Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1727 ggr
SofiaChristina
0

Bredspåriga hingstar.

Sitter här och försöker ta nya tag,då vårt val av hingst till våra flickor gick bort till de gröna ängarna alldeles,alldeles förtidigt.Ska nu försöka leta ut några nya hingsar som kan passa oss.

Finns det någon studie av hur bredspåriga avelshingstar nedärver detta,om  det är 50% av avkommorna eller 1%,någon som vet något om detta???

SofiaChristina
0

Finns det ingen som vet något om detta ???eller det kanske är sånt man inte får tala om ?

Annette
0

Jag har bara hört en exteriördomare säga att det är sämre med bredspårighet än täthet och att det nedärvs mer. Till hur stor del vet jag inte, men det beror väl mycket på stoet också.

VeronicaP
0

Vet att som Anette säger att domarna dömer väldigt hårt på detta både på ston och hingstar.

Men ibland kan ju hästar som är spända bredda utan att det för det är fel på dem och jag hade kanske inte parat 2 st som jag vet breddar för då är väl chansen stor att avkomman också gör det.

Kris_J
0

Bredspårighet hos shetland är en styggelse och är inte önskvärt. Sannolikt stor ärftligt då det är egenskap man befäst hos den varmblodifa travaren i hög grad. En studie på hanoveranare (ston) gav procentttalet 18% för arvbarhet på bakbensställ.

Veritas odium paretFörvånad

Ellinor Johansson
0

När jag började med shetland och letade ston fick jag rådet att välja bort bredspåring individer i min avel. Jag tror speciellt att det är viktigt på mini eftersom många mini är breda bak / eller har i linjerna anlag för att bredspårighet.

Hanna-D
0

Bredspårighet är det tråkigaste felet i min ögon, om man nu kan uttrycka det så. Hellre en som är tät eller tåvid eller något men bredspårighet är så trist!

AnnaLundin
0

Jag skulle vilja börja med att reda ut VAD som egentligen är den "stygga" bredspårigheten.

Visst, jag är enig om att de bör "följa sitt spår" och inte sätta bakhovarna utanför framhovarnas spår. Så långt är vi nog alla överens. Men grejen är att jag har personligen några olika exempel på hästar som fått kritik "bredspårig bak", där jag egentligen på sätt och vis är oenig om kritiken…

Exempel 1:
Ponnyn är ganska tät i bringan och korrekt i benen därifrån och neråt. DÅ blir även en "normalbred" rörelse med bakbenen betraktad som bredspårig eftersom hovarna trampar utanför framhovarnas spår. I detta fallet är ponnyn dessutom en aning utåtroterad i hela bakbenen och när den skrittar såblir det en nystande rörelse - när benet är upplyft så närmar det sig det andra bakbenet och när det sedan sätts ner så sker detta utanför kroppen så att det blir lite mer markant.
Denna ponny följer inte sitt spår, men den är ändå inte vad jag skulle definiera som "bredspårig".

**Exempel 2:
**Ponnyn är bred i bringan och tät nertill i framstället, i övrigt korrekt vinklad. Jag skulle kalla det "något marktrång fram". Sett bakifrån i rörelse så är bakbenen rakt under sin infästning uppe i höftlederna, de belastar sig korrekt. Precis som ovanstående så följer den inte sitt spår idealiskt. Den har några gånger fått kritiken bredspårig bak, aldrig nån kommentar om det marktrånga framstället.

**Min definition:
**Det Jag skulle kalla "äkta bredspårig" är de ponnyer som är markant markvida bak, dvs där bakbenen är vidare isär nertill än upptill.

Båda ponnyer i exemplen ovan har lämnat några avkommor och jag själv har inte sett dem nedärva någon bredspårighet.

Jag har ingen aning om huruvida mina funderingar är relevanta eller inte, jag har bara tänkt tanken själv flera gånger när jag varit oenig med domaren om formuleringen i kritiken.

paparatzi
0

Vi köpte en hingst som var väldigt bredspårig, kan nämna att han har inga bollar kvar.

Houdini
0

#5 Har inte en av dina godkända hingstar fått just den kritiken? Används han?

Använder du hans föräldrar i avel (om det i hög grad är ärvtligt)?

Är någon av dem bredspåriga?

