Forts. om min gamla häst ... :(
Jag vet inte vad jag ska göra !!! Jag har tidigare skrivit om min shettis som är 36 år men det känns som att det kommer ta slut snart. Alla tecken tyder på det. Han kan nästan inte tugga höet och han får specialmat för han har blivit så smal. Det är inget fel på han men om han dör snart så är det pga hans tänder. Dom tar livet på honom. Kan man inte få en tandtransplation eller ngt ?? Jag har haft han med mig i hela mitt liv och klarar inte av att förlora honom. Om han försvinner kanske jag gör saker som jag inte borde göra mot mig själv. Han betyder så ortoligt mycket för mig och jag har levt brevid han sedan jag föddes. Vi har alltid kännt varandra och jag vill inte att det ska förstöras pga hans tänder!!! Det känns bara ännu mera onödigt! Jag klarar verkligen inte av att mista han. Jag har redan förlorat så många i mitt liv och jag klarar inte av att förllora den som alltid stått mig närmast. Han är som en pappa till mig, eller kanske en bror, eller en kärlek. Nej, han är mitt ALLT!!!
Jag sitter och gråter nu när jag skriver detta och jag mår så dåligt av att gå och tänka på att han kanske inte finns imorgon när jag tar in han på kvällen..

Om du nu tycker så mkt om din ponny borde du ta ditt ansvar och låta honom slippa självdö.

Det är svårt att fölora sin vän. Men ännu värre är det att se sin vän lida. Tycker du ska tänka på honom och låta honom få somna in. Han kommer tacka dig
Instämmer till fullo med #1 och #2. Det ÄR SVÅRT MEN det kommer alltid en sådan dag hela tiden när man skaffar ett djur. Det är ens skyldighet att se till djurets bästa.
Man får inte vara så egoistisk att man låter sin egen rädsla för sorg går före ponnyns väl, om du älskar honom borde det vara viktigast att han inte lider oavsett hur du känner. Jag kan förstå att det är jättejobbigt för dig.
Veritas odium paretFörvånad

Hur mycket man en försöker så går det inte alltid. Tänk på hur länge han har levt och vad mycket ni har upplevt ihop:) Instämmer med dom här ovan. Även om det är jobbigt så känns det nog både bättre för dig och han om han slipper lida (menar inte att han gör det nu) För övrigt så grattis till en så gammal herre:)
Jag tror nog att du senare kommer må bättre om du vet att han fick avsluta sitt liv lycklig än om han fick gå och "svälta" ihjäl.
Instämmer med ovan. Tänk på hur länge han har levt och vad mycket ni har upplevt ihop.
Han är värd att avsluta sitt liv bättre, även om det nu känns hårt.

Jag vet vad du går igenom!
Tog bort min gamla nordis för 1½ år sen. Det var lika osm du beskriver. På vårkanten drabbades han av gaskolik, vet sa att tänderna var slut, han fick lucern i mängder….
Sen i slutet av sommaren såg jag att det inte funkade längre, han hängde inte riktigt med de andra, gick ofta för sig själv, tappade muskler. Han, som aldrig haft problem med insekter fick stoa fistlar. Jag var ju beredd, men ändå så fruktansvärt jobbigt.
Ringde nödslakt och de sa att hon kunde komma dan efter, jag fick inte fram ett ljud för jag storbölade i telefonen… Men de kom i allafall.
Det är fortfarande sådär så jag börjar gråta då jag tänker på honom, men han hann inte bli dålig, hann inte bli sjuk. Det var för hans skull jag tog bort honom. Det kändes bättre att han fick sluta där än bli helt nergången!!
Men oj, vad jobbigt det var och är!!! Så tänk på hästen i första hand! I det här fallet kan du inte tänka på dig själv!!
Gud vad jag saknar honom!!! Men det var bäst för honom!! Han hade inte fixat vintern!!

