Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 825 ggr
Hallonbuske
0

Lite förvirrad och nybörjare

Sto avgifter och betäckningsavgift är det samma?

SH avgift vet jag men hur betalar man vid en betäckning? Kontant vid hämtning av stoet eller???

Annette
0

Stoavgift och språngavgift är två olika saker.

Stoavgiften är den avgift som hingsthållaren skall betala in till SH (tror det är SH?).

Språngavgift är betäckningsavgiften, dvs priset på själva betäckningen. Utöver det brukar det tillkomma kostnad för uppstallning och ev veterinär.

Endel hingsthållare vill ha betalt när stoet hämtas, andra skickar faktura.

Pheobe
0

Skulle snarare säga att de flesta vill ha betalt kontant vid hämtning av stoet

Houdini
0

Jag släpper ALDRIG hem ett sto innan betäckningen är betald, oavsett hur nära kompis man är, det är ingen som har tyckt att det är nå´t konstigt med det.

Man vet ju i förhand vad det kostar och kan ju räkna ut hur lång tid stoet har stått, om det är verkat under vistelsen osv.

Det är ju näst intill omöjligt att få betalt i efterhand.

[Anna-N]
0

Ja, man kan aldrig lita på folk, tyvärr…..Hur mkt kompis man än är så kan det uppstå saker och ting under resans gång. Vet de som blivit snuvade och det är inte så skoj. Att få betalt i efterhand är mer eller mindre kört.

Hallonbuske
0

Så SH avgiften man som stoägare betalar till hingst hållaren är mao stoavgift? 340kr eller vad den nu låg på.

Förstår att man betalar kontant eller rättare sagt att den begärs kontant. Bra att veta lite ialla fall.Tack alla för svar!Glad

Ellinor Johansson
0

Jag skickar alltid faktura på betäckningen och ev. merkostnader som UL bacprov m.m. Brukar inte få fakturan av veterinären förrän på hösten, det är när jag har fått hennes fakura som jag fakturerar.  Våra sto ägare har med två undantag på alla år betalat sin faktura i tid.Glad

Hovgarden
0

Måste passa på att fråga när frågan ligger i luften. Hur mycket ska man ta i stoavgift och är det inkl moms elelr utan. Har hingsten privat och inte i företag. Jätte tacksam för svar

KL

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

VeronicaP
0

280 kr var det förra året och jag tror nog att det är samma i år med :-)

Hovgarden
0

Tack :D

KL

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan