Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 824 ggr
[Teddy]
0

Kvarka

Om man går in på Travsport.se och klickar på smittinformation kan man se var kvarka finns. Kvarka är ju enl smittskyddslagen anmälningspliktigt så det måste anmälas till länsveterinär. Det är mycket tjafs om kvarka och inte kvarka, men det är ju något som kan drabba en oavsett om man bara är hemma med sina hästar eller far runt på tävlingar. Naturligtvis är smittrisken större, men jag menar att man kan få det ändå. Jag förstår dom som blivit drabbade och väntar med att gå ut med det tills proven är klara, för sedan går ryktena; "Ja det var visst inte kvarka, mendet vet man ju vad den där kan mygla med".

Så ni som blivit drabbade tycker i alla fall JAG synd om, och framförallt är det synd om hästkrakarna som är sjuka.

sanne
0

Säger det igen ! även streptoccous Zooepidemicus är anmälningspliktig. den är med största sannolikhet kvarkan.. Equi.'

Jag har fått reda på många som ej tar ut veterinär när hästarna har gult snor.. en veterinär sa tom att det är nog ingen fara… jäkla människor. vi har anmält ivf, vi har inget att dölja ! Sen att vi ej ville gå ut med felaktigt info.. ja därför väntade vi. om det är oss du menar…

[Teddy]
0

Jag hade ingen aning om vem som var sjuk! Har bara läst kryptiska bloggar på div hemsidor och blir ledsen och irriterad över anklagelser och vad den sagt och den trott och den visste och den sa. Jag har själv haft kvarka på en av mina hästar för 18 år sedan men FORTFARANDE blir jag påmind om det av människor.

kristina-axtorp
0

#2 Vi har ockås haft kvarka (2005) men tack och lov så är det ingen som "snackar skit" som det, iallfall inte vad jag vet! Cool Dock är det bedrövligt att det efter 18 år finns de som gärna påminner om det! Tycker att man ska gå ut med det innan proven är klara, för oasett vad du gör så misstolkar alltid folk!

Vilma
0

Vad menas med att gå ut med att man misstänker kvarka?
Man kan ju "gå ut" med det på olika sätt, de som skulle vara berörda av det har givetvis rätt att få veta, även vid en misstanke tycker jag…

Problemet i sannes fall verkar vara, enligt min mening, att inte de anmält till detta forum att de misstänkte smittsam sjukdom och isåfall finns det kanske fler som inte anmält här, (jag själv inkluderad…)

I mitt fall, vi hade kvarka förra året så satte vi besöksförbud i stallet redan vid misstanke om kvarka och gick ut med det, till de som vi ansåg skulle vara berörda av det, vid ett ev. positivt provsvar. Men inte 17 här…

sanne
0

#4 tack !

vi anmälde redan första dagen, till berörda myndigheter, men att vi ej gick ut med information på detta forum eller vår hemsida innan vi visste vilken smitta det handlade om, är det som en del känner sig stötta av, men vi har nu informerat de vi tror kan vara berörda, o till alla andra finns informationen på vår hemsida !

VeronicaP
0

Fast sen kan jag väl tycka att om man varit iväg med sina hästar och sen får smitta att man ska tala om det för så många som kan vara berörda , både för att man kanske har tagit med sig smittan dit man varit eller fått smittan där man varit och jo jag hade även satt det här med tanke på att jag har en hel del vänner här och har man hingst så kan det ju också vara bra att meddela så folk kankse inte helt apropå dyker upp hemma vid och vill kolla på hästarna osv. Som sagt jag tycker inte det är något att skämmas över huvudtaget över att man fått smitta hemma men man kan ju göra allt man kan för att inte sprida det vidare :-)

Cattis
0

#4 På detta forum finns det verkligen inga krav att lägga ut privat information. Det gör man som man själv vill - det är helt frivilligt att skriva här.
Privat information bör den som skall informera (vad det nu mår vara om) göra på egen hemsida eller annat sätt. Vill man nå ut till fler eller kanske diskutera/få råd, om vad det nu må vara, kan man lägga ut det på olika forum (finns ju fler än detta) om man känner för det.

#5 Jag tror inte det handlar om att bli stött - snarare på olika sätt att se/hantera saker. Jag säger inte att mitt eller ngn annans sätt är mer rätt än ditt. Jag kan bara säga vad jag tycker är rätt, för mig. Det behöver inte vara rätt för en endaste människa utöver mig själv. Alla gör vi det som vi tror är bäst för stunden - givetvis kan man inte göra mer än sitt yttersta. Och givetvis kan inte alla tycka likadant. :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.