Fodra Hingstar

han ser väl lagom ut i hullet.
Jag ger inte någon av de vuxna hingstarna annat än fri tillgång till ensilage. 2 åringar få lite extra kraftfoder.
Bethoven som står på stall och Eminem får lite extra kraft (inte för att de behöver det ) ;-)

Men de vuxna hingstarna..gör de något?

Mer än att de går en hel flock ihop så gör de inget just nu nä , men den ena han verkar i avlen i vanliga fall *ler* Jag har börjat tömköra lite men jag tycker inte att de behöver ha för matens skull utan får de så är det för att de har varit duktiga och gjort någe bra och vill så gärna komma till mig nästa gång.
Här äter de bara hö för tillfället, Lysol ska få banta till premieringen han är sååå rund.
Veritas odium paretFörvånad

Trodde det var överlag som hingstar var svåra att hålla i hull
#5 Det är väldigt olika.

här är lite olika… Jozo går juh själv i sin hage, han får hösilage o ganska mkt kraftfoder när han komme rin, han är lagom i hull tycker jag.
Tombstone går med unghingstarna på lösdriften, han behöver lägga på sig ytterligare innan premieringen, han får en hel del kraftfoder inne, o fri tillgång till hösilaget.
jag ser gärna att hingstarna lägger på ngra extra kilon under vintern för dom brukar tappa en hel del under betäcknings säsongen..

#4 Kanske sätta igång med tömkörningen så han får jobba lite 
#8 hmr…….

#9 Bara ett litet tips i all välmening 
#10 tack, ska försöka få ändan ur stolen någon dag…..jag är så himla upptagen av "allt"………Jag leder ju honom in och ut från hagen så lite motion blir det ju ändå….
Jag är inte alls lat och det är mååånga månader kvar……
Hur mycket kraft äter era ettåringar som är uppstallade..?? eller vad äter dom?…=)
Aldrig mera krafft i alla fall, förlorade 2 hästar i höstas av krafft breed (botulism och ja, prover tagna + obduktion utförd)
Döda djur eller jordrester orsakar botulism sannolikeheten att de skulle komma från fodret om det är rätt förvarat är inte jättestor. Snarare utfodringsrutiner. Men rätta mig gärna om jag har fel, menar du att prover tagna på breeden har påvisat botulinumbakterier, intressant vore i såfall att veta hur det hamnat där. Har ni underrättat producenten?
Vanligare är ju annars att hästar som äter i dåligt rengorda krubbor eller stråfoder från skitiga hagar får botulism.
Jaha då har väl SVA fel då, naturligtvis har jag ju dräpt hästarna själv gemon bristfälliga rutiner , efter 25 år med egna hästar, aldrig en sjuk häst och så dör plötsligt de två som äter just det fodret och det analyseras och obduktion utförs vilken påvisar botulism…
De andra hästarna som äter ur precis lika "skitiga" krubbor lever i alla fall.. och är då inte sjuka, tilläggas kan att de INTE åt breed fodret (fast den ena hästen som dog åt från gräsvall där fodret hälldes ut eftersom de inte ens var uppstallade då, och den andra ur hink eftersom hon var för liten för att nå upp till krubban, men hon hann ju äta ur den (dessutom nya) hinken i nästan två veckor innan hon dog, så den hann säkert bli dödligt skitig?
Jag som är väl utbildad inom häst kan naturligtvis inte utfodra hästarna korrekt, dessutom har jag naturligtvis jätteskitigt stall.
SVA vet naturligvis inte heller vad de pratar om, kanske du kris j kan ge dem lite info så att de lär sig?
Annars kanske du kan ta reda på fakta innan du hugger någon i ryggen och anklagar folk?

#15 Tagga ner nu! Du fick frågor på ditt inlägg, inga hugg i ryggen eller anklagelser. Man måste väl ha rätt att ifrågasätta om man undrar?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Om någon skriver att jag har bristande hygien, dåliga utfodringsrutiner och skitiga hagar så anser jag det som ett direkt påhopp och borde sägas ifrån från ditt håll.
Men det kanske bara är så att vissa får utrycka sig hur som helst?
Jag upplever detta som MYCKET otrevligt och dessutom som ett personangrepp.

