Tidiga föl eller inte?
Har funderat på en grej, i vanlig ordning. Det är inte helt ovanligt att folk kläcker ut sig alla möjliga bannor när man berättar att ens sto ska föla i april, men efter att ha läst tråden "Dräktiga ston" så verkar det ju vara rätt många som ska ha tidiga föl i år…? Och det rör sig inte direkt om "buskavlare" heller.
Så varför är det så skamligt att ta ett tidigt föl? Vad anser du att det finns för fördelar och nackdelar med det? Vad säger forskningen, nån som vet?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

På avelskonferensen med Helena Kättström så nämnde hon bl.a. följande:
"De flesta ston har "vintervila" under höst-vinter då de inte brunstar alls. Det som stimulerar till aktivitet är ökad dagsljuslängd. Bäst förutsättning för dräktighet är runt midsommar, då både dagsljus och bete erbjuder optimala förhållanden. Man brukar säga att maj, juni och juli är de bästa månaderna för betäckning. I januari sker generellt sett ägglossning vid 25% av brunsterna, i april har andelen ökat till 50% och runt midsommar är det i princip uppe i 100%.
Fölbrunsten ("9-dagarsbrunsten") kan komma efter 4-10 dagar. Vid denna brunst är det något sämre dräktighetsresultat samt högre frekvens tidig fosterdöd. "30-dagarsbrunsten" är den 2:a brunsten efter fölningen och inträffar oftast dag 25-35. Generellt sett är detta en mer gynnsam brunst för att få stoet dräktigt."
Vidare så framkom följande:
"Genomgående ville Helena betona vikten av ett gott hull och näringsstatus på stoet. Överdriven fetma har naturligtvis sina speciella risker men det är vanligare att magra ston får problem med dräktighet. Runt fölningen är det positivt med lite "för" gott hull på stoet då detta hjälper henne att komma igång med brunsten och nästa dräktighet. Är stoet magert så skjuter de oftast på brunsten och har även en stor andel tidig fosterdöd. Helena rekommenderade också att stoet bör ha fällt klart och fått en blank sommarpäls innan hon betäcks."

#1 Men det där är ju väldigt relativt. Bor man i Skåne eller Norrbotten så kommer ju vårsolen olika fort och är olika varm, t.ex. Och hur är det med Danmark, Tyskland och Holland etc.? Deras betäckningssäsong måste ju skilja sig markant ifrån vår.
Mitt ponnysto betäcktes i maj förra året, på en helt naturlig brunst som jag inte hade försökt påverka alls, och hon tog sig direkt. Mitt fullblodssto har redan brunstat 2 gånger i år, helt utan påverkan av lampor eller hormonsprutor. Hon började alltså brunsta i februari och ställde upp sig för hingsten helt av egen maskin. (Dock hade jag inte tänkt betäcka henne med en shettis!
Så betäckt blev hon icke!)
www.stuteriprecious.se
Personligen vill jag inte ha tidiga föl. Maj-föl passar mig bäst och jag ser ingen anledning att få tidigare föl. Bara massa extra jobb att få föl när det är snö, lera eller knöggel i marken. Vill att fölen ska vara utomhus så mycket som möjligt från början.

#3 Kan hålla med dig, faktiskt, men för egen del så har årets föl med höstens planer att göra. Av olika anledningar så blev jag "tvungen" att ta ett april-föl eller inget föl alls. Så det blev ett april-föl. 
www.stuteriprecious.se

Jag vill ha något föl i april faktiskt det gör mig inget alls då vi ofta ändå släpper våra på bete i slutet på april sen gärna någon i maj jag vill inte ha senare eg ibland blir det ju tyvärr så och då får ibland stona stå över att ombetäckas just pga jag inte vill ha för sena föl .

#2: Självklart får man anpassa det till var man bor och vad som passar en bäst själv också. Helenas råd var generella och kunde tas som en tumregel baserat på många års forskning och erfarenhet.
Själva vill vi helst ha fölen på sommaren då stona är på grönbete.
Kan än en gång rekommendera så många som möjligt att gå på Västs avelskonferens med bl.a. Helena Kättström! Man får mycket intressant information och många råd och tips samt möjlighet till att ställa frågor och diskutera.

