Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1379 ggr
PP
0

Trava på asfalt

Har alltid hört att trav på asfalt inte ska vara så bra för lederna, men stärker senorna. Travar ni på asfalt (vid körning/ridning)?

Om - bara korta sträckor eller längre? Är hästen skodd? Isf med sula? Använder ni senskydd?

Kratern
0

Travar aldrig på asfalt. Jag har hört samma som dig, men riskerar inte lederna för att ev. stärka mjukdelarna.

Däremot travar vi ibland på grusvägen hemma. Den är ju egentligen också hård, men vi brukar passa på när den är nyskrapad. Vanliga skor. Inga skydd.

susanne-s
0

Det händer att jag travar mina shettisar på asfalt kortare sträckor, dom är oskodda. men det är ingenting jag gör regelbundet.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Kris_J
0

Travar alltid på asfalten. Har så gjort sedan många år på inrådan från vet och galopp tränare. För var jag livrädd för det.

Veritas odium paretFörvånad

thira
0

Det är inget konstigt med att trava på asfalt, det är precis lika hårt på en grusväg. När jag tränade distansritt (förr i världen!) så var det en naturlig del av träningen att skritta och trava på asfalt. Skodd eller oskodd är upp till individen, hurdana hovar de har.

Kratern
0

#4 Jag vet inte hur dina grusvägar ser ut, men här blir dom som "gungfly" = sviktande när dom blir blöta. Det tror jag inte att asfalt kan bli, men jag kan ha fel. Fundersam

nallebjörn
0

jag tror inte asfalt är så hårt som man tror egentligen. Travar också på asfalt men inga jättesträckor. Försöker köra hästarna på åkrarna men det går mest bara på sensommaren/hösten efter trösket.

Sehvrin
0

Travar på asfalt och har gjort det ända sen vi fick hästarna. Har fö inte så mkt alternativ, då det är rätt långt till närmsta grusväg (som man kommer nånstans på) så det skulle ta låååång tid om man tog och skrittade  på asfalten. Båda mina är oskodda och den ena föredrar faktiskt att gå på asfalt framför grusväg (hon tycker det är obehagligt med stenar)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

SannaHolmgren
0

Hästarna i Kungliga Hovstallet går dagligen på asfalt. De hästarna uppnår också i genomsnitt en mycket hög ålder.

Hanna-D
0

Jag måste köra en del på asfalt för att komma till olika grus- och skogsvägar (bara en är skodd). Har alltid fått höra att det stärker senor och ligament. Har inte märkt något på ponnyerna som ömma hovar eller galliga ben. Asfalten är ju dessutom slät, då är det nog värre med en del grusvägar med stora stenar…

Glömde… Inga sulor, senskydd eller andra benskydd.

paparatzi
0

Asfalt är mjukare än en torr grusväg!!!!

Dessa ord kommer ifrån en erfaren hovslagare, man kan mycket väl träna sin häst i trav på asfalterad vägbana.

Senor stärks, och inga hovskador uppstår, men detta handlar enbart om barfota hästar eller hästar skodda med gummiskor.

Tränar man med järnskor på asfalt, får man endast skritta, därför att glidtiden på hoven blir alltför lång, trav ger alltså skador.

PP
0

#8 Hästarna i Hovstallet har jag hört är skodda med sulor.

Hanna-D
0

#11 Undantag i så fall. Både K1, polishästarna och Hovstallets hästar skos normalt med vanliga järnskor och broddar (året runt).

ThiffannyJ
0

Jag måste också köra en bit på asfalt för att komma till grusvägen ca 1 km på asfalt. På ditvägen så skirttar jag, då det är en del av uppvärmningen, sedan är det skritt, trav och galopp på grusväg, galopp är det på en sandad stig i skogen med gräs i mitten Glad

Har inte märk av något speciellt på hästarna när de får gå på asfalt…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

PP
0

#12 Tja, det var ett reportage på TV där de sa att de hade en sula mellan hov och sko. Det kan ju kanske ha blivit ändrat sen dess. Vad vet jag.

VeronicaP
0

Vi travar också på asfalt  är inte rädd för det alls

UG
0

Hejsan! Jag försöker variera min träning på olika underlag. Jag kör i skritt och trav på både asfalt och grusvägar. Jag upplever att asfalten är mjukare än grusvägarna om sommrarna. Mina är inte skodda.

Hälsar Ulrika G.

Houdini
0

Jag är livrädd för asfaltkörning men har inget val, det tar 35 min att skritta till närmaste grusväg.

jullan
0

Att rava på afalt tror jag inte på! Själv försöker jag att mest trava på mjuka grusvägar (helst efter att det regnat ) Och på åkrar! Dock kör vi endast riktigt snabbt på travbanan! Men därimot att skritta på asfalt ett tag efter att tränings pass ska vara bra för senorna! Men att trava , nej. Det är ju bara att prova själv. Spring på asfalt och sedan på en BRA mjuk grusväg som ska vara som en grusväg är när det är en BRA tränings väg. Du kommer att föredra grusvägen jag lovar! Man blir bara lite dammigare om skorna!Skrattande

Annette
0

Vi har sand på nästan alla skogsvägar. Tyvärr måste man över en ganska stor väg för att komma till de bästa.

Chansen
0

Jag fick rådet att köra mer på asfalt när jag inte hade skor på Zonya eftersom stenarna på grusvägarna skär in i hoven. Så då var det bättre att köra på asfaltsvägen.

VeronicaP
0

#18Många  springer på asfalt kolla alla maraton löpare och när man springer inomhus och spelar fotboll har jag gjort i många år och jag springer hellre på asfalt än en grusväg om jag ska vara ärlig..

jullan
0

#21Okej det kanske bara är jag som är udda då. Men jag väljer att inte springa på asfalt , utan gör hellre som Anette och kör på sandvägar!

june
0

jeg traver alldri på asfalt. det er ikke bra for senene i benet.derimot gjelder det det samme på harde hardpakkede grusveier.ofte er det den overflatiske bøyesenen på frembena som er mest utsatt for skader. men også bøyesenen og gaffelbeinde.harde underlag gir lite fjering.men det er heller ikke bra å ri i for bløtt og tungt underlag heller. vet om en veterinær som var veldig forsiktig med å trene hestene sine på hardt underlag. resultatet var at hestene hans holdt mye lengre(skadefri), enn de andre travhestene der hvor trenerne bare lo og syntes han var tåpelig. at en veterinær velger å ikke trene på for hardt underlag må jo ha noe og si. han kjenner jo hestekroppen.

Moon_light_shadow
0

vi travar alltid små hästarna på asfalt.. men om det är mkt grus på asfalten så skrittar vi bara eftersom dom inte har nå skor på sig ..

jullan
0

#24 de är altså ömfotade

Moon_light_shadow
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nej .. det e så att den minsat hästen hon har haft problem efter verkningen så vi får lov att ta det lungt med henne så därför vi skrittar på grus .. med den äldre så travar vi så mkt hon orkar utan att hon blir slut..

Milla
0

när jag tävlade Fälttävlan så travade jag mycket på asfalt. Vad man däremot ska pasa sig för är att rida/köra i alldeles för mjukt underlag för mycket för det om något skadar mer än det gör nytta.

Allt ska ju ske med en normal dos och utefter hur vältränad ponnyn är.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se