Att leasa hingst !
Jag funderar på att Leasa ut vår avelshingst nästa säsong, jag vill höra lite med er andra hur ni ser på det med att leasa hingst under en säsong…
För och nackdelar !!!!
vi har själva leasat hingst innan o tycker det var bra då man får in nytt blod.. Vad söker du om du ska leasa??
vad kan man tänka sig att betala?? en fast avgift? eller procent på antal ston??
vore mkt intressant o höra era åsikter.

10 000 plus moms brukar vara skärligt.
#1 det finns ju de som tar nästan det dubbla…..
Veritas odium paretFörvånad

#2. Ja då skulle jag inte leasa för det priset, hur bra hingsten än skulle vara.
#3 knappast jag heller…
Veritas odium paretFörvånad

# nä.. inte jag heller!
När jag leasade så betalade jag 500kr/betäckt sto.
Jag tycker att det var bra att betala/sto..för jag hade själv inte så många egna ston och jag hade ju inte en aning om det skulle komma några utomstående flera månader i förväg när jag bestämde mig!
Och ska man leasa för låt oss säga 10000+moms, kanske en lång resa oxå (som det kan bli för oss i västerbotten) och jag får bara mina egna tex 3 ston då blir det dyra betäckningar!
Just därför gillar jag det sättet!
Sen så kan man ju självklart ta mer än 500kr om man vill!

Att leasa kan ju vara bra om man har många ston.
Jag kan tycka att 10 000:- är en skälig summa. Har man då tre ston så är det ju ungefär vad det hade kostat att köra dessa till hingst inkl resa.
Fördelen med att ha en hingst hemma hela säsongen är ju att om stoet inte tar sig direkt så kan hon gå kvar hos hingsten utan vidare kostnader hela sommaren om man så önskar.
Sedan är det ju mysigt att få ha fölen hemma och inte köra iväg dom när dom är ngn vecka gamla.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

10 tusen tycker jag oxå är rimligt, för får hingsten ca 4 ston hos den som har honom så har dom fått in pengarna plus att sina ev ston nästan går gratis..
är det en riktigt bra, tex elit hingst så kan jag tänka mig o betala lite mer faktiskt…
tycker ni att hingstägaren eller den som leasar ska stå för SH avgifterna???
#7 tycker ni att hingstägaren eller den som leasar ska stå för SH avgifterna???
Stoägaren om det är SH's stoavgift du menar.

Jag menar vem som ska redovisa typ… lite knasigt skrivit av mig, flåt….

Stoägaren/na betalar sh avgifter och hingstägaren redovisar tycker jag…
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Har leasat hingst, endast bra erfarenheter.
Har sökt en hingst som jag tycker passar till mina ston.
Helst en fast summa.
Hingsthållaren redovisar SH´s stoavg.
Ev. Leasas/säljs? Felix RS 364 ut 2008!
Felix ska även göra några starter under året om vi hittar några bra proppar, och beroende på om han leasas ut eller säljs?
Välkomna och titta in på våra http://www.freewebs.com/teamnillasstuteri/
Vänligen Pernilla