#1 låter som en mkt lärorik & intressant kurs du/ni har fått delta i hoppas att hon även kommer hit till "nords" område någon gång & har föreläsning..
Mitt sto fick ju som bekant föl nu på självaste påskafton & i dessa trakter där vi bor så kan jag ju med "facit" i hand säga att detta är inte att rekommendera om man tycker som jag att sto & föl ska kunna få vara ute någon timme per dag dom första dagarna iaf för att sen kunna vara ute mer ju äldre fölet blir.Som det är just nu så har vi haft -20* nattetid & flera minusgrader på dagarna vilket gör ju att jag absolut inte törs ha dom ute några längre stunder..Idag fick dom dock komma ut i 10 min så pass att mamman fick röra på sej så mycket som möjligt iaf..Jag hoppas nu på att det vänder & blir varmt på dagarna igen..
Anledningen till att det blev ett så tidigt föl för oss var bara för att det stämde så bra förra våren med utställningarna när vi ville jaga "dubbelguldsdiplomet" på penny..
Men som sagt jag kommer ALDRIG mer att betäcka så här tidigt..Jag håller med #3 att maj föl är nog det bästa för oss i dessa trakter..Men detta är "bara" vad jag själv tycker..
maj passar mig perfekt dock ska jag ha två föl nu i april och det känns helt ok ändå.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Jag föredrar att få föl i maj-juni av samma anledning som #3.
Personligen vill jag ha fölen i maj när värmen kommit, tycker att mor och fölis ska kunna vara ute så mkt som möjligt.

Jag vill gärna ha "tidiga" föl av olika anledningar, o iår kommer våra två föl (förhoppningsvis) i April, sen ett sto som ska föla i slutet av juli. !!! det tycker jag är sent, så henne kommer vi ej att betäcka om. men Maj är väl kanske mer optimalt än April, men nu blev det så !!

Jag vill ha föl under den tiden på året då stona kan föla ute och vara ute i princip hela tiden efter fölning. Jag har däremot frångått mina egna principer ett par ggr, bland annat förra året och kommer (om allt går bra) i år att få tre föl mellan slutet av april och första veckan i maj. Nästan en månad (om man bor där jag bor alltså) för tidigt för att det alls skall vara okej enligt min åsikt.
Varför jag inte gillar att ha fölen så tidigt att de måste stå på stall första tiden, har jag mina skäl till, men går inte in på dem här och nu.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Maj är en bra månad för fölning. Hittills…hur det ska se ut i framtide med dessa klimatförändringar vet man ju inte. Kanske kommer våren ännu tidigare?
I maj brukar värmen vara mer pålitlig, så gräset kommer med tanke på stoet och backen blir varmare med tanke på fölet som ligger ofta.
Jag vill inte ha fölen i box för mycket utan vill ha ut dem på hagmark mycket och snabbt, i den mån väder tillåter, förstås. Finns också här anledningar till detta.
Tillägg: April kan tänkas bli en fölningsmånad…men det får vi se hur det artar sig nu under våren.

2006 fick vi ett av fölen redan den 13 april och det är alltför tidigt enligt mitt tycke. Tror inte att det räcker med att de fick sova inne en månad samt att de inte kunde vara ute så mycket som jag ville. Gräset hade iofs börjat komma redan när Guvele föddes, men det var fortfarande för kallt för att ha dem ute under för långa stunder.
Jag vill ha mina föl i juni. Dels har jag hunnit hem från skolan då och dels så tycker jag att det är perfekt väder. Fölen kan födas ute och kan i princip vara ute dygnet runt fram tills det är dags att ta in dem från betet på hösten. Arbetsmässigt är det också en fördel att slippa ha dem på box men ffa tycker jag att det är bäst för stona och fölen.

Och då bor ni ändå på sydligare breddgrader. 