Hei
Jeg har også en gammel ponni på 34år,hun har også store problemer med sine tenner,vi har hatt tannspesialist til henne og fått trukket tre jeksler,etter det ble hun mye bedre!
Hun kan heller ikke tygge høy…hun fores vinters tid på Green Power(vet ikke hva det heter i Sverige)hun får ca 2kg av dette til dagen,og er rett fint i hold nå,ikke tykk akuratt,men ikke et sjelett som hun var føre vi startet med det…Ellers så får hun betfiber og sitt kraftfor(ca 1/2l) oppbløtt.
Jeg har akuratt samme problem som deg…klarer ikke å ta bort henne,hun er jo ikke syk og frisk som en fisk ellers,men to ganger i året har jeg min vetterinær til å sjekke henne,så jeg selv skal ha god samvitighet for at jeg ikke lar det gå for langt!
Så stå på,gi han Green Power,da kan han leve i noen år til!
Ha så mye lykke til!Jeg tenker på deg!
Det är väl just tänderna som kan bli ett problem hos gamla hästar. Svårighet att tugga maten. Låt honom bara inte svälta ihjäl, jag minns en hund vi höll liv i alltför länge bara för att vi var för ledsna för att avliva henne. Egoistiskt, ja.
Styrkekramar till dig så du klarar att göra det rätta och att du själv klarar det. Det gör man. Men svårt blir det.

Oron över sin gamla häst är ofta värre än sorgen när den är borta. Så var det för mig när vi hade vår gamla. Varje gång telefonen ringde trodde jag det hänt henne något. När beslutet väl var taget och avlivningen utförd kände jag bara lättnad och tänkte på de fina minnen jag har av henne.
Jag säger som många här ovan,visst det är hemskt när man levat så länge med varann men man måste tänka på hästens bästa..iom att han går ner i vikt fast du blötlagt mm så är det väl tid att ge honom ett värdigt slut…
Se framot och när sorgen lagt sig lite ,leta en ny vän att få dela många underbara år med,även om det inte känns så nu.
Så var tacksam att du fått haft privigegiet att få haft en vän så länge..Inte alla som är förunnat det…

Vart tog trådskaparen vägen? 

tack så mycket för alla hjälp….
Vi ska avliva han när han inte klarar av någit mer. SÅ län ge han är pigg så kommer han finnas kvar men det är svårt att vänja sig vid tanken…

Hur menar du med att han inte klarar av något mer? Är det inte då bättre att slippa se sin ponny bli helt loj och inte orka eller kunna göra något?
Undra också lite vad som menas med _inte klara något mer.
_Om han nu inte kan tillgodose sig maten och går ner i vikt, vad mer är det du väntar på?
Funderar i samma tankar som #15
Funderar lika som #15
Varför vara egoistisk och tänka på hur Du mår om han måste avlivas…tänk på hur han mår istället. Vet hur svårt det är att ta bort djur man har i ens närhet, o även andras… Men skaffar man djur MÅSTE man tänka på deras bästa, det är vår uppgift o förb. skyldighet att se till att dom inte plågas eller far illa på Något sätt. Även om han verkar vara pigg, så kan jag tänka att det måste vara j**igt jobbigt att inte kunna äta vad dom helst som han alltid gjort förut!! Ska du ge han "passerad" mat istället då kanske??? 

ja e inte egoistisk… när han inteorkar menar jag att han blir sjuk för han mår bra nu men kanske inte så länge till, tro ni verkligen att jag är så egoistisk o låter min häst s´jälvdö eller nåt sånt!!!???
skulle verkligen uppskatta om man blev lite stöttad istället … :/
sorry men det lät så på dina inlägg här, tyckte jag iaf 

Vad har veterinären sagt om ponnyns hälsotillstånd?
Tycker h*n att det är värt att låta honom fortsätta?
Här är lite om gamla hästar med dåliga tänder:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=861072&highlight=t%E4nder
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=836464&highlight=gammal

tack så mycket 20
#21 Jag är också nyfiken på vad veterinären tycker? Det borde väl vara avgörande, inte vad folk tycker på ett forum?