#17 Kristin talade endast om vad so är vanligt, som information. Ingenstans läser jag, eller tolkar ens med bästa (sämsta) vilja det du säger att hon skriver. Så vad ska jag säga ifrån? Jag tycker att du angep hennes inlägg på ett otrevligt sätt, inte att hon anklagat dig. Måste du alltid tolka allt som det värsta tänkbara? Kan du försöka läsa hennes inlägg igen och se om du ser det jag gör?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#17 Botulism kan komma från hö också som du kanske vet (inte bara hösilage alltså). jag har inte läst allt, men har ni analyserat själva fodret (krafften)? det kanske var stråfodret dom fick botulism av? behöver inte vara bristande hygien, utan ren otur att det sitter lite jord nånstans som man inte sett. det sprider sig ju i hela balen och alla hästar insjuknar ju inte i botulism trots att dom utsätts för det.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
liiite svårt att få botulism av stråfoder när hästarna går på bete och inte ännu äter hö.
Fast det är ju klart, det kan ju alltid komma med lite jord på gräset om de äter för nära rötterna…
Bara det att för att botilium gift ska kunna bildas så måste miljön vara syrefri (vilket den inte är i min havrelår, ang breed fodret)
#20 Jag anklagar inte dig för någonting. Däremot ställde jag en fråga till dig. Bristande hygien är inte samma sak som att du har gjort något fel. Påvisat botulism skriver du, det är alltså inte helt fastsslaget? Har du meddelat producenten av Krafft?
Saxat ur ett examensarbete av Jenny Bergold:
"1.2 Smittvägar
För botulism finns tre potentiella smittvägar. Den vanligaste vägen är via intag av preformerat toxin i foder av dålig hygienisk kvalité (29, 38).
Toxinet har antingen kontaminerat fodret eller bildats i fodret. Eftersom sporer finns i jorden kan de komma med i grovfodret när hövallen slås (29).
Den anaeroba ensilageprocessen utgör en gynnsam tillväxtmiljö för Cl. botulinum och det gör att hösilage med ett pH på över 4,5 är en potentiell smittkälla (9, 28, 38). Även i annat foder som hö och havre kan sporulering ske om kvalitén är nedsatt och gynnsamma förhållanden finns. En ytterligare väg för toxin att bildas i hösilage är att döda djur, som till exempel sorkar och möss kommer med in i hösilagebalen och sedan plastas in. Det döda djuret kan ha bakterier i gastrointestinalkanalen som i kombination med den anaeroba miljön gör att risken för sporulering och utvecklande av toxin är stor (9).
Den andra smittvägen sker via ett oralt intag av sporer som sporulerar och etablerar sig i tarmen och där börjar producera toxin vilket ger en toxikoinfektion. Denna smittväg är vanligast hos föl och ger upphov till ett sjukdomstillstånd kallat "shaker foal syndrome". Vuxna individer drabbas i regel inte då den normala tarmfloran hämmar dessa sporer (26, 38). Nu finns det dock studier som indikerar att gräsbetessjuka skulle kunna vara en toxikoinfektion hos vuxna hästar orsakad av botulinumtoxin typ C (7, 15).
Den tredje smittvägen är via sårinfektioner, framför allt kastrationssår, navelbråcksoperationer och djupa sticksår där sporerna kommer in genom sårkanalen och i den anaeroba miljön kan övergå till en vegetativ form och börja bilda toxin (9, 37, 38)."
För den som vill läsa hela arbetetet finns det här:
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001408/01/EEF.pdf
påvisa = ge bevis för visst förhållande (titta i lexikonet)
Går det att bevisa på något trovärdigare sätt än en obduktion/frakt för 9863 kronor så vill jag gärna veta?
# 22 Två gånger har jag frågat dig om foderproducenten meddelats, är de underrättade? Och vad säger de i så fall om hur det kunnat hända?
Jag ifrågasätter inte något av de du skriver, men jag utryckte mig kanske oklart huruvida det påvisats att botulinimbaterierna fanns i Krafften. Det är för mig av stort intresse att veta då jag utfodrar mina med Krafft. Det som vore intressant är om det i såfall blivit något "fel" i prcessen vid tillverkningen, eller om säcken skadats eller lagrats på olämpligt sätt hos tex hos försäljaren. Var det Krafft breed?
Det är ju en viss skillnad om man påvisat förekomst av botulinumtoxin hos hästarna och inte analyserat fodret, jag förstod inte av dina ovanstående svar om det var gjort.
Med hopp om att inte bli vantolkad igen.
Beklagar din förlust /KJ

#20 men herregud ursäkta då att man frågar…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Hallå! Jag tycker att det är jätte tråkigt att dina hästar har gått bort. Vi är många som är måna om våra hästar och tro mig men det finns VÄLDIGT många bra hästmänniskor med många års erfarenhet som fått hästar att duka under på grund av dålig kunskap om foder. Det är ingen anklagelse precis som tjejerna tidigare har skrivit utan bara för att komma fram till vad som igentligen hände. Om du inte har underrättat foderföretaget tycker jag personligen att det är dålig hästhållning då det innebär att fler hästar kan komma att dö. Nog med hugg. Tror personligen inte heller själv att det kommer från kraft då fodret ska vara lagrat i syrefri miljö med en ts halt under 30% för attd et ska bildas botulism. Men det finns alltid undantag. Någonting gick fel oavsett var det gick fel för tro det eller ej vi är "bara" människor så måste du ju får reda exakt på vad som var fel, annars riskerar fler hästar att dö antingen dian egna om bristen finns där eller hos oss andra som köper ovannämnt fodermedel.
För att återgå till frågan om att fodra hingstar så ska man alltid ha analys på sitt grovfoder då det kan skilja enormt mellan olika foder för att sedan kunna lägga till ev kraftfoder. Tänk på att hästar är inte gjorda att äta kraftfoder och att det bör endast ges när det saknas något i foderstaten.
Tack på förhand och lycka till!