Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 485 ggr
PP
0

Diplom

Diplom tilldelas väl treårsston som man vill uppmuntra att de sätts i avel? Åtminstone var det väl så förr…

Vad tycker ni om att man kan få diplom med en sjua på typ? För ett antal år sedan motionerades det till årsmötet att det skulle krävas lägst betyg 8 på typ för diplom och detsamma för godkänd hingst. Detta gick inte igenom. Vad tycker ni om det?

Personligen tycker jag att rastypen är det viktigaste av allt, att man som uppfödare åtagit sej ett  förtroende att förvalta och bevara det som är specifikt för just den ras man valt. (Åtminstone om man valt en "naturras" - det är förstås skillnad på en framavlad ras som t ex halvblod, varmblodstravare och ridponnyer som avlas för att prestera bättre och bättre.) Vad det gäller shetlandsponnyn alltså att bevara de olika typerna, oavsett vad som kanske för tillfället är på modet.

Var snäll och förstå att jag inte på något vis vill förringa ponnyer som fått diplom eller godkänts som hingstar med 7 på rastypen. Jag är bara intresserad av att få till en diskussion om hur ni värdesätter rastypen.

Annette
0

Jag tycker också rastypen är det viktigaste inom varje ras. Men, en 7:a betyder "för rasen medelgod". Ändå känner jag mig aldrig nöjd när mina hästar får 7:or. På just typ vill jag absolut inte ha 7. Mina har alltid fått 8 eller 9 där.

Cattis
0

"Vad det gäller shetlandsponnyn alltså att bevara de olika typerna, oavsett vad som kanske för tillfället är på modet."

Ja, och oavsett typ av Shetlandsponny som visas fram, så tycker jag den skall ha minst 8 på just typen ändå. Det finns olika typer, men de kan ju alla få 8-9 på en utställning…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

Å andra sidan skall väl diplomston och godkända hingstar vara bättre än "medelgoda". Särskilt på typ.

VeronicaP
0

Jag tycker nog att de kan få blir godkända och få diplom på en 7 på typ just för att det är godkänt med en 7:a men själv vill jag minst ha en 8:a på typen.

Kan ju vara så att de just när det är premiering är inne i en växtfas och just därför får lite sämre poäng på typ, har ju hänt innan menar jag..

nallebjörn
0

jag är ju lite vansklig på andra hållet. Har hellre 8 på typ och 99 på gång istället för 99 i början. Jag vill ha rörliga ponnyer. 8 är helt ok för mej på typ. Kanske även 7 om dom får dubbel 9 på gång

VeronicaP
0

Jag tar heller 99 i början och kan ta en 7 på rörelserna för det är oftast något som man kan påverka och att de får dåligt just den dan kan ju vara att de är spända eller nåt .

Men typen kan du ju inte göra något åt om den är dålig..

nallebjörn
0

#6 håller inte med. Typen kan man väl visst påverka. Kanske inte på alla hästar men på många ändå. Många gånger kan man ju få 7 på typ då dom är för tunna ex. Och åldern kan ju påverka mkt på typ. ja även på gång

Kratern
0

Det tråkiga är att olika domare tycker olika. Som nå'n säger typen kan man inte påverka, men om just den premieringsförättaren inte tycker om just den typen då? En 7 hos en prem.för. kanske skulle vara en 9 hos en annan. Låt 7:orna gå igenom tycker jag så länge totalpoängen är 40.

AnnaLundin
0

Jag är ju lite partisk kanske, eftersom jag HAR fött upp ett sto som fick diplom med 7 på typen.

Inom ardennerrasen har man sagt ifrån att det inte ska gå att "springa till sig" ett diplom. Detta förstår jag absolut eftersom det är en ras med liten avelsbas och förhållandevis få individer, så man vill behålla rastypen.

Jag tycker faktiskt inte att man kan direkt överföra detta till vår ras som har både en bred avelsbas och många individer, där det dessutom för det mesta är så att uppfödarna avlar i första hand på just typen!
Den perfekta ponnyn har BÅDE rastyp och gångarter och för att få fram dessa bör vi ju premiera även de som rör sig bra även om de är lite enklare i typen! OM de rör sig så bra att detta gör att de når de magiska 40 poängen så tycker jag att det är helt rätt att det kan uppväga en ordinär rastyp.