#15 Precis, men är man lite pjallig så är man :-)
Har haft aprilföl som tidigast och det var i mitt tycke för tidigt. Jag vill ha fölen i maj/juni för att de ska kunna vara ute så mkt som möjligt även om stona fölar på stall.
Det beror ju helt o hållet på hur vårarna är men generellt får man ju räkna med kallt och snö här vi bor. Så för min del har vi valt att betäcka stona tidigast i juni. Vi har alltid fölen på stall första tiden ändå nattetid så för den delen kvittar det, men just att det blir korta stunder ut och in under en ganska lång period om de fölar tidigt.
Jag vill att stona ska hinna beta grönt gräs innan de fölar, stona ska föla ute och det ska vara så varmt att fölen är ute dygnet runt.
Vi har fått föl i börja av april någon gång, det är inget som jag önskar. Alla har säkert en idé när man väljer tiden för fölningen.
Min idé är föl som föds ute och lever sin första sommar i en flock som går på rejäla beten får mycket bättre rörelser, och muskler än de föl som tillbringar mycket tid i box under sina första levnadsveckor.
Jag har ingen bevisning som håller utan det är bara mina egna iakttagelser. När man ser fölen i sin flock så leker fölen med varandra i full galopp för att sen slänga sig ner och sova på direkten. Den typen av träning missar ett föl som inte lever fritt.
Jag har fått föl mellan mitten av maj och 1 augusti, så jag har provat alla varianter tror jag… I år kommer fölen i april och jag tycker det är helt okej. I de flesta fall är vädret och underlaget tillräckligt bra här då så att de kan vara ute i hage hela dagarna redan från början och de går ut dygnet runt så snart vädret tillåter.
när jag var i halvblodsstall o jobbade så hade vi föl redan från februari till maj o då var maj sent! Men det blev mkt passande med att få ut sto o föl ngn timme i paddocken o sen in m dem i stallet igen istället för som nu att de kan gå ut nästan direkt i hagen…
Så när det blev tal om att betäcka shettisar blev jag så paff att det var så sent på våren- sommaren som var "normalt" i denna avel men..
.. tycker det var kanon att kefir fölade i maj förra året då började det vara varmare ute o föl o mor kunde gå ut snabbt…i år är hon beräknad att föla i juni o det känns ännu bättre för nätterna har hunnit bli lite varmare också…majnätter är kalla också även om man bor i Skåneland…
…det blev mkt passande med att få ut halvblodssto o föl ngn timme i paddocken o sen in m dem i stallet(för att det var för kallt o vara ute ngn längre stund) igen istället för som nu att de kan gå ut nästan direkt i hagen…
Tycker juni är en bra månad :-) Har haft ett par i början av maj men tycker att det är lite för kallt då + att vi har inget gräs att tala om förrän typ juni….:-/

Hos mig har det fötts föl allt mellan 9 mars och 4 juli. Föredrar april eftersom de oftast släpps på bete rätt tidigt. Jag vill kunna ha sto med föl inne på stall nattetid för att bekanta mig närmare med fölet.
Man får se till ens egna möjligheter att ta emot fölen oavsett tid på året och naturligtvis i första hand till djurens bästa. Jag har ju mina inackorderade och måste därmed rätta mig efter vad stallägaren bestämmer med bete osv. Ingen av mina uppfödningar verkar ha tagit skada av de ev. "felaktiga" födelsemånaderna.
"Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen…"
Foto: Rosa pyjamas och ytterjacka fungerar alldeles utmärkt om det är kallt ute - även för en liten fölunge!
#23 Åh, vilket fint täcke lilla fölis har
.
Har du några ungefärliga mått på det? så kanske man kan sy lite i förebyggande om det skulle behövas 
Wow, vad bra… då ska jag ut och shoppa hundtäcke idag
. TACK för tipset.

Vi fick föl i helgen men normalt sett så föredrar jag att få föl efter 1 maj. Dock så har Rose varit ett problemsto de år vi ägt henne. Hon har hos tidigare ägare fått ett föl. Vi köpte henne som 12- åring och hon har inte blivit dräktig, kastat och resorberat! Så när Tiger kom hem till oss redan i slutet av april så släppte vi henne med honom såatt vi skulle ha god tid på oss att kolla henne ovh ev betäcka om henne. Hon var brunstig när vi släppte ihop dem och hon tog sig direkt!!
Förra året fick jag mitt föl 10 juni, vilket jag tycker är ganska optimalt för mig. Jag vill att stona skall få gå lite på bete före fölningen och vänja sig med gräs och osv.( har 2 fångston…)
Jag vill inte att det är för kallt på nätterna heller. I år får jag 3 föl mellan 22 maj - 15 juni, så dom ligger helt inom marginalerna för min del.
Fjolårets föl fick dock vara inne en del första dagarna eftersom det var gassande sol och 30 grader varmt, och han blev hänging av värmen. Eftersom vi har en stenladugård som ligger nergrävd i backen ( sutteräng…) så är det svalt och gott där på sommaren. Efter första 2 veckorna blev det svalare och han har gått ute dygnet runt sedan dess, förutom vid avvänjningnen.
#24 Olika hundtäcken med storlek 55 cm i rygg brukar passa bäst första två veckorna (welsh mountainföl). Kanske pjoskigt med täcke på men eftersom mina ponnyer inte har tillgång till varmt stall (enbart lösdrift samt boxar i anslutning till den) så kan det ibland behövas värmade täcke på fölen.
Naturligtvis har de inte täcke på hela tiden utan då jag ser att de faktiskt fryser. Med täcke kan de också vara ute i hagen betydligt längre än utan - oavsett väderlek - vilket uppskattas av både fölmamma, föl och den som mockar boxen!
Jag brukar helst vilja ha mina föl i mitten-slutet av maj då det (oftast) har torkat upp i hagarna efter "vårfloden".
Tyvärr kommmer mitt föl i år väldigt sent (början på juli)
Jag tycker att det är bra med föl i maj och Manda kommer att föla i början av maj.
Men de senaste två är födda i slutet av juni pga olika orsaker. Ibland tar sig inte stona i tid…(Fördelen med det blev att jag var ledig då.)
Har också ett hundtäcke men det är bara använt några enstaka gånger. Fördelen med hundtäcken är att det oftast bara är kardborreband = inget som fölen kan göra sig illa på.
Det optimala för klimatet här hos oss är att fölen kommer i början på juni, då har gräset kommit och oftast är det bra väder. Haft föl födda i april, för tidigt för oss då man har fullt sjå att ta ut och in samt att täcka. Har också hundtäcken, en modell med bröstlapp och kardborreband. Kanonbra då man skyddar under magen också.

