Fästingar
Idag har jag plockat 2 fästingar på min ena ponny. Jag har faktiskt aldrig varit med om ngt liknande… Har du?
jag hade en fästing som kröp på mig i går så idag var jag iväg och inhandlade fästinghalsband till hundarna. Vet att någon här nere i skåne plockade fästing redan i feb.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Förra vintern ( eller den innan) hade vi sista fästingen i november och de första i januari året efter. Frånvaron av kyla och vinter gör att de överlever.

Tog en fästing på hunden i januari för ett par år sedan.

hm jag har tur för där jag bor peppar peppar har jag aldrig tagit en fästing på våra hästar
så fort det blir några plusgrader så vaknar fästingarna till liv. Hade för några år sedan en hund som fick fästingar i december. Har ju alltid fått höra att de finns under en viss säsong, så nog blev jag paff alltid, men vet förklarade för mig detta.
Jag bor vid sjön på ett väldigt fästingstarkt område så förra året fick jag plocka ca. 80 (!!!!!!!!) fästingar från fölet :(
Än har vi inga fästingar, men antagligen får jag snart börja använda Switch Pour On på ponnysarna igen för att ens lite hjälpa saken.

Har plockar många fästingar på hundarna och katterna. Men bara en enda fästing på en häst en gång.
finns det ngn vacc mot fästingar för hästar som det finns till människor o hundar?

Plockade en på grabben i förra veckan. Det är nog den tidigaste fästingen jag har varit med om, men å andra sidan så var de kvar länge under senhösten också.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Det finns vissa fördelar med att bo i norr ser jag.
ursch ,kryp är det värsta jag vet.!!