Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 4583 ggr
QuickStep
0

ger upp

Ja nu ger jag upp… Som många kanske läst så köpte jag ny sele och vagn till min shettis. Men jag får det bara inte att fungera!

Draglinorna har jag gjort fler hål i men ändå så hakar dem bara av svängel när som helst. Fast dem är spända när han står på plan mark.
Bakselen får ja inte heller dit. Vart ska den sitta fast?

Åh sen när ja pröva o sätta mig o vagnen åkte den upp bakåt… så då måste ja ändra sätet på vagnen… ahh ja blir så trött!!

Snart skänker jag bort utrustningen till vem som helst!

Hanna-D
0

Hur kan draglinorna lossna? Låter farligt. Ska se om jag kan ta kort på hur jag fäst mina. Har gjort egna snabbkopplingar.

QuickStep
0

ja d e skitläskigt när dem lossnar. vad händer om ja kör i trav el. galopp? nu har ja som mest skrittat..

UG
0

Ett skärp spännt i linje med sväneln om draglinorna förhindrar att de hoppar av svängeln utåt (om du har samma anordning som jag har).

Hanna-D
0

Kan försöka ta kort i morgon. Är för mörkt nu.

QuickStep
0

okej jag ska pröva me det där skärpet som ulrika skrev. men tycker d verkar konstig att d ska behövas..

om du kan hanna får du gärna ta kort på bakselen? jag ska sela på ikväll oxå o ta kort så ni kan se.

Houdini
0

Hur ser din svängel ut?

Brukar vara någon typ av "ögla" längst ut so hindrar återfallslinorna att hoppa av.. likaså stoppar som håller emot så de inte tränger mot centrum av svängeln.

Houdini
0

Till bakselen ska det finnas en "ögla" lite längre bak på skaklarna.

lilleman
0

Vad har du köpt för vagn?

Ibörjan när min sele var ny så var draglinorna rätt stela. Man får smörja ordentligt och mjuka upp dom så att de "drar" åt bättre runt svängeln.

Tycker iofs oxå att det är lite läskigt med draglinor, kanns som om de skulle kunna åka av även att de inte gör detOskyldig.

#1 skulle gärna vilja veta hur du har gjort snabbkopplingar till draglinorna.

QuickStep
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är en bild på bakselen… men d finns inga fästen..
ska man sätta fast den där framme vid bogen?

QuickStep
0

här sitter vagnen på iaf och jag kör.. men draglinorna blir direkt lite dåligt spända. men d kanske e för att ja inte får dit bakselen.
men annars då? ska skaklarna sitta högre upp?

QuickStep
0

titta inte på min tjocka mage när ja sitter i vagnen. jag är faktiskt i v 23 och ja e inte fet! =) Skrattande

QuickStep
0

här ser man iaf att draglinorna e spända…

Ninnii
0

#11 Hm såg inte det förän du påpekade det!Glad

QuickStep
0

ok hihi!

Houdini
0

Det är återfallslinor.. men har du gjort öglan som ska vara runt svängeln?

De ska dras genom järnfyrkants-öglan så att det blir en "strypsnara"  (går ej att avgöra på bilden)

Houdini
0

Tror nog att du får höja bakselen rätt rejält, kanske göra några nya hål?

(någonstans där du har långfingret på bilden ungefär)

QuickStep
0

nopp har inte gjort nån ögla.. ska kolla d imorgon.

ska kolla bakselen oxå. hur högt vet man att den ska sitta

Houdini
0

Då är det absolut inte konstigt att den hoppar av svängeln..

ska springa ut och ta ett kort så du får se hur den ska sitta.

Houdini
0

Om du inte får bakselen att nå fram till skakelöglorna kan ´du sätta en provisorisk rem från dessa som du kan fästa bakselen i, gjorde jag innan jag fick dit mina öglor till bakselen.

Var bara noga med att sätta ex snörpex "kattstrypare" runt skaklarna så att inte "förlängningsöglan" är nåt hästen kan trampa in hoven i när du spänner för.

Så här ska bakselen fästas i skakeln, detta är en variant man kan också fixera bakselen fast det visar jag inte här (eller den provisoriska repögla som du kanske sätter dit).

Houdini
0

Så här gör du en ÖGLA längst bak på en vanlig återfallsdraglina.

Observera att typen med fyrkantig ögla längst bak  INTE ska kombineras med snabbfästen.

Houdini
1

Draglinorna ska fästas så här i SVÄNGELN.

Lägg märke till vilken väg öglan sitter för att fungera på rätt sätt.

Houdini
0

När läderlinorna är nya kan man "motionera" lädret lite så det inte är så styvt att göra öglorna av. Det nöter annars till sig med tiden och man kan då behöva korta linorna ngt hål.

Hoppas detta är till ngn hjälp!

QuickStep
0

Tack tack tack!! vilka bra bilder! =)
Nu behöver jag inte slänga utrustningen!
måste ut o pröva på en gång… =)

dessa bilder va till stor hjälp! =)