Det här tycker jag är jätteintressant att höra hur ni gör eftersom er avel är ledande (mycket bra alltså). Glad

entill
0

Håller med #7, bredspårighet är inte alltid en äkta bredspårighet. När vi visade en av våra hingstar i somras på generalmönstringen (Russ) fick han kritiken "bredspårig" och en 6:a på benen. Till saken hör att han p.g.a skada var väldigt omusklad fram och därmed tät. När en hingst kommer ut på utställning kan han bli ganska upphetsad och bli öm i testiklarna, vilket också gör att han breddar. Vår hingst har tidigare haft en 9:a på benen, och har inte nedärvt någon bredspårighet (han höjdes till A)

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Ellinor Johansson
0

# 9 Jag tror att både Workingclass Hero (obetydligt bred bak) och Next Episode (något bred bak) fick påpekande om det i sin kritik när de godkändes som tvååringar.

Jag fäster inte så stor vikt vid att en tvåårig blir något bred bak, speciellt om de är inne i en växtperiod har noterat att de kan bli något breda bak.

Jag har funderat mycket på varför en del pållar någon gång under ungdjursperioden gör den ben rörelsen (att pållen är korrekta i benstället men precis när hoven ska sättas i marken sätter de ut hoven en halv cm, detta ske inte i varje steg eller) Rörelsen förstärks när ponnyn är trött eller spänd.

Min egen teori är att de balanserar upp sig genom att sätta ut hoven något när de precis ska sätta den i marken.

Nu till dina frågor. Jag har planer på att använda båda de hingstarna i min avel.

Alla fyra föräldradjuren används i avel.

Min åsikt är att detta är en utvecklingsfas, den kommer lika plötsligt som den försvinner. Har någon annan någon teori?

VeronicaP
0

#11 Håller  med dig där faktiskt och även en häst som har väldigt stora rörelser kan bredda i unghästtiden just för att de inte lärt sig att hantera sin kropp och sina rörelser , vi har haft ett sto som breddade en hel del som unghäst , men nu klarar av att hantera det, hade även en welsh som breddade väldigt mycket som tidig 3 åring men när han blev riden och musklad slutade bredda sig.

Houdini
0

Om en hingst breddar endast när den är spänd.. är det ärftligt då?

(undrar för egen del, kan bevisligen se att Palten inte har breddat hemma eller när han är avslappnad.. finns på film om någon tvivlar)

Annette
0

Jag tror inte det är ärftligt om de breddar för att de är pinknödiga heller ;)

Unghästars kritik är ju alltid en sak för sig, de är ju inte färdiga.

[Billan]
0

Då vi började med shetland på stenåldern var det oerhört vanligt med bredspårighet. Idag verkar det vara ett mindre problem, altså inte alltför svårt att avla bort. Hur som är det som andra sagt, en styggelse.   Att en tvåring kan få den kritiken beror förmodligen enbart på att framdelen inte är klar utan den breddar sig och då är problemet borta.

Angel
0

Mitt sto var ngt bredspårig som ung, samma sak med en helsyster till henne. Men helsystern har kvar det breda och stela rörelsemönstret..

ThiffannyJ
0

Ridsport landade i brevlådan i dag, finns en mycket bra artikel av Morgan Johnsson som skriver om avel. Mycket bra läsning!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Milla
0

Kan bara hålla med Thiffanny, jag har streck läst tidningen nu och gud så mycket matnyttigt där stod.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hanna-D
0

#17 Är det Avelsextra du syftar på?

ThiffannyJ
0

Ja, den som kom i dag, det är nog avelsextra, för det var himla många uppfödare med, han bara bläddra igenom, då jag var lite sen till jobbet… (som alltid…) Oskyldig

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

jojjehanna
0

Ja, det var avelsextra.

MrsM
0

Enligt egen erfarenhet är bredspårighet klart ärftligt. Gallringen av hingstar med felet har lett till att det är betydligt mer sällsynt nu på" svenskstammade" shetland än för 20-25 år sedan. Idag hittar man det ffa på minis.

Kanske bör påpekas att det är bredspårighet i SKRITT som är det typiska "shetlandsfelet". Breddar i TRAV gör många ponnyer när de visas i övertempo, detta är mkt mer beroende av omständigheterna för dagen.