Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 4984 ggr
UG
0

Vad kör du på för bett?

Vad kör du på för bett?
Vad är det för storlek?
Varför just den modellen?
Var köpte du det?

Undrar Ulrika.G

UG
0

Svarar själv…

Vad kör du på för bett? Rakt stångbett med D-ringar
Vad är det för storlek? _9.5
_Varför just den modellen? _Ponnyn trivs med det och jag har bra kontroll, men jag tycker inte jag styr perfekt med det…
_Var köpte du det? Lars Biderman, Eskilstuna

Hanna-D
0

Vad kör du på för bett? Olika beroende på vilken häst jag kör. Oftast ett tredelat tränsbett eller tredelat fullcheck.
Vad är det för storlek? _9,5 cm har de flesta ponnyerna.
_Varför just den modellen? De två modellerna verkar ponnyerna trivas bäst med.
Var köpte du det? Det tredelade minns jag inte vart jag köpte… Fullcheck-bettet är köpt på Lillhästen i Stav.

sara-ek
0

Vad kör du på för bett? Tvådelat till båda.
Vad är det för storlek? 9,5
Varför just den modellen? Dom trivs med det och går skit bra på det. Annars gillar jag själv tredleat bättre:P Men men trivs dom får det vara så!
Var köpte du det? Hööks och nått mer…

lilleman
0

Vad kör du på för bett?  Tredelat,men hon gillar inte det. Ska testa ett grodbett nu.

9,5

Tänkte köpa ett rakt bett först, men de övertalade mig på granngårdenSkrikandes.Hon trivs inte med det så nu ska jag testa ett grodbett. De flesta som testat detta har blivit av med sina problem så då är det värt att testa för mig med.

Granngården, selar.se

UG
0

Ingen som provat att köra på på litet, rakt postkandar? Någon som vet om det finns att få tag på i strl. 9.5?

sonja
0

Mestadels tredelat, vanligt tränsbett, eller pessoa, har då tömmen in mitten eller 1a ringen.

10,5, en har 11,5

Han/de verkar trivas bäst med tredelat bett, har testat rakt bett och stångbett och det är inte alls populärt, får bara en häst som kämpar emot där han normalt går hur bra som helst. Däremot är jag fundersam på om tredelat är det bästa, tycker att det lätt blir lite vingligt, funderar på om inte ett vanligt tvådelat är bättre. Ska när vi någon gång "avancerar" testa bl a Kimblewick( finns som tvådelat), som många shetlandskuskar kör på.

Bilema, Bilema i Höör…tralalaaa. Samt Ekohallen i Malmö.

Bofride
0

# 5: Har testat det då jag hade en het shettis. Det blir lite mer "finlir" med det tycker jag. Problemet är att få tag på ett tillräckligt litet, då dom flesta har så stora "skänklar". Jag fick köpa mitt av min körtränare. Kommer jag inte ihåg fel står det nog Sprenger på det..

Bofride
0

Vad kör du på för bett: Det som passar ponnyn och ändamålet. Favoriten är tredelat (med/utan fasta ringar), men även rakt, tvådelat, gummibett, någon sorts stång (postkandar, grodbett etc).

Vad är det för storlek: 8.5 , 9.5, 10.5 (har både mini och standard)

Varför just den modellen? Tycker dom tredelade och dom raka betten ligger bra i små, smala shettismunnar. Vill inte ha skarpare än vad jag behöver. Kör med så milt bett som möjligt, prövar mig fram vad som passar.

Var köpte du det? Lillhästen i Stav, Hööks, Granngården, lokal ridsportsbutik som är återförsäljare för bl. a. Globus. Brukar "sondera terrängen" när jag är någonstans och spana efter bett och små täcken. Hmm.. undra om man är miljöskadad av sin hobby? Glad

JennyR
0

Vad kör du på för bett? olika. Har både postkandar och liverpoolstång, raka tränsbett med fasta ringar och tredelat m.m… :-)
Vad är det för storlek? mellan 8,5 och 10,5.
Varför just den modellen? Tycker de flesta av mina som jag kör/kört verkar trivas allra bäst med raka bett. Ponnyn jag tävlad var väldigt het och tjafsig från början, blev en helt annan häst när jag började använda postkandaret/raka bett på henne.
Var köpte du det? Olika ställen… Kommer ej ihåg…

zettan
0

Vad kör du på för bett? oftast rakt tränsbett med d ringar
Vad är det för storlek? 9,5
Varför just den modellen? både ja och hästen trivs med de bettet. Anders Eriksson tipsade mig om de bettet. Hästarna älskar de
Var köpte du det? hööks

Små kör bett finns på www.selar.se eller så vet ja att anne på jäboruer har i sin shop www.jaboruder.se tror även www.lillhastenistav.se har också.

PP
0

Vad kör du på för bett?
Mestadels tredelat. Lille valacken har dock ett vanligt tvådelat av den anledningen att jag inte hittat något tredelat som är lika smalt (han har en mycket grund mun).

**Vad är det för storlek?
**9,5 till mina standard, 8,5 till minin och lille valacken. Gamle valacken drar 10,5.

Varför just den modellen?
Jag tycker att tredelade bett verkar ligga bra i munnen och ponnyerna är nöjda. Lille valacken verkar iofs nöjd med sitt tvådelade oxå.

Var köpte du det?
Olika - samlar på bett..! Flört Har därmed några körbett i olika utföranden oxå, men känner mej inte redo att försöka mej på att använda dem ännu. Eller… gamla valacken har jag faktiskt haft postkandar på när jag provat att köra honom i par för att han blir så väldigt het och det fungerade han bättre på.

Angel
0

#4 Vad är grodbett?

Kratern
0

Vad kör du på för bett? Varierar mellan rakt och tredelat
Vad är det för storlek? 9,5 cm
Varför just den modellen? Jag tror att de mår bäst av att variera och tvådelat använder jag bara inte.
Var köpte du det? Jag har köpt mina bett på olika ställen (har många)

Saiop
0

Tredelat bett storlek 9,5, för att min häst går bäst på det. Köpte det på Horze

Milla
0

Vad kör du på för bett? beror på hästen men tredelat, rakt eller tvådelat

Vad är det för storlek? 8,5 samt 9,5 cm

Varför just den modellen? Vi provar alltid rakt - tredelat och fungerar inte det så testar vi tvådelat sen får hästen gå med det bettet den trivs på

Var köpte du det? börjes, lenas ridshop (vår ridsportsaffär)

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

HannaDolly
0

Jag kör med tredelat bett. Jag vet inte riktigt vart det är köpt, vi fick med det när vi köpte Dolly.

SHV-Pysen
0

Vi kör på rakt travbett.

stl 10,5

Köpte det för vi ville testa ett nytt

köpt på travbutiken

Peppe
0

#5 jo Smiggo här på forumet och Maliiin kör sina på det… eller iaf ibland. eller ja, dom äger det iaf =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~