Försöker att variera paddockträning och ute. Men mest har det bliviy paddock eftersom Moa tycker det är lite för kul att springa. Jag kör i alla gångarter, men mest trav.
Att köra för hårt med hästarna är inte bra! Efter en riktig genomkörare tar det 72 h för hästensmuskler att bygga upp sig igen! När man tränar musklerna så brytar man ned dem kraftigt.Sedan är det viktigt att hästen får vila för då byggs musklerna upp i gen och blir starkare än de var innan träningspasset!Men om man tränar hästen hela tiden utan att den får vila , så bryter man bara ned musklerna och de hinner aldrig med att bygga upp sig! Resultatet blir en häst som är kvar på samma stadie som den var innan du började träna! Dels kan hästen också få skador mm mm Så det är mycket att tänka på innan man sätter upp ett tränings schema.
När vi varit ned på travbanan och kört ordentligt får hästen vila i 3 dagar efteråt!
Annars när jag kör vanlig träninghemma kör jag lungt en dag alltså bara lite uppmjukningstur, andra dagen kör vi lite hårdare och tredje dagen får den vila sedan rullar det på så där! För det är skilnad på träning och promenad! En lugntur med vagnen tycker inte jag att man kan räkna som HÅRD körning, så då tål hästen att gå lite hårdare dagen där på! Det är ju skilnad på häst till häst vad den är i för kondition! Man måste ju börja försiktigt! Varierad träning ät också viktigt så att hästen tycker det är kul att träna!
/Jullan