Betfor till fånghäst?
Kan man ge små mängder betfor till en häst som har fång?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag läser nämligen överallt att det just kan framkalla/förvärra fången… Men jag vill höra lite hur andra gjort/gör?
/Cattis
Njäe, alltså själva betfibrerna i betfor är snarare bra för fångbenägna hästar. Sockret är inte av den sorts kolhydrat som man vet kan utlösa fång (fruktan), så det är väl ingen jätterisk kanske, men är man orolig kan man blöta betforn i mkt vatten och hälla bort överskottet så blir man av med det mesta av melassen.
(fritt återgivet ur minnet, vad foderproffset på bukefalos brukar skriva)
tillägg - jag letade reda på en tråd där detta ämne diskuteras, för den som vill läsa mer.

Vi har gett våra betfor dom har funkat kanonerspå det, hargjort så alla år.

#3 Till fånghästar?
/Cattis
Jag diskuterade detta med hovis en gång o han sa att betfor kan utlösa /förvärra fång. Har även läst det någonstans.

#5 Det står lite överallt faktiskt.
Jag har pratat med flera olika veterinärer, och de säger olika.
/Cattis

Jag har gett lite betfor till mina fånghästar och det har inte förvärrat det hela i allafall , tycker det är så bra att be buttan i betfor *S*

Har gett betfor, "mina" veterinärer säger att betfor är bra för att hålla magen i trimm… sen är det lättare o få i dem medicinen oxå.
#8 Håller med dig tarmfloran hålls i skick bed en skätt betfor & den är bra att lägga mediciner i

Jag ger pckså betfor till mina ållar. Den ena av dom hade fång som 4 åring och har fått betfor länge hos mig utan att ja sett ngn reaktion på de.

Vi har tagit bort betforen till vår fånghäst helt och han e mycket bättre. Han får i sig mineraler genom att vi ger honom morötter samtidigt.
Har hästarna redan fång eller är i riskzonen kanske man ska undvika det. Men många (de flesta) hästar är inte känsliga och då fungerar det bra. Har själv gett betfor och aldrig haft en fånghäst.
I liten mängd ett par dl är snarare mer en liten uppmuntran. Är magen dessutom van att få det skulle jag tro att det gör mera skada än nytta att sätta ut det. Är absolut inte bra för en fånghäst med snabba foderförändringar.

Vi har haft rejäkt med fång genom åren, vi tog bort havren och gav bara betfor halm uppblandat med lite hö, funkat jättebra, det är vad våra veterinärer ordinerat, och det har varit flera veterinärer.

Jag har gett min shettis (som haft fång) betfor tidigare, men sedan när han fick sitt andra fånganfall (hösten -07) kom min veterinär hit o skrev ut smärtstillande medicin o frågade vad jag brukade fodra min shettis med. När jag svarade betfor sa hon att jag skulle sluta med detta eftersom han verkade så känslig mot kolhydrater, han var inte smal heller o han höll jag ju på att 'banta' men mera proteiner o mindre energi iaf.
Sedan dess har han inte fått betfor utan lusernpellets från Kvarnby o det funkar bättre på honom.
Kvarnby lusernpellets är helt melassfritt vilket jag tror funkar bättre på honom.
Men det funkar ju lite olika på hästar, endel är insulin resistenta (kan ej stava längre) vilket min är därför slutade jag fodra honom på veterinärens inrådan.
Mera protein men mindre energi, sa hon.

Hej hej! Så här är det det är jätte bra att fodra med betfor till alla hästar för att forebygga fång även hästar som har fått fång kan äta det då det håller tarmfloran i balans. Tarmfloran kan komma urbalans på grund av tex för mycket havre (kraftfoder) som någon skrev längre upp på grund av att det innehåller mycket stärkelse. Blir det obalans i grovtarmen kan toxiner (gifter) bildas och då får hästen fång. Detta kan även hända stora hsäatr och beror endast på okunskap och felutfodring! Hästar är INTE gjorda för att äta mycket kraftfoder. Jag ger betfor till mina ponnyer för att ha bra balans i magarna plus att man ska räkna foderstat. Ha analys på sitt grovfoder, annars är det omöjligt att räkna foderstat! Har ponnyn däremot fått diabetes kan denna inte äta betfor pga av sockret.
Katja

#16 "Detta kan även hända stora hsäatr och beror endast på okunskap och felutfodring!"
Aktuell ponny fick förlossningsfång, det hade inget med foder att göra öht.
/Cattis

Okej, antingen framgick det inet eller så missade jag det.

