Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 399 ggr
kacka
0

borrelia och e....?

Vad är symtomen på Borrelia och den där andra sjukdomen?

Om man ser en svullnad/kula där det sutit en fästing är dte då något av detta eller KAN det vara något annat???

Cattis
0

erlichias (tror det stavas så). Svarar endast på det, för resten vet jag inget om… Däremot har du länkar nedan:

Fästingburna sjukdomar:

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Lilla_My
0

hmm… det brukar ju bli SMÅ kulor där fästingen suttit, och det är ju fullt normalt, alltså såna som är ca max 1 cm i diameter, men är dom större så ska man kanske kolla upp det för säkerhets skull, ta det säkra före det osäkra!

Therese_Melberg
0

borelia blir det en ring runt fästingbettet. Våran hund fick det för några år sen.

nallebjörn
0

feber, svullna leder.

Tigrou
0

Jag har varit med om bägge fallen men har aldrig sett svullnader runt betten. Det var när jag jobbade i Bollebygd utanför Göteborg som dessa fall var ganska vanliga. Min egna häst fick erlichias två gånger detta upptäcktes av att han vinglade när han gick och var väldigt slö. Borrelia märktes av att hästarna stannade regält på upploppet i travloppen. Blodproverna visade sedan att de bar på borrelia eller erlichias och de behanlades med medicin.

AnnaLundin
0

feber och svullna leder har jag aldrig varit med om, ej heller någon röd ring i huden - hur skulle man se den på svart hud?

Det jag har sett när man misstänkt borrelia eller ehrlichia är diffust tröttare hästar, möjligen att de tappar hull eller inte lägger på sig som de borde. Har vid ett tillfälle sett slinger på en borreliahäst.

Just nu håller jag på att behandla min ettåriga halvblodshingst mot borrelia. Han ser ut som ett spjälstaket eller nåt…