En intressant iakttagelse som jag har gjort i den här tråden är att ingen har nämnt någonting om att tidiga födslar skulle vara mer riskfyllda. Det är annars nåt som jag har hört shettisuppfödare säga många gånger, och att de hellre tar sena föl av den anledningen. Det jag söker är belägg…
Att ett tidigt fött föl kan bli sjukt på grund av vädret är en sak, men varför skulle själva förlossningen vara svårare? Jag frågar bara, alltså, jag försöker inte vara spydig! 
En annan intressant sak tycker jag är att fullblod, och i viss mån halvblod och andra ridhästar, ofta föds i februari-april. Anledningen är att en tidigt född häst hinner utvecklas mer innan sin första start i löp eller 3-årstestet, jämfört med en senare född häst. I USA och England är det inte ovanligt att fölen föds i januari eller till och med december (inom de raser där de får reggas som födda efter årsskiftet fast de inte är det) och det är av samma anledning. De tjänar på det när de tävlar mot sin åldersgrupp, helt enkelt. Nu har ju inte vi såna krav på våra shettisföl, men det är en intressant tanke; alla årsföl går ju i samma klass på utställning till exempel och alla travponnyer startar inom samma åldersgrupp.
www.stuteriprecious.se

#34. Jag har hört samma sak ang tidiga fölningar på shettisar. Denne (rutinerade) uppfödares erfarenhet var att det är oftare de fölningar som sker tidigt på året som går snett.

Visst finns den anledningen.
Kanske ingen som velat/orkat ta den diskussionen som blir efteråt. Många saker ang. just sista dräktighetstiden/fölning/nyfödda föl kanske är knepigt att prata om just då man kanske inte kan bevisa utan går på erfarenhet/upplevelser/iakttagelser.

#36 Kanske, men det vore intressant med lite konkret fakta. Om det är så att tidiga förlossningar är svårare, varför är de det? Varför märks inte det på andra raser?
www.stuteriprecious.se

#37 Jag har inga konkreta fakta, enbart egna och andras erfarenheter och har också läst en del om detta, jag anser att tidiga fölningar på shetland inte är lika bra som de som sker senare. Jag har ingen lust eller intresse att försvara mina åsikter, utan alla gör som de själva vill.
Det ligger mer i detta än enbart tidpunkten på året, även stoets skick spelar roll.
Det enda jag kan säga annars är att jag tror stenhårt på att stona mår bäst av att hinna gå på bete ett tag, under den sista perioden av dräktigheten, dels för att de rör sig mer och dels för att de äter mindre/bättre på betet än då de får födan gratis stillastående i form av fri tillgång på grovfoder.
När jag nu har tidiga fölningar i år försöker jag "kompensera" det jag tagit ifrån dem iom att de inte hinner komma ut på betet.
Jag tror att Kristin J hade en bra länk om detta för ett tag sedan? Om jag inte minns fel.
På sommaren när fölen ist blivit åringar, märks sällan ngn direkt skillnad på dem födda i april mot de födda i juni.
Att det inte märks på andra raser är heller inte sant, det är fler naturraser som märker av samma sak.
Det är väl ungefär allt jag har att säga om det.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Då måste jag vara nyfiken och fråga. Vad/hur du "kompenserar" att de föds tidigt??
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Jag tror inte shetlandsponnyn som är en natur ras är gjord för att föla tidigt på året. Har en känsla av att det oftare blir krångel vid fölningarna vid tidiga fodslar. Kan inte säga av egen erfarenhet då vi alltid ser till att få föl i maj/juni.