Men jag erkänner, jag skryter faktiskt inte med Blimundas diplom, mer än just att hpon är ett diplomsto… För folk förutsätter att de är höjdare typmässigt då.

Hanna-D
0

Jag skrev ju om det i en annan tråd och tycker nog att både diplomston och avelshingstar ska ha minst en 8:a på typ för att få diplom resp. godkännas. Av den anledningen att jag tycker att en godkänd avelshingst/diplomsto ska vara något extra.

Cattis
0

#10 Håller med, helt o hållet.

Dessa som får en utmärkelse bör ju vara snäppet bättre än en medelgod (7:a) individ.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AnnaLundin
0

Men varför är det bara typen som ska vara så viktig? HUR ska vi avla fram ponnyer med både typ och gångarter om bara typen är viktig?

Ingen delpoäng får ju vara under 7 och bara DET borgar ju ändå för att den håller en viss kvalité.

nallebjörn
0

men jösses. Titta så många ston det är som inte har det lilla extra på gången. Hur många hästar får inte 77 på gångarter vilket jag tycker är skamligt. dom borde väl kunna röra sej bättre än så. Finns vissa avelshingstar som nedärver mkt 77 på gång vilket jag tycker är lika dåligt som 78 i början isåfall.

Annette
0

Gångarter går att träna upp. En häst i god kondition med dålig rastyp är det inte så lätt att ändra på. Rastypen vill väl vi ändå bevara, eller?

AnnaLundin
0

Annette: njä, det är nog FÅ ponnyer du kan "träna upp" gångarterna på… Jag har hittills inte träffat någon i alla fall….

Annette
0

#15. Visst går gångarterna att förbättra. Betydligt enklare än att byta rastyp.

nallebjörn
0

jag tror inte heller man kan träna gången så himla mycket. visst kan rörligheten släppa aningen men inte så himla markant. Typen kan som jag sa tidigare ändras även den. En treåring kan ju vara väldigt outvecklad eller muskelfattig och det kan man se på flera av de hästar som visas. De som får ex 78888 som treåringar kan knipa 5*8 senare då dom utvecklats bättre.

Hanna-D
0

Gångarterna och då speciellt traven går att utveckla ganska mycket. Finns många bra knep Glad

Asagard
0

#18 Eller så blir det helt fel och går åt fel håll, som med min märr. Hon fick 9 på traven, med kritik utmärkt trav och sen började hon gå ner i tiderna på travet och fick då bara 7 på traven med kritik markbunden. Fick förklaringen att vissa hästar får en sämre trav när de börjar gå bra på travet, pga att de börjar "slarva" med sina rörelser?!

AnnaLundin
0

#19 Jodu, det ligger nog en del i det… Jag stod och astuderade ponnyerna som skulle starta i Lilla Kalmarsundspokalen i midsomras. Det var några av landets snabbaste travare och man kan inte direkt påstå att de har någon "bra trav" direkt. EN av ponnyerna som startade där visade jag som tvååring med 9 på traven och numera får hon inte mer än en 7a!

VeronicaP
0

Men så är det ju så att vi vill ju faktistk inte att travarna ska *trampa* luft så därför kan det nog bli så att de kan tas som markbundna..

Sen kan man ju träna upp dem genom att tömköra över kavaletti bommar och lite annat , så jag får hålla med de andra att rörelserna kan man göra något åt lättare än typen..

nallebjörn
0

tränar man ex en treåring för vagn för mkt inför premiering är det lätt den blir bredspårig istället. Inte bra och ger 7 på trav =(

Hanna-D
0

#19 Fast jag menade inte att man skulle travträna ponnyerna. Lite mer som Veronica skriver med bommar och liknande. Finns som sagt många bra knep/träningsövningar.

[Jemla]
0

#23 Kan du inte berätta lite om de bra knepen? Jag blir ju nyfiken. Räcka ut tungan

Hmm, har väl inte direkt med ämnet att göra…men du kanske kan PM:a? Glad