Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1339 ggr
Milton1
0

musli

Hejsan

Har lite funderingar på att ge min shettis musli då jag har hört att det är väldigt bra då det ingår mineraler, vitaminer osv.

Kan det vara bra att ge till en shettis som är tre år och som just nu endast är sällskapshäst pga skada. Eller är det bara onödigt? Isåfall hur mycket ska man ge? Ska man ge extra mineraler?

Höet har väldigt dåliga värden kommer inte ihåg exakt nu men det var väldigt dåligt proteinvärde. Så han får även lusern.

Han är i normalhull.

zettan
0

om han inte jobbar eller gör ngt och är bra i hull så hade inte ja gett ngt mer än de du redan ger

Ledin
0

svarar som samma som #1 eftersom han bara är sälskapsponny så behöver den inte äta för att orka jobba. Jag tror det e lätt att dutta i lite sånt å sånt bara för att man tror det är bra. Håll dig till det du ger nu om han är bra i hullet.

Hovgarden
0

Hej! Det allra bästa är självklart att alltid göra analys på sitt grovfoder kan man inte det kan man heller aldrig utfodra rätt. Många av våra fodersjukdommar, fång, diabetes, kolik ja name it är på grund av att man felutfodrar sin häst. En shetlandasponny har inte särskillt stort näringsbehov och att ge musli som förövrigt en hästabsolut inte äter ute i naturen och som innehåller en massa stärkelse skulle inte jag rekommendera. Ring gärna Eva Dahlström sveriges enda oberoende foderrådgivare. Har haft henne i utfodringskurs i 5 veckor och hon kan alltid ge dig en bra fingervisning! :Eva är beredd att svara på frågor, ge föredrag, anordna kurser och göra foderstater.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

AnnaLundin
0

Att kalla människan för Sveriges enda oberoende foderrådgivare är väl ändå en grov överdrift!

Jag vet massor av välutbildade agronomer som absolut vet vad de pratar om angående foder och detta utan att vara bundna till något foderföretag!

Hovgarden
0

Men det är bara hon som inte jobbar åt någon foderfirma och dessutom JOBBAR som foderrådgivare. Har haft henne i fem veckor och kunde en hel del om foder innan. Tom Christina Plank berömmer henne till och med nästan som hennes överman

/Katja

Cattis
0

#5 Bara hon, i HELA landet?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Hovgarden
0

Ja, säg någon mer, för det behövs fler

/Katja

AnnaLundin
0

Man behöver inte jobba heltid som foderrådgivare för att vara lämplig och kunnig i området.

Jag vet, som sagt, flera agronomer som gladeligen ställer upp och håller foderföreläsningar på sin fritid, utöver ordinarie jobb. Den jag känner bäst hade foderföreläsning på Shetland Syds höstmöte för några år sedan och hon jobbar dagligdags med rådgivning till nötproducenter.

Hovgarden
0

Det har jag heller ALDRIG påstått men hon är den enda med det yrket. Och Nötter är inte samma sak som hästar. Eva jobbar oxå med både kött och mjölkproduktionen men hon är en oberoende hästfoderrådgivare http://www.svenskahusdjur.se/standard.asp?sida=52 läs mer här kasnke du förstår

/Katja

Kris_J
0

Hallands Husdjur har en foderrådgivare.

Veritas odium paretFörvånad

[Anna-N]
0

#5: Eva Dahlström jobbar åt "Svenska Husdjur" tillsammans med 30 andra foderrådgivare fördelade på 4 regioner. Dessutom finns det ett x antal personer som arbetar som foderrådgivare i privat regi eller åt andra oberoende företag. Så att säga att hon är ensam är nog att ta i.

Ellinor Johansson
0

# 3 Reagerade på din mening:  En shetlandasponny har inte särskillt stort näringsbehov och att ge musli som förövrigt en hästabsolut inte äter ute i naturen och som innehåller en massa stärkelse skulle inte jag rekommendera

Är det inte farligt att dra alla mussli foder över en kam vad det gäller att de innehåller en massa stärkelse?

Milton1
0

Jag tror att det är bra med musli för då vet jag att min häst får i sig alla vitaminer och mineraler och behöver inte krångla till det med en massa annat foder. Han får ju mineraler i pelletsform men han är inte så förstjust i dom.

Det är svårt att veta vad man ska ge en häst som är sällskapshäst då höet har väldigt dåliga värden. Han måste ju få i sig dagsbehovet av mineraler. Han behöver ju inte något kraftfoder egentligen då han bara skrotar i hagen. Därför vill jag inte ge havre eller kraft.

Min hästs uppfödare rekommenderade en muslisort som är avsett för kallblod och hästar som har ökad risk för fång. Equigard heter den. Den tor jag kan passa min lille. Är det någon som känner till den?

Ellinor Johansson
0

Har läst hela tråden nu.

# 3 Funderar på hur du tänker när du skriver att shetland inte har så stort näringsbehov.  Jag har inte så stor erfarenhet av normalstora shetland (vi har tre i olika åldrar). Jag har mer erfarenhet av mini shetland . Med den erfarenhet jag fått framför allt från våra minihetland skulle jag aldrig  säga att de inte har så stort näringbehov.  Jag tycker att näringsbehovet är varierar mycket hos ponnyerna i tex. samma ålder

Milton1
0

Jag skulle aldrig ge min shettis sämre kvalite på sitt foder än en stor häst. Alla hästar behöver ju bra näringsmässigt foder. Så jag förstår inte dig som skriver att shettisar inte har så stort näringsbehov. Min lille blir tre nu i maj och växer fortfarande. Tror att det kan vara svårt att rätta till en häst när den har blivit äldre om den har saknat något i kosten när den växte upp.Har tyvär sett en stor häst som fick på tok för lite mat och reds hårt. Idag håller den inte för ridning pga att skelettet inte orkar bära upp en ryttare.