Någon som vet var länken kan finnas som omnämns i #38??
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

http://www.shetland-pony.com/news/index.htm
Kan det vara denna?
# 41 Den länken fungerar nog dåligt skulle jag tro då den var till de råden som fanns på Shetland_Pony com, UK och var förra året. Samtliga förespåkade sena fölningar så stona fick äta gräs bla för att undvika hyperlipemia och som Billan skriver det är en naturras, det är en förkortad sammanfattning av vad som fanns.
Jag ser helst att mina föds i maj/juni blir det senare är det ingen katastrof heller. Då är det garanterat gräs här i mina trakter. Mitt tidigaste föl fick jag 1 april ett år, det var ingen hit, men jag får skylla på Billan
, då hon skulle ha hingsten jag valt att betäcka mitt sto med, så fick. jag passa på tidigt då han sedan skulle åka norrut. Men det var ingen trevlig första tid hon fick de lilla fölet mycket regn, kallt och lera.
Veritas odium paretFörvånad
#34 - fast det där med tidiga föl och prestationer i årgångslöp behöver inte hänga ihop.
Min Blimunda föddes den 1 augusti och hon var 3eplacerad i ponnytravkriteriet (treårsmästerskapet) och en av de allra snabbaste treåringarna det året, på sina 5 starter… (att det inte blev fler beror mest på att det tog lite mer tid att köra in henne än jag planerat…)
Min Flisa är född den 20 maj var sin årskulls snabbaste sto både som 3 och 4 åring. Och henne kan man väl inte anse född riktigt tidigt på året?
Veritas odium paretFörvånad

Föredrar maj-juni-juli fölr fölningar. Vill gärna att de fölar ute och att det är hyfsat varmt ute. Vill inte ha föl då det är minusgrader och snö…
Eftersom vi vill kunna övervaka alla fölningar har vi dem tidigt, innan stona släpps på bete. Vi har kameraövervakning i stallet. De flesta av våra ponnyer går inte på lösdrift utan vi släpper ut dem på morgonen och tar in dem på kvällen.

#38 Jag har ingen lust eller intresse att försvara mina åsikter, utan alla gör som de själva vill.
Ja, jag tänker då rakt inte tvinga nån att försvara sina åsikter, jag är mest bara nyfiken. För mig får alla ha vilka åsikter de vill!
Min åsikt är att "mitt-i-sommaren-föl" troligen är det mest naturliga, men jag undrar fortfarande, av ren och skär nyfikenhet, varför tidiga förlossningar ibland är krångligare för shetlands? Vad kan det vara som påverkar det? Finns det något ämne i fjolårsgräset som påverkar eller nåt annat kanske? Eller kan det vara så att det finns något ämne i årsgräset som istället underlättar förlossningen?
Och vad jag menar med att det inte syns så ofta på andra raser är baserat på min erfarenhet, både av naturraser och "sporthästar" som ju anses vara mindre naturliga. Självklart fattar jag väl att det förekommer krångliga förlossningar även hos andra raser, men under alla år som jag har sysslat med häst så har det bara varit inom shetlandsrasen som det pratas om att tidiga förlossningar är jobbigare för stona. Inom de andra raserna som jag har varit i kontakt med så har det inte funnits någon "vedertagen sanning" att så är fallet. Därav min nyfinkenhet.
Har sagt det förr, men säger det igen; mitt tidiga föl i år handlar inte om att jag anser att man ska ha tidiga föl, eller att jag vill att fölet ska ha ett försprång gentemot sin årskull, utan det fick bli ett tidigt föl på grund av vissa omständigheter som rör hösten 2008.
Klart det inte alltid innebär ett försprång att vara tidigt född, allt beror ju på individen, men inom trav och galopp (kanske framförallt galoppen?) så finns det flera som hellre har tidiga föl än sena. Maj/juni anses vara "jättesent".
www.stuteriprecious.se

Här blev det ett föl den 17 mars ett år. Stoet och hingsten hade gått o tittat på varandra hela vintern, så jag kunde inte låta dem vänta längre.
Det positiva var att fölet hann hanteras mkt innan det var dags för bete, det negativa var att när det var dags att sitta o titta på "fölet" ute i hagen en varm sommardag, så var han i stort sett unghäst, eller ja inte så liten o gullig längre, mera vacker
Jag har alltid stona på stall om de ska föla, för jag föredrar att ha koll med kameran. De föl som fötts ute här, har fötts dagtid. Av den anledningen tycker jag att de gärna får föla i april/maj.