Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1041 ggr
QuickStep
0

foderfråga

Om man ger korn för att få upp hullet mer.. måste man ge havre då?
Jag har hippo grow alfa nu. d e ungefär som krafft grov.

Vad e annars bäst o ge för att få upp hullet om det inte räcker me ett bra hö? hästarna har fri tillgång på hö.

turboliina
0

lucerne är bra i alla dess former… men ger du dom hippo grow alfa så får dom det redan.

en skvätt olja i maten är också bra för hullet.

QuickStep
0

ingen som har bra förslag på vad man ska till en shettis med hög energiförbränning?

AnnaLundin
0

Är det bra värden i höet?

I så fall kan du komplettera med vilket kraftfoder du vill…

Peppe
0

är det inte bra att ge lusern och korn samtidigt för att väga upp CA/P kvoten? kanske inte har med hullet att göra men iaf Räcka ut tungan

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Billan]
0

Luzern är ju rikt på Ca, för att få rätt balans behövs det ges typ jäst eller vetekli som har hög P halt. Men allt är ju beroende på vad grovfodret har för värden.

Om en pålle är mager  behöver den både energi och protein i rätta mängder.

Hanna-D
0

Krafft Groov 125 och en skvätt matolja varje dag har gjort underverk på vår gammeltant som hade en matglad fölunge. Hon har blivit jättefin över ryggen igen.

Hovgarden
0

Är hästen mager (ser man revbenen) eller är den muskelfattig (takkors på rumpan) Det är stor skilnad mellan dessa. Vill man att hästen ska gå upp i vikt måste man först kolla så att den inte har mask. Sen innehåller havre och korn ungefär lika mycket energi vilket då inte utgör någon större skillnad. Havren däremot är snällare mot magen då den innehåller betydligt mycket mindre stärkelse. Olja är bra sopm ovan skriver. Hur mycket foder får fin häst nu?

Katja

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Peppe
0

#7 vad ska man ge en häst som är muskelfattig då? ja, jag har analys

[Billan]
0

Både protein och energi i rätta former. Protein framför allt om hästen ska kunna sätta muskler. Vilka värden har ditt grovfoder ? Hur mycket ger du och av  vad ?

Hovgarden
0

Instämmer 9:an men framför allt är det protein som bygger muskler men självklart krävs begge delar

KL

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

[Billan]
0

# 10

Om du läser så är det just så jag skrev, eller ??

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om ni skriver till mig? #9 så har jag en kvot på 7.6 på hösilaget och 8.6 på höet… han får sjukt mycket mat nu i vår, men det händer inte så mycket ändå. han är bara en c-ponny som skogsmullar lite, men får mer är min d-ponny som är lite svårfödd och som tränas!
vi håller på att gå över från hösilage till hö nu så det är svårt att skriva foderstaten för tillfället, men han har hela vintern fått "orimligt" mycket protein/MJ. han är rund överallt utom på halsen/manken. tänder kollade samt maskkollad.
han har dock varit på foder i vintras vilket han inte trivdes med, det var antagligen därför han rasade, men nu har jag haft honom själv i 2 månader men det har inte hänt nåt… har jag för bråttom eller?

tyvärr har jag precis rensat ur bilderna så har ingen bra

QuickStep
0

d min vet sa till mig var att skynda långsamt! det ska ta tid när hästarna ska gå upp i vikt. mest för att inte riskera följdsjukdomar så som kanske fång.. Spec. för mig som har en shettis..