#18 Det framgår inte, men min poäng är att man skall kanske inte börja tjoa om att det beror på felaktig utfodring eller okunskap att hästen har fång - när man inte har ngn som helst bakgrund.
Det kan bero på så mkt mer.
/Cattis
#16 Har ponnyn däremot fått diabetes kan denna inte äta betfor pga av sockret.
Hur vet man att ponnyn fått diabetes och inte ""bara"" fång??? Jag känner till det där med "hingstnacke/späckhals" och sådant efter att bl a gått på flertalet clinics för t ex Ove Wattle. Alltså borde jag ju själv kunna svara på min fråga kan man tycka..
Det finns ju mängder med ponnyer och hästar som har rejäl hingstnacke/späckhals utan att de för den delen fått fång. Är orsaken till att de inte fått fång att ägarna till dessa är mer utbildade än övriga ägare? 
undrar Marie (som förövrigt fodrar med betfor till fånghäst vilket fungerar utmärkt.)

Svar till Cattis. Har bett om ursäkt för tjoet och att hästen har förlossningsfång är inte det vanligaste
Svar till Zaba:Man måste ta kontakt med en veterinär för att kunna reda ut om hästen har diabetes. Diabetesen har inte fång diagnos, att hästen får ont i hovarna och lutar sig bakåt för att avlasta frambenen tillexempel. Det man vet är att "diabetes" hästar ofta får sk. hingstnacke fet som gärna gör så att mankammen lägger sig. Hur dåligt hästarna kan må av "hästdiabetes" vet inte jag och misstänker man det på sin häst är bästa att rådgiva men en lgtm. veterinär.
KL

Vad för symptom gör att man misstänker diabetes på häst?

Det enda jag hört är just mankamen att det bildas messa fett där och naturligtvis på öriga hästen oxå. Precis som hos oss människor beror ju diabetes på att insulinet slutar produceras och sockerhalten i blodet blir för hög. För fler symptom bör man fråga veterinär som är kunnig inom området

Min fång ponny fick liten betfor, endast för att få i sig sitt smärtstillande, skulle inte förvära vad jag hört, men i stora mängder inte vet jag….

Foderombyten kan alltid medföra en risk att tarmfloran störs och då kan hästen få fång. Men att ge hästen i mindre mängd ska inte ge fång men det finns alltid undantag så är det ju
Störningar kan orskas av en aldrig så liten mängd om hästen är känslig.
Veritas odium paretFörvånad

#25. Måste bara fråga: Har du själv erfarenhet av fång eller är detta något du lärt dig på den kurs du nyligen gått?
#21 Min 21-årige hingst har alltid haft en rejäl nacke och hals. Nu på ålderns höst har mankammen börjat "tippa". Han är inte fet i dagsläget men har vid flera tillfället varit väldigt överviktig. Frågan är ju då om jag behöver vara orolig för att han ska få/redan har diabetes. Svårt när man inte ens vet vilka symptom man ska leta efter..
Man blir alldeles snurrig på alla dessa mer eller mindre nya sjukdomar som dyker upp på hästar och djur öht. Nä, det är nog lika bra att börja samla frimärken istället. Fast med tanke på hur mycket det regnar nu för tiden så kanske de kommer skrumpna i sina album även om de står i bokhyllan.
#16 är du utbildad foderrådgivare?? bara undrar efter som du verkar kunna en hel del om det här med fång och foder.
Skulle vara jätteintressant att veta vad du har för erfarenhet av dessa områden
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Gäller det hästar som har metaboliska störningar tex. insulinresistens så behandlas den förebyggande med rätt foderstat. Ofta ser man på dessa hästar en abnorm späcknacke och rejäla fettdepåer runt svansfästet. Dom blir ofta nedstämda och deprimerade samt fångkänsliga. detta är ett välfärdsproblem som behandlas med rätt foderstat. Dessa hästar ska inte ha några stora mängder socker. Ett grovfibrigt hö med en bra balans mellan protein och energi samt ett avvägt mineralfoder. Liknade symtom ses även vid Cushings sjukdom,så ett blodprov är att föredra för att fastställa diagnos. Många ponnyer har en rejäl mankam utan att vara sjuka, men om ponnyn plötsligt börjar bygga upp en onormalt hår ocgh bred nacke samt ändrar sitt beteende bör man vara på sin vakt.
Hälsn Lotta hovslagare
#30 Kul att vara hemma i Sverige igen??
Vet en ponny med ganska kraftig och och bred hals/nacke som senaste året fått "bulor" vid svansfästet. Uppe på korset kan man säga. Fettdepåer? Fångkänslig ja, men absolut inte det minsta nedstämd eller deprimerad. Pigg, glad, sprallig och mycket blank och fin i pälsen. Ägaren är på sin vakt med vad som verkar vara en bra om än ej analyserad foderstat vintertid och noga med inte för mkt gräs sommartid. "Bara" en vanlig fånghäst? Det kan förmodligen blodprov svara på. Frågan är om ägarna tycker det är värt att lägga ut pengarna. Ponnyn är ju inte synligt sjuk och tas i mina ögon väl om hand..
(Cattis betfortråd har blivit en insulinspruta!)

#30 Nja, längtar redan